Larm/Laddningsstrul
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Spänning på batteriet med tändningen på och motorn av är 12.4V
Visst kans det vara batteriet men det ser nytt ut + att säljaren hävdade att det var precis nybytt.
Jag börjar fundera på kontakterna till batteriet - är det lite glapp där så borde det väl kunna ge startproblemen + att larmet ju löser ut när man kopplar från batteriet så det kanske är förklaringen till det problemet också?
(Vill ju gärna hitta samma orsak till båda problemen och gärna något som är billigt/enkelt att fixa
)
Får mecka lite med batterikontakterna i kväll.
Visst kans det vara batteriet men det ser nytt ut + att säljaren hävdade att det var precis nybytt.
Jag börjar fundera på kontakterna till batteriet - är det lite glapp där så borde det väl kunna ge startproblemen + att larmet ju löser ut när man kopplar från batteriet så det kanske är förklaringen till det problemet också?
(Vill ju gärna hitta samma orsak till båda problemen och gärna något som är billigt/enkelt att fixa

Får mecka lite med batterikontakterna i kväll.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jordningsproblem har ju varit ett populärt fel på forumet sen en tid tillbaka. Kolla det, och se om det blir bättre! Jordningsproblem kan ju ge en hel del diverse skumma fel som kommer och går.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Första vettiga svaret! (fast det kan ibl vara lämpligt att mäta via jordkabeln så missar man inget)dubbear skrev:Kan man inte bara sätta en amperemeter mellan batteriets pluspol och plussabeln på motorcykeln
så ser man hur mycket ström den drar när den är avstängd.
Har man problem löser man problemet - inte symptomen (här: urladdat batteri)
Du MÅSTE kolla vad standby-förbrukningen är. Kan vara larmet, kan vara felkoppling vid mont av larmet, kan vara.. nåt annat..
En gissning är att det får gå max 0.01-0.025A i stand-by..(10-25mA)
25mA betyder ca 500h/3veckor med ett hyggligt laddat batteri. Bara så du vet..
Ska du koppla en A-meter i serie ( obs i serie!) så börja på högsta området, om möjligt 10A-området. Ingenting ska vara inkopplat. Allt ska vara som när hojen är parkerad.
Kom igen när du gjort detta så går vi vidare.

Senast redigerad av StigH den mån maj 31, 2010 09:13, redigerad totalt 1 gånger.
Självklart är det viktigt att kontakterna har... öhh... kontaktdanlse skrev:Spänning på batteriet med tändningen på och motorn av är 12.4V
Visst kans det vara batteriet men det ser nytt ut + att säljaren hävdade att det var precis nybytt.
Jag börjar fundera på kontakterna till batteriet - är det lite glapp där så borde det väl kunna ge startproblemen + att larmet ju löser ut när man kopplar från batteriet så det kanske är förklaringen till det problemet också?
(Vill ju gärna hitta samma orsak till båda problemen och gärna något som är billigt/enkelt att fixa)
Får mecka lite med batterikontakterna i kväll.

