Kopplingen tar sent, lamellerna? (Uppdaterad)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Kopplingen tar sent, lamellerna? (Uppdaterad)

#1 Inlägg av moshh »

Kopplingen på min VFR 750F -90 tar väldigt sent!
Man behöver bara trycka in kopplingen ett par millimeter för att
växla. Det kan ses som en fördel och ja det är väl en vanesak men
jag hade gärna velat ha lite mer att "leka med" än några millimeter.
Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på
högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man
väl är stillastående.

Jag har kollat lamellerna och dom ser i princip nya ut, samtidigt bytte
jag olja och filter och luftade även kopplingen/bytte vätska men problemet
kvarstår. Går det att åtgärda?
Senast redigerad av moshh den mån jul 05, 2010 03:00, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Niklas_f
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:35
Ort: Jakobstad / Finland

#2 Inlägg av Niklas_f »

Jag bytte lameller på min ('89) och använde inte något specialverktyg. Tyrannusaus tipsade om att använda kopparmynt mellan kuggarna och det gick fint!
Jag har en extra uppsättning lameller ifall du behöver (pris ~50euro + lite för frakten).

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av moshh »

Joo jag kollade närmare på sprängskissen nu och märkte att specialverktyget bara behövs om man ska ta loss hela kopplingshuset =)
Tänkte ju först se om det finns några andra alternativ eller om det helt enkelt är lamellerna som behöver bytas, isåfall för jag av mig.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#4 Inlägg av moshh »

Kopplingen på min VFR 750F -90 tar väldigt sent!
Man behöver bara trycka in kopplingen ett par millimeter för att
växla. Det kan ses som en fördel och ja det är väl en vanesak men
jag hade gärna velat ha lite mer att "leka med" än några millimeter.
Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på
högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man
väl är stillastående.

Jag har kollat lamellerna och dom ser i princip nya ut, samtidigt bytte
jag olja och filter och luftade även kopplingen/bytte vätska men problemet
kvarstår. Går det att åtgärda?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

moshh skrev:Ett annat irritationsmoment är att när man har kört en sträcka på högre växlar så händer det ofta att det inte går att växla ned när man väl är stillastående.
Nog ser man väl till att växla ner medan man miskar farten så vid stillastående har 1an eller friläge i? Om man kör i 6an och sedan drar in kopplingen och bromsar till stopp utan att växla ner samtidigt, har man ett fasligt pillrande med växelspaken innan man kommit till 1an eller friläge. Växellådan är inte gjord för att hanteras när hojen är stilla, undantag är att gå mellan friläge och 1an.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av moshh »

Nej jag brukar faktiskt växla ned till stillastående men ibland händer det att
inbromsningen kommer mer eller mindre som en överraskning.
Men om vi bortser från detta problem, finns det någon lösning på det
minimala "spelet" i kopplingen?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Isopro
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jul 25, 2008 10:33
Ort: Karlskoga

#7 Inlägg av Isopro »

Har du testat ställskruven på kopplingshandtaget? en tunn skiva med räfflad kant, ser typ ut som en en-krona som sitter instoppad, skruvar du på den så ställer du vart hantaget ska ta, precis som vanliga vajerhandtag.
Here sits broken hearted, came to shit only farted...

Challe
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 02, 2010 05:34

#8 Inlägg av Challe »

Jag har det likadant. Kopplingen tar så fort man nuddar handtaget.
Jag funderar på om det kan vara en luftbubbla som arbetat sig ända upp i behållaren så det blir övertryck i den.
Eller om det är överfyllt?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#9 Inlägg av blacken »

Du menar väl att den tar tidigt? Skullle glutta på huvudkolven (den vid handtaget) kan mycket väl bero på att den inte kan gå tillbaka ordentligt. glutta på handtagets "ingrepp" på själva kolven att den inte ligger på och spänner liasom, utan har lite "frigång" innan kolven. Obs det ska inte vara ett stort spel utan snarare kännas lite om man spänner "emot" handtagets tänkta rörelse, normalt så ska handtagets klack ligga lätt emot kolven. Annat kan vara att kolven i sig kärvar lite straxt innan den ska stanna, och då så blockeras returhålet till oljebehållaren. som i regel får som påföljd att det byggs upp ett tryck i systemet. Är det luft i systemet så kommer det inta att funka alls (lngen urkoppling). Och även motoroljan och dess kvalitèt kan påverka negativt att koppla/växla vid varm motor..

Skriv svar