Larm/Laddningsstrul

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#31 Inlägg av Pegaso »

Vad har du för spänning på batteriet när du trycker på startknappen?
VFR 800 - 98 svart

danlse
Medlem

#32 Inlägg av danlse »

Spänning på batteriet med tändningen på och motorn av är 12.4V

Visst kans det vara batteriet men det ser nytt ut + att säljaren hävdade att det var precis nybytt.

Jag börjar fundera på kontakterna till batteriet - är det lite glapp där så borde det väl kunna ge startproblemen + att larmet ju löser ut när man kopplar från batteriet så det kanske är förklaringen till det problemet också?

(Vill ju gärna hitta samma orsak till båda problemen och gärna något som är billigt/enkelt att fixa :wink: )

Får mecka lite med batterikontakterna i kväll.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Jordningsproblem har ju varit ett populärt fel på forumet sen en tid tillbaka. Kolla det, och se om det blir bättre! Jordningsproblem kan ju ge en hel del diverse skumma fel som kommer och går.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#34 Inlägg av StigH »

dubbear skrev:Kan man inte bara sätta en amperemeter mellan batteriets pluspol och plussabeln på motorcykeln
så ser man hur mycket ström den drar när den är avstängd.
Första vettiga svaret! (fast det kan ibl vara lämpligt att mäta via jordkabeln så missar man inget)
Har man problem löser man problemet - inte symptomen (här: urladdat batteri)
Du MÅSTE kolla vad standby-förbrukningen är. Kan vara larmet, kan vara felkoppling vid mont av larmet, kan vara.. nåt annat..
En gissning är att det får gå max 0.01-0.025A i stand-by..(10-25mA)
25mA betyder ca 500h/3veckor med ett hyggligt laddat batteri. Bara så du vet..
Ska du koppla en A-meter i serie ( obs i serie!) så börja på högsta området, om möjligt 10A-området. Ingenting ska vara inkopplat. Allt ska vara som när hojen är parkerad.
Kom igen när du gjort detta så går vi vidare. :D
Senast redigerad av StigH den mån maj 31, 2010 09:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#35 Inlägg av Pegaso »

danlse skrev:Spänning på batteriet med tändningen på och motorn av är 12.4V

Visst kans det vara batteriet men det ser nytt ut + att säljaren hävdade att det var precis nybytt.

Jag börjar fundera på kontakterna till batteriet - är det lite glapp där så borde det väl kunna ge startproblemen + att larmet ju löser ut när man kopplar från batteriet så det kanske är förklaringen till det problemet också?

(Vill ju gärna hitta samma orsak till båda problemen och gärna något som är billigt/enkelt att fixa :wink: )

Får mecka lite med batterikontakterna i kväll.
Självklart är det viktigt att kontakterna har... öhh... kontakt 8) så kolla alla kontakter och jordningar, ända fram till startmotorn.

Men, det jag menade var att du kan göra en mätning på batteriet samtidigt som du trycker på startknappen. För om det är så att det bara klickar/surrar etc. när du försöker starta så låter det som ett kass batteri. Och då ser du om spänningen sjunker för mycket* när starten trycks in så är det bara att byta batteriet.
Om batteriet har vart riktigt tomt en eller ett par gånger kan det räcka för att du aldrig ska kunna få upp det till full kapacitet igen.

*osäker på hur mycket som är "för mycket" så jag säger inget om några värden, finns andra som kan det
VFR 800 - 98 svart

danlse
Medlem

#36 Inlägg av danlse »

StigH skrev:Har man problem löser man problemet - inte symptomen (här: urladdat batteri)
Håller helt med men problemet är att jag inte alls är säker på att batteriet verkligen var urladdat. Med laddaren ansluten så indikerade den fullladdat efter bara någon timme.

