Windowsbashning och relaterat tjafs

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#1 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:OK, synd. Jag vill se men min browser säger "malware" och blockar.

/H
Skaffa en riktig webbläsare. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:OK, synd. Jag vill se men min browser säger "malware" och blockar.

/H

Har Firefox på jobbet. Ja, och sen MSIE någonstans under någon obskyr programmeny... :S

[Edit]Explorer blockar också...
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Har Firefox på jobbet. Ja, och sen MSIE någonstans under någon obskyr programmeny... :S

Är du säker på att det är webbläsarna som är problemet? Det kanske är er internätleverantör.
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Har Firefox på jobbet. Ja, och sen MSIE någonstans under någon obskyr programmeny... :S

Är du säker på att det är webbläsarna som är problemet? Det kanske är er internätleverantör.
Jag är inte säker på något annat än att det inte funkar att se sidan. Jag har avlärt mig allt om IT och efter det får 179% mer fritid.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:

/H
Har Firefox på jobbet. Ja, och sen MSIE någonstans under någon obskyr programmeny... :S

IE6 = Inga problem :D (även om diverse webbsidor skriker åt mig "your browser is outdated" men, "I don't give a f**k" :lol: )
Den funkar, innehåller varken malware eller spyware, men det kanske är därför dom vill att man ska uppdatera - eller är det bara mina konspirationsteorier? :wink: :twisted: :lol:

Här är vad jag tycker om dom nya webbläsarna och Windows-versionerna :P

Dom enda som verkar vara något att ha är Safari och Opera. Eldräven är nog den värsta virusmagnet jag har varit med om.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sYiZKLPj2Fo[/youtube]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:IE6 = Inga problem :D (även om diverse webbsidor skriker åt mig "your browser is outdated" men, "I don't give a f**k" :lol: )
Den funkar, innehåller varken malware eller spyware, men det kanske är därför dom vill att man ska uppdatera - eller är det bara mina konspirationsteorier? :wink: :twisted: :lol:
Den funkar ett tag, tills webbläsaren är nerlusad med söklister, väderprognoser och hin håle och hans mormor, och din dator är nersållad med crapware. Sen kommer din dator att kapas, dina bankkonton tömmas pga tangentbordsskannern du fått via en drive by och du skicka ut spam. IE6 är nästan tio(?) år gammal nu om inte mer... Du är för paranoid i fråga om dina webbläsare. Att hålla sig uppdaterad map programvaran är bästa sättet att vara säker på interwebben.

:fakta

Gillar verkligen inte såna där hemsnickrade teorier om vad som är säkert och inte inom IT...

Gör slag i saken och installera åtminstone nån form av linux (inte Ubuntu) så är iaf jag nöjd, och du kommer att bli tyst ett tag. 8)

Men nu spårar vi ur. Sorry. :roll:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:IE6 = Inga problem :D (även om diverse webbsidor skriker åt mig "your browser is outdated" men, "I don't give a f**k" :lol: )
Den funkar ett tag, tills webbläsaren är nerlusad med söklister, väderprognoser och hin håle och hans mormor, och din dator är nersållad med crapware. Sen kommer din dator att kapas, dina bankkonton tömmas pga tangentbordsskannern du fått via en drive by och du skicka ut spam.
Inget varken crapware eller junkware i min dator, inga lister, klockor, väderprognoser, sökfält från varken Google eller annat, spelare eller något sånt i läsaren utan den är kliniskt ren från all sån skit. Det är standardknappar, adressfält, statusfält och det är allt.

Jag råkade faktiskt ut för att min dator skickade ut spam en gång och fick ett varningsbrev från min ISP att dom skulle stänga av mig om det skedde igen. Men det var när jag hade lagt in Firefox. Ominstallation (ghostning), ingen jävla Firefox och sen dess inga problem.
IE6 är nästan tio(?) år gammal nu om inte mer... Du är för paranoid i fråga om dina webbläsare. Att hålla sig uppdaterad map programvaran är bästa sättet att vara säker på interwebben.

:fakta

Gillar verkligen inte såna där hemsnickrade teorier om vad som är säkert och inte inom IT...
Det är möjligt att jag är paranoid på den punkten :wink: men jag är lika noga med datorn som med hojen. Ingen skit som inte hör dit och minimalt med program, enbart det jag behöver. Jag tror inte det finns någon som håller sin dator lika ren som jag. Bara som exempel, jag har fyra ikoner i aktivitetsfältet, Skype, Antivirus, Sound effect och Volym. Sen kommer det förståss upp ny e-mail och säker borttagning när det är aktuellt. Slå det om du kan :D
Gör slag i saken och installera åtminstone nån form av linux (inte Ubuntu) så är iaf jag nöjd, och du kommer att bli tyst ett tag. 8)

Men nu spårar vi ur. Sorry. :roll:
Jag har faktiskt en Ubuntu skiva (9.1) och provade att lägga in den på en hårddisk som ligger i burken men som jag inte använder. Men jag lyckades aldrig starta det. Det starta Windows hur snällt som helst även när jag väljer den andra disken i bootordningen. Beats me?