Men, det jag menade var att du kan göra en mätning på batteriet samtidigt som du trycker på startknappen. För om det är så att det bara klickar/surrar etc. när du försöker starta så låter det som ett kass batteri. Och då ser du om spänningen sjunker för mycket* när starten trycks in så är det bara att byta batteriet.
Om batteriet har vart riktigt tomt en eller ett par gånger kan det räcka för att du aldrig ska kunna få upp det till full kapacitet igen.
*osäker på hur mycket som är "för mycket" så jag säger inget om några värden, finns andra som kan det
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Köp ett billigt nytt batteri på Biltema och undanröj detta tvivel en gång för alla. Jag har haft batterier som laddats upp fullt efter bara någon timme men som inte haft nån som helst ork efteråt ändå, bara att kassera och köpa nytt. Batterier är slitvara. Billigaste duger bra.danlse skrev:Håller helt med men problemet är att jag inte alls är säker på att batteriet verkligen var urladdat. Med laddaren ansluten så indikerade den fullladdat efter bara någon timme.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
+1adrian_vg skrev:Köp ett billigt nytt batteri på Biltema och undanröj detta tvivel en gång för alla. Jag har haft batterier som laddats upp fullt efter bara någon timme men som inte haft nån som helst ork efteråt ändå, bara att kassera och köpa nytt. Batterier är slitvara. Billigaste duger bra.danlse skrev:Håller helt med men problemet är att jag inte alls är säker på att batteriet verkligen var urladdat. Med laddaren ansluten så indikerade den fullladdat efter bara någon timme.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hur gick det? Allt ok?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Juste om det bara är batteriet; en enkel fix.danlse skrev:Funkar bra om man stoppar i laddaren minst varannan dag - så jag tror på att batteriet är slut.
Nytt jobb och massa annat fix gör att det inte blivit tid att fixa det här...men på måndag är det registreringsbesiktning så på söndag blir det ett nytt batteri. Återkommer med resultat.
Lycka till på regbesiktningen nu!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Lite halvpanik nu...
Monterat nytt batteri och laddat det men problemet kvarstår och förvärras, imorgon är det registeringsbesiktning...
När jag trycker på startkbnappen nu så hörs Klick, klick, Klick, Klick, Klick, Mju, klick, Kick, mju, mju, klick och sen kanske den startar.
Kör jag den varm så startar den sen utan klick, klick.
Tror som sagt inte längre på batteriet men vad kan det vara då?
Startrelät(antar att det är det som klickar)?
Startmotorn?
Alla förslag mottages tacksamt!
Besiktningstid i morgon i Högdalen 13:25, trist om den inte startar då
Monterat nytt batteri och laddat det men problemet kvarstår och förvärras, imorgon är det registeringsbesiktning...
När jag trycker på startkbnappen nu så hörs Klick, klick, Klick, Klick, Klick, Mju, klick, Kick, mju, mju, klick och sen kanske den startar.
Kör jag den varm så startar den sen utan klick, klick.
Tror som sagt inte längre på batteriet men vad kan det vara då?
Startrelät(antar att det är det som klickar)?
Startmotorn?
Alla förslag mottages tacksamt!
Besiktningstid i morgon i Högdalen 13:25, trist om den inte startar då

- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Jag skulle göra två saker.danlse skrev:Funkar bra om man stoppar i laddaren minst varannan dag - så jag tror på att batteriet är slut.
Nytt jobb och massa annat fix gör att det inte blivit tid att fixa det här...men på måndag är det registreringsbesiktning så på söndag blir det ett nytt batteri. Återkommer med resultat.
1. Mäta spänningen över batterupolerna under startförsök..
Inte under 9V (10V..)
2. Är det bra är nästa steg att kolla spänningen på pluskablen på startmotor vid start, den kabeln är ju lätt åtkomlig.
Om problem hittas vid ovanstående mätn, då skulle jag mäta spänningen över startreläet grova poler. Ska vara så nära noll som möjligt.
Sen finns det en del jobbigare problemmöjligheter. T ex att det är kontaktproblem i startknappsmatningen och att när batteriet lastas så sjunker spänningen från startknappen till manöverspolen på startreläet så mycket att reläet tappar hållspänningen och släpper varpå spänningen stiger och reläet drar igen osv...
Svårare att här förklara hur man ska mäta upp, men det är inte så knepigt..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
StigH skrev:Jag skulle göra två saker.danlse skrev:Funkar bra om man stoppar i laddaren minst varannan dag - så jag tror på att batteriet är slut.
Nytt jobb och massa annat fix gör att det inte blivit tid att fixa det här...men på måndag är det registreringsbesiktning så på söndag blir det ett nytt batteri. Återkommer med resultat.
1. Mäta spänningen över batterupolerna under startförsök..
Inte under 9V (10V..)
2. Är det bra är nästa steg att kolla spänningen på pluskablen på startmotor vid start, den kabeln är ju lätt åtkomlig.
Om problem hittas vid ovanstående mätn, då skulle jag mäta spänningen över startreläet grova poler. Ska vara så nära noll som möjligt.
Sen finns det en del jobbigare problemmöjligheter. T ex att det är kontaktproblem i startknappsmatningen och att när batteriet lastas så sjunker spänningen från startknappen till manöverspolen på startreläet så mycket att reläet tappar hållspänningen och släpper varpå spänningen stiger och reläet drar igen osv...
Svårare att här förklara hur man ska mäta upp, men det är inte så knepigt..
Stort tack för bra info! Ska ut och mäta nu.
Nybörjarfråga: Var hittar jag kabeln till startmotorn..?