Hackig gång vid marschfart

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

Re: Hackig gång vid marschfart

#16 Inlägg av Mister »

Hercules skrev: Jag kan förvisso komma ifrån bekymren genom att ligga på lägre växel och högre varv, men det känns som att bara kurera symptomen och inte orsaken...
Verkstadens nästa idé är montering av Power Commander, men någon här kanske har haft samma fel och vet mer?!
Har lurat på om det kan vara kassa lambdasonder eftersom det uppträder vid "ekonomifart", det är väl där de ska optimera utsläpp.
Men som sagt, tips mottages tacksamt!
Vifferns insprutningssystem är relativt avancerat för att vara mc-insprutning. Och jag tror du själv är något på spåren...
Du kan göra en relativt omfattande undersökning själv genom att kolla Fi, se kapitel 5 i servicemanualen för Honda 800 Fi över hur det funkar.

Länk för att ladda ner manualen hittar du denna tråd:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... 976c2d46aa

Annars kan du ev. googla fram den
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

#17 Inlägg av Hercules »

Tack för tipsen så långt!
Skulle kanske varit lite mer specifik från början, så hade ni sluppit tänka fullt så mycket...
Det är min sjätte säsong med hojen, och detta är inte den vanliga lågvarvsryckigheten utan betydligt hårdare, närmast metalliska, "hugg" även upp mot nära 5000 varv.
Den har gått mjukt och fint tidigare, även vid mina "tomgångsvarvtal". Flapper valve är gjort, gav kanske lite bättre mellanregister men då ovanför dessa varvtal. Har också provat att plocka bort snorkeln, men det känns mer ljudkosmetiskt. Verkstaden påpekade att den antagligen går ännu magrare nu i och med detta. Däremot låter det Ducati vid rejält pådrag...
Pair har jag fattat i trådarna som att det endast är aktuellt från 02:orna? Stiften såg helt ok ut, oljan är nybytt Castrol GPS, kedjan är korrekt spänd och insprutningen ger som sagt inga felindikeringar vid kontroll.
Självklart gick den ju som den skulle till jobbet idag bara för att jag skrev detta imorse...
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#18 Inlägg av Mister »

Hercules skrev:Tack för tipsen så långt!
Skulle kanske varit lite mer specifik från början, så hade ni sluppit tänka fullt så mycket...
Blir lite snillen spekulerar :lol:

Ni har kanske då kollat av det jag nämnde ovan med servicemanualen. Det upprepas även i den, om ärgade/glappande kontakter kan ställla till det. Enkelt men ack så retfullt fel.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Hercules skrev:[...] oljan är nybytt Castrol GPS [...]
Prova att byta märke till nåt annat än Castrol, den har ju rapporterats vara lite småskum för vissa. Nu handlade det om slirande koppling, men man vet ju aldrig.

Kör du helsynt, delsynt eller vanlig mineral?

Om oljan inte är nybytt, och du behöver göra det ändå, kan du ju pröva med Biltemas helsynt, en bra "slit-och-släng"-olja.

Mysko fel annars du har... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

#20 Inlägg av Hercules »

Vad gäller oljan så är det delsynt, Castrol GPS Power 1, men när felet uppkom körde jag på någon helsynt som verkstaden hällde i vid service, tror det var Shell.
Ska försöka hitta diverse sensoranslutningar och putsa lite, har haft kontaktsvårigheter tidigare... Ljusomkopplaren, och inte minst dödarknappen! Det tog en stund innan jag kom på varför hojen var död, kan tacka forumkollegorna för den lösningen!
Jag har originaldämparen kvar i garaget, men vill ju ogärna behöva använda den, har hört hur (lite) de låter... Fast som test bara får det väl gå då. Fortsättning följer...
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Visste inte att Shell också gjorde mc-oljor. Vet du vad den heter?

Bra början du har där iaf, billiga framför allt. Om putsningarna inte funkar heller, är det det dags att montera på originaldämparen och prova om bågen går bättre med den.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#22 Inlägg av Jimmy.S »

Hercules skrev:Jag har originaldämparen kvar i garaget, men vill ju ogärna behöva använda den, har hört hur (lite) de låter... Fast som test bara får det väl gå då. Fortsättning följer...
Vet inte hur det är på en hoj men på en bil så är ju styrboxen "smart", den anpassar sig efter körning och rådande förhållande och sparar det i sitt minne, detta kan ju innebära att det krävs vissa cyklar för att den ska gå optimallt, t.ex normalkörning några mil, omstart av motor 5-6 ggr innan du verkligen ser/känner skillnad, ibland kan man radera alla inlärningsvärden genom att bryta strömmen en stund (fungerar på äldre bilar) och då går det snabbare, tror ju inte att detta kommer att hjälpa men hojen borde gå fetare med mer motstånd så det är väl inte fel att testa iallafall.

I felsökning så måste man hålla alla logiska och ologiska funderingar öppna.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#23 Inlägg av tersan »

Jimmy.S skrev:Vet inte hur det är på en hoj men på en bil så är ju styrboxen "smart"...
Om en bils styrbox är smart så är den det på en hoj också... personligen tycker jag nog att talet om smarta system är nåt marknadsföringsfolket kommit på... :wink: Rent tekniskt är det inget hokus-pokus.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#24 Inlägg av Jimmy.S »

tersan skrev:
Jimmy.S skrev:Vet inte hur det är på en hoj men på en bil så är ju styrboxen "smart"...
Om en bils styrbox är smart så är den det på en hoj också... personligen tycker jag nog att talet om smarta system är nåt marknadsföringsfolket kommit på... :wink: Rent tekniskt är det inget hokus-pokus.
absolut inte, bara att den sparar sina senare värden som var bra och utgår från dom, ändrar tändning osv för att gå mer ekonomiskt om man nu brukar fordonet så, mao den registrerar körcykeln och anpassar alla värden för att få ett trevligt uppförande som föraren blir nöjd med, annars så är det inget hokus pokus, bara ettor o nollor, men om nu hojen är lika "smart" om man nu kan använda detta difusa uttryck, så är det nog inte bara att sätta på ljuddämparen, köra runt kvarteret och inse att, faan det var ju ingen skillnad... för det har det ju inte hunnit bli ännu, det var bara det jag ville tillägga 8)

Skriv svar