Vissa måndagar vill man helst slippa och gå direkt till tisdag...
Började dagen med att borsta tänderna och kom på att jag ska på bilprovningen i morgon tisdag med både viffern och Edwin. Viffern har fortfarande xenonkitet monterat. Bilprovningen godkänner inte det. Eftersom måndagkvällar innebär Rörken Knix för mig och sen hemkomst och viffern ska in 0840 på tisdag morgon, fanns det bara en lösning...
Efter en snabb dusch och matande av fåglar började en lätt panikartad jakt efter en H4-lampa i hemmet. Frun sprang iväg till bussen, "Du får ingen puss idag, har bråttom, bråttom". Snopet... Hittade iaf en passande lampa i bagaget på bilen, från en Biltema-lampsats som skramlat runt där sen 2005. Halvklädd i läder satte jag mig att byta lampa. Efter en kvart av pillande och skrapande av knogar under instrumentpanelen lyckades jag få loss xenonhållaren, och pilla in hela kabelpaketet i en plastpåse och lite diskret klämma in den under kåpan. En snabb koll av H4-lampan att den funkar, slänga på sig resten av stället och sen iväg till jobbet.
Halvvägs till jobbet inser jag att jag kör på ångor, tack vare söndagens excesser på den fria körningen på Rörken. Bara att vända igen och snoka upp en Volvo-mack, det enda stället jag har kort och pengar kvar på till löningen vid midnatt. Sen parkerar ett miffo in mig mellan pumpen och sin bil och går sin väg. !&%¤!#!! Bara att börja backa och knixa runt tills jag kommer ut.
Väl på jobbet funkar inte mitt passerkort; magnetremsan valde att just idag besluta att det blivit utslitet. Iväg till receptionen och skaffa ett nytt. Receptionen fixar kortet snabbt nog, men tillägger att "vi tycks ha en kö på datorn, så ditt kort blir inte aktiverat förrän om ca en halvtimme". Aaaaah!! Går iväg, sakta, till min korridor. Drar kortet, nope funkar inte. Ringer på min chef som var på kontoret när jag gick. Ingen svarar. Ringer en kollega i samma korridor. Inget svar. Går iväg till grannkorridoren och ber en snubbe där släppa in mig; men hans kort funkar inte heller. Sen får han ringa på sin kollega och släppa in honom... Ringer sekreteraren, som inte är på plats och kan alltså inte hjälpa mig. Ringer en doktorand i ytterligare en tredje korridor (vi är utspridda på två plan och tre korridorer), som jag ber kolla att hennes kort funkar först, och sen släppa in mig i min korridor. Där sitter jag och trycker i ca två timmar tills fikat vid tio då kortet äntligen aktiverats. Ingen bra start på dagen.
Man ska ju inte utmana lyckans blå tomte, men jag undrar vad som kommer att hända mer idag med en sån början...?