In i enhetshanteraren, bort med partitionen, tömd, ren, jag vill inte ha skit i datorn jag inte använder. Drömmen är att senare köra ett BSD/UNIX system och få det att se ut som Windows. Lär gå enligt en polare.

Men som du sa, nu har vi kommit ifrån ämnet. Du får väl göra en flytt, du är ju bra på det :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:[...] men jag är lika noga med datorn som med hojen. Ingen skit som inte hör dit[...]
Intressant påstående från en som byggt om sin båge till nästan oigenkännlighet... :lol: ;-)
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#9 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:[...] men jag är lika noga med datorn som med hojen. Ingen skit som inte hör dit[...]
Intressant påstående från en som byggt om sin båge till nästan oigenkännlighet... :lol: ;-)

:popcorn
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
:lol:
Jo men det är custom-made, vilket även gäller datorn, XP SP3 nLite skalad och f.ö. inga uppdateringar. "Windows Updates" i "Lägg till eller ta bort program" består av två filer WMP10 och Runtime.

Tyvärr har jag ingen SP2 skiva att bygga nLite på utan bara SP1 annars hade jag kunnat slipstreama VMP10 och sluppit dessa två filer :twisted:
Som sagt kliniskt rent, inte ett program, fil eller register mer än som behövs :D
När jag uppdaterade Free AVG från 8.5 till 9.0 så gick jag in i registret och tog bort 8.5 - Jajjemen! :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:
adrian_vg skrev:

Ditt inlägg var droppen... Flyttade delar av Paradiset-i-Europa-tråden. 8)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:[...] Som sagt kliniskt rent, inte ett program, fil eller register mer än som behövs :D [...]
Du tror att det är rent. Då du är helt opatchad och fortfarande kör IE6, kan du för allt du vet din dator vara en nod i ett botnät. Jag tycker fortfarande att det är ett dristigt sätt att underhålla sin IT-miljö. Spelar ingen roll om "det bara är hemma", du är farlig ändå för alla andra ute på interwebben, en potentiell smittbärare!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag är inte säker på något annat än att det inte funkar att se sidan. Jag har avlärt mig allt om IT och efter det får 179% mer fritid.
Om det funkar hemma, är det er internetleverantör, eller er sysadmin på bygget, som strypt flödet.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
TG skrev:
adrian_vg skrev: Intressant påstående från en som byggt om sin båge till nästan oigenkännlighet... :lol: ;-)

Ditt inlägg var droppen... Flyttade delar av Paradiset-i-Europa-tråden. 8)
:lol: :lol: :lol:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:[...] Som sagt kliniskt rent, inte ett program, fil eller register mer än som behövs :D [...]
Du tror att det är rent. Då du är helt opatchad och fortfarande kör IE6, kan du för allt du vet din dator vara en nod i ett botnät. Jag tycker fortfarande att det är ett dristigt sätt att underhålla sin IT-miljö. Spelar ingen roll om "det bara är hemma", du är farlig ändå för alla andra ute på interwebben, en potentiell smittbärare!
Ingen fara, jag har full koll... Nästan :wink:

Nåja, men jag märkar rätt snabbt om datorn börjar sega och gör den något jag inte är med på så kollar jag direkt vad som är på G.
Men hittills har det alltid varit fullt legala grejer som t.ex. att antiviruset uppdaterar.

Men jag märker att det börjar bli dags för en 3 minuters ominstallation för det är något som har ändrat sig. Det är inga farliga grejer men det är ju allmännt känt att Windows samlar på sig en massa skit som inte går bort med vanliga diskrensningar och då är det dags för ominstallation.

Den här gång ska jag också lyfta på locket och dammsuga lite eftersom grafikkortets fläkt låter lite illa. Men det blir inte samlas så mycket i burken eftersom jag har bra genomströmning, totalt fem fläktar för att inte få härdsmälta. SCSI går varmt 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#15 Inlägg av Brother Wolf »

Kanske du har installerat Goole toolbar,
största blockeraren i detta universum!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Skriv svar