Kopplingen tar sent, lamellerna? (Uppdaterad)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kopplingen tar sent, lamellerna? (Uppdaterad)
Kopplingen på min VFR 750F -90 tar väldigt sent!
Man behöver bara trycka in kopplingen ett par millimeter för att
växla. Det kan ses som en fördel och ja det är väl en vanesak men
jag hade gärna velat ha lite mer att "leka med" än några millimeter.
Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på
högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man
väl är stillastående.
Jag har kollat lamellerna och dom ser i princip nya ut, samtidigt bytte
jag olja och filter och luftade även kopplingen/bytte vätska men problemet
kvarstår. Går det att åtgärda?
Man behöver bara trycka in kopplingen ett par millimeter för att
växla. Det kan ses som en fördel och ja det är väl en vanesak men
jag hade gärna velat ha lite mer att "leka med" än några millimeter.
Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på
högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man
väl är stillastående.
Jag har kollat lamellerna och dom ser i princip nya ut, samtidigt bytte
jag olja och filter och luftade även kopplingen/bytte vätska men problemet
kvarstår. Går det att åtgärda?
Senast redigerad av moshh den mån jul 05, 2010 03:00, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Joo jag kollade närmare på sprängskissen nu och märkte att specialverktyget bara behövs om man ska ta loss hela kopplingshuset =)
Tänkte ju först se om det finns några andra alternativ eller om det helt enkelt är lamellerna som behöver bytas, isåfall för jag av mig.
Tänkte ju först se om det finns några andra alternativ eller om det helt enkelt är lamellerna som behöver bytas, isåfall för jag av mig.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Kopplingen på min VFR 750F -90 tar väldigt sent!
Man behöver bara trycka in kopplingen ett par millimeter för att
växla. Det kan ses som en fördel och ja det är väl en vanesak men
jag hade gärna velat ha lite mer att "leka med" än några millimeter.
Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på
högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man
väl är stillastående.
Jag har kollat lamellerna och dom ser i princip nya ut, samtidigt bytte
jag olja och filter och luftade även kopplingen/bytte vätska men problemet
kvarstår. Går det att åtgärda?
Man behöver bara trycka in kopplingen ett par millimeter för att
växla. Det kan ses som en fördel och ja det är väl en vanesak men
jag hade gärna velat ha lite mer att "leka med" än några millimeter.
Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på
högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man
väl är stillastående.
Jag har kollat lamellerna och dom ser i princip nya ut, samtidigt bytte
jag olja och filter och luftade även kopplingen/bytte vätska men problemet
kvarstår. Går det att åtgärda?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Nog ser man väl till att växla ner medan man miskar farten så vid stillastående har 1an eller friläge i? Om man kör i 6an och sedan drar in kopplingen och bromsar till stopp utan att växla ner samtidigt, har man ett fasligt pillrande med växelspaken innan man kommit till 1an eller friläge. Växellådan är inte gjord för att hanteras när hojen är stilla, undantag är att gå mellan friläge och 1an.moshh skrev:Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man väl är stillastående.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Nej jag brukar faktiskt växla ned till stillastående men ibland händer det att
inbromsningen kommer mer eller mindre som en överraskning.
Men om vi bortser från detta problem, finns det någon lösning på det
minimala "spelet" i kopplingen?
inbromsningen kommer mer eller mindre som en överraskning.
Men om vi bortser från detta problem, finns det någon lösning på det
minimala "spelet" i kopplingen?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Du menar väl att den tar tidigt? Skullle glutta på huvudkolven (den vid handtaget) kan mycket väl bero på att den inte kan gå tillbaka ordentligt. glutta på handtagets "ingrepp" på själva kolven att den inte ligger på och spänner liasom, utan har lite "frigång" innan kolven. Obs det ska inte vara ett stort spel utan snarare kännas lite om man spänner "emot" handtagets tänkta rörelse, normalt så ska handtagets klack ligga lätt emot kolven. Annat kan vara att kolven i sig kärvar lite straxt innan den ska stanna, och då så blockeras returhålet till oljebehållaren. som i regel får som påföljd att det byggs upp ett tryck i systemet. Är det luft i systemet så kommer det inta att funka alls (lngen urkoppling). Och även motoroljan och dess kvalitèt kan påverka negativt att koppla/växla vid varm motor..