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#37 Inlägg av Pegaso »

Har larmet nån inbyggd startspärr??
Kanske är den som retas med dig om batteriet är ok.
VFR 800 - 98 svart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Håller helt med men problemet är att jag inte alls är säker på att batteriet verkligen var urladdat. Med laddaren ansluten så indikerade den fullladdat efter bara någon timme.
Köp ett billigt nytt batteri på Biltema och undanröj detta tvivel en gång för alla. Jag har haft batterier som laddats upp fullt efter bara någon timme men som inte haft nån som helst ork efteråt ändå, bara att kassera och köpa nytt. Batterier är slitvara. Billigaste duger bra.
===

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem

#39 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:Håller helt med men problemet är att jag inte alls är säker på att batteriet verkligen var urladdat. Med laddaren ansluten så indikerade den fullladdat efter bara någon timme.
Köp ett billigt nytt batteri på Biltema och undanröj detta tvivel en gång för alla. Jag har haft batterier som laddats upp fullt efter bara någon timme men som inte haft nån som helst ork efteråt ändå, bara att kassera och köpa nytt. Batterier är slitvara. Billigaste duger bra.
+1
VFR 800 - 98 svart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

Hur gick det? Allt ok?
===

danlse
Medlem

#41 Inlägg av danlse »

Funkar bra om man stoppar i laddaren minst varannan dag - så jag tror på att batteriet är slut.

Nytt jobb och massa annat fix gör att det inte blivit tid att fixa det här...men på måndag är det registreringsbesiktning så på söndag blir det ett nytt batteri. Återkommer med resultat.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Funkar bra om man stoppar i laddaren minst varannan dag - så jag tror på att batteriet är slut.

Nytt jobb och massa annat fix gör att det inte blivit tid att fixa det här...men på måndag är det registreringsbesiktning så på söndag blir det ett nytt batteri. Återkommer med resultat.
Juste om det bara är batteriet; en enkel fix.

Lycka till på regbesiktningen nu!
===

danlse
Medlem

#43 Inlägg av danlse »

Lite halvpanik nu...

Monterat nytt batteri och laddat det men problemet kvarstår och förvärras, imorgon är det registeringsbesiktning...

När jag trycker på startkbnappen nu så hörs Klick, klick, Klick, Klick, Klick, Mju, klick, Kick, mju, mju, klick och sen kanske den startar.

Kör jag den varm så startar den sen utan klick, klick.

Tror som sagt inte längre på batteriet men vad kan det vara då?
Startrelät(antar att det är det som klickar)?
Startmotorn?

Alla förslag mottages tacksamt!
Besiktningstid i morgon i Högdalen 13:25, trist om den inte startar då :(

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#44 Inlägg av StigH »

danlse skrev:Funkar bra om man stoppar i laddaren minst varannan dag - så jag tror på att batteriet är slut.

Jag skulle göra två saker.
1. Mäta spänningen över batterupolerna under startförsök..
Inte under 9V (10V..)
2. Är det bra är nästa steg att kolla spänningen på pluskablen på startmotor vid start, den kabeln är ju lätt åtkomlig.

Om problem hittas vid ovanstående mätn, då skulle jag mäta spänningen över startreläet grova poler. Ska vara så nära noll som möjligt.

Sen finns det en del jobbigare problemmöjligheter. T ex att det är kontaktproblem i startknappsmatningen och att när batteriet lastas så sjunker spänningen från startknappen till manöverspolen på startreläet så mycket att reläet tappar hållspänningen och släpper varpå spänningen stiger och reläet drar igen osv...
Svårare att här förklara hur man ska mäta upp, men det är inte så knepigt..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

danlse
Medlem

#45 Inlägg av danlse »

StigH skrev:

Jag skulle göra två saker.
1. Mäta spänningen över batterupolerna under startförsök..
Inte under 9V (10V..)
2. Är det bra är nästa steg att kolla spänningen på pluskablen på startmotor vid start, den kabeln är ju lätt åtkomlig.

Om problem hittas vid ovanstående mätn, då skulle jag mäta spänningen över startreläet grova poler. Ska vara så nära noll som möjligt.

Sen finns det en del jobbigare problemmöjligheter. T ex att det är kontaktproblem i startknappsmatningen och att när batteriet lastas så sjunker spänningen från startknappen till manöverspolen på startreläet så mycket att reläet tappar hållspänningen och släpper varpå spänningen stiger och reläet drar igen osv...
Svårare att här förklara hur man ska mäta upp, men det är inte så knepigt..

Stort tack för bra info! Ska ut och mäta nu.
Nybörjarfråga: Var hittar jag kabeln till startmotorn..?

Skriv svar