Bankörning med viffern - Vad bör införskaffas/göras.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Bankörning med viffern - Vad bör införskaffas/göras.

#1 Inlägg av Since-2009 »

Ok om allt klaffar nu så blir det tredagars banåka inom snar framtid. Hojen kommer stripppas en del, vara nyservad, nytt backdäck. Banan (Gotland-Ring) sägs inte vara särskilt snabb, fick höra om en duktig förare som inte höll mkt mer än 200 på den som mest och jag som då aldrig kört bana lär ligga ett antal snäpp under det. Fyra grupper - Grön - Vit - Röd - Blå och vi kommer köra i den vita = omkörning tillåten på alla rakor.

Demonteras:

Skylthållare + plast

Skjutspinnar

Centralstöd*

* Jag lägger på gata ned hojen så pass mkt/lite att ca 1cm är kvar på däckens sidor men jag gissar på att jag kommer "bättra" på denna vinkel något på bana. Något som vet ifall det finns risk för att centralstödet betyder problem? Tanken med demontering är även för att lätta så mkt som möjligt men o andra sidan är det bekvämt för att smörja kedjan o så. Införskaffa depåstöd har jag inget större intresse för då det lär bli fåtalet bankörningar per år.

Backdäck diskuteras ofta och gärna men våra cyklar är ju då förhållandevis tunga. Vad säger expertisen? Pilot Road två undviker jag gärna då jag redan testat det och vet att vägljudet är ganska högt. Däcket ska vara bra för bana men dugligt även för väg = inte slitas som suddgummi och här kommer ju då även vikten in. Kort och gott vad är det bästa jag kan få på hojen, gärna alternativ ifall verkstan inte kan få fram ett specifikt i tid.

Vilka kraschpuckar är att rekommendera, ska gå att handla enkelt, snabbt och passa bra då det är bara några veckor kvar. Här är jag lite mån om priset då puckarna är inget jag normalt "suktar" efter, hojen är helförsäkrad men på bana är det ju en annan femma.

Övriga tips?

Svara gärna tydligt uppdelat så folk ser vilka svar som kommit in :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Är det inom SMC så gäller försäkring fullt ut.
Sen behöver du inte demontera någonting. Det som tar i är stövlar/fotpinnar, men är bara att flytta bak fötterna/ burka mer. Ang däck så bör det vara fräscht. Lycka till! :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#3 Inlägg av Since-2009 »

Jo SMC vet jag om men nu är det inte dom som håller i det hela tyvärr.

Är du 100 på depåstödet? Vet nämligen en som sopa av banan p.g.a. det med en Hornet men är det fysiskt omöjligt på viffern så är jag nöjd.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#4 Inlägg av TG »

Ang kraschpuckar... tror inte det finns till viffern... men jag kan ha fel?!? :?

(visserligen så vet jag att TokTant har ett par puckar på sin 800 men de är inte "rätt" placerade för att skydda motor/växellåda...)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Rerun »

Tänk bara på att, om du ska ha av centralstödet, du får demontera halva avgassystemet (och kan då behöva byta några packningar på köpet). Sen finns stor risk att skada kabeln till lambda-sonden och repa centralstödet.
Det tar en liten stund och är inte roligt.

Vad gäller kraschpuckar har jag tittat lite på min, men hittar ingenstans att montera sådana utan att göra åverkan på kåpor. Om puckarna ska göra någon nytta, alltså.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#6 Inlägg av Since-2009 »

Är det så jäkligt med puckarna alltså? Har en polare som har en 02´a och han har satt det på sin vet jag, har för mig att det inte var så mkt mek men det var något som fick svarvas till för att det skulle passa i skruvhålet han fäste dem i. Så varför frågar jag då? ;) Jo jag har för mig att han bara har två st mitt på kåporna och det jag var ute efter var ett lite mer fullvärdigt kit.

Den ska in på service idag så då ska jag passa på att fråga lite. Gällande centralstödet så är själva jobbet inget problem, har tillgång till mc-lyft om det kniper men packningarna och lambdan var bra att veta om. Ska se om verkstan har någon erfarenhet av dess vara eller inte på bana, är ju curbs o skit som kan ställa till det också.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Hondaman
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Ort: Dalarna

#7 Inlägg av Hondaman »

Fotpinnarna tar i backen innan centralstödet så där kan du vara lugn.
(Gäller iaf på 98-01)
-- VFR 800 FI -99 --

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#8 Inlägg av marinmo »

Hondaman skrev:Fotpinnarna tar i backen innan centralstödet så där kan du vara lugn.
(Gäller iaf på 98-01)
Gäller på -02 och framåt också. Testat i en ovanligt liten rondell :p

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Byt ut piggarna på fotpinnarna mot något som du kan avvara .. de slipas ner rätt fort ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Byt ut piggarna på fotpinnarna mot något som du kan avvara .. de slipas ner rätt fort ;)
Biltema har passande rostfria bultar och muttrar som passar perfekt. Billiga också. Iaf billigare än originalpiggarna...

En mutter längst in mot skallen ger perfekt originallängd. Distansen mellan fotpinnen och muttern ska vara kvar.

Kolla bilden på http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 3.JPG.html. Klicka på förstoringsknappen under bilden, så ser du lite bättre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#11 Inlägg av stefan »

Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#12 Inlägg av Mister »

stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Tanken med dem är att de ska fungera som "känselspröt" Dvs man "känner av" när de tar i, så man får en känsla över hur mycket man lägger ner. Men det där beror lite på körstil och det diffar ju även på olika hojar hur bra det funkar.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Vad köper du helst? En ny fotpinne á 600kr eller en rostfri bult på Biltema för en tia? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#14 Inlägg av stefan »

adrian_vg skrev:
stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Vad köper du helst? En ny fotpinne á 600kr eller en rostfri bult på Biltema för en tia? :)
Nu kör jag ju inte utan bult utan jag har satt i en kortare så att bara skallen "sticker" ut. Var nere i garaget och kollade. Åtminstånde den högra är skrapad utan att något annat tagit i. DVS det finns lite mer marginal att bryta ner hojen.

Conseal du hade ju rätt bra snurr på Tuvis, körde du med piggarna monterade?

MVH Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:
stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Tanken med dem är att de ska fungera som "känselspröt" Dvs man "känner av" när de tar i, så man får en känsla över hur mycket man lägger ner. Men det där beror lite på körstil och det diffar ju även på olika hojar hur bra det funkar.
"Fegisklackar" brukar dom kallas för, det är knäet man ska använda som "känselspröt" :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar