Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Tack!Akademikern skrev:Håller med Henning, lika kul att läsa varje gång du lagt ett nytt inlägg här!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Eftersom det uppskattas, fortsätter vi såpan. 
Idag är faktiskt en märkesdag för min älskade oljestinkande favorithatobjekt Edwin! Han slog över till 4000mil idag!

Jag vet inte om räknaren redan gått ett helt varv runt, dvs 14000mil, eller om det är "ärliga" oskruvade 4000mil. Henning kanske vet?
Idolbild:

Notera inkontinensfläckarna under. Fast det kanske man får räkna med i den åldern, 28år gammal...
Dagens töväder tycks ha fått alla snöröjare att bli totalt rabiata och faktiskt börja skrapa bort de isiga mittsträngarna. Vågade mig på att göra en rakt-fram-sladd på hemvägen på en nyplogad mittsträng. Det var ett tunt lager modd kvar i mitten och tillräckligt för att få bakdäcket att släppa i en kontrollerad sladd. Kände mig väldigt manlig just då.
På parkeringen in till vår gata var det fortfarande kvar några centimeter is och snö, så jag kunde inte hålla mig utan spann loss där också. Och fram bakom en stor snödriva dyker två små tjejer utkikandes fram, smått skräckslagna av Edwins förhistoriska vrål. Kände mig lite skyldig just där och just då. Tjejerna sprang hem så fort jag kört förbi.
Edit: Har sent omsider kommit på varför mc-tillverkarna drar fram sadeln så in i bomben långt fram på offroad-hojarna; bättre kontroll på bakhjulet. När jag väl kommit på att krypa fram en bit på sadeln, öppnade sig en helt ny värld och en helt ny känsla i sadeln på järnstaketet!

Idag är faktiskt en märkesdag för min älskade oljestinkande favorithatobjekt Edwin! Han slog över till 4000mil idag!
Jag vet inte om räknaren redan gått ett helt varv runt, dvs 14000mil, eller om det är "ärliga" oskruvade 4000mil. Henning kanske vet?

Idolbild:
Notera inkontinensfläckarna under. Fast det kanske man får räkna med i den åldern, 28år gammal...

Dagens töväder tycks ha fått alla snöröjare att bli totalt rabiata och faktiskt börja skrapa bort de isiga mittsträngarna. Vågade mig på att göra en rakt-fram-sladd på hemvägen på en nyplogad mittsträng. Det var ett tunt lager modd kvar i mitten och tillräckligt för att få bakdäcket att släppa i en kontrollerad sladd. Kände mig väldigt manlig just då.

På parkeringen in till vår gata var det fortfarande kvar några centimeter is och snö, så jag kunde inte hålla mig utan spann loss där också. Och fram bakom en stor snödriva dyker två små tjejer utkikandes fram, smått skräckslagna av Edwins förhistoriska vrål. Kände mig lite skyldig just där och just då. Tjejerna sprang hem så fort jag kört förbi.

Edit: Har sent omsider kommit på varför mc-tillverkarna drar fram sadeln så in i bomben långt fram på offroad-hojarna; bättre kontroll på bakhjulet. När jag väl kommit på att krypa fram en bit på sadeln, öppnade sig en helt ny värld och en helt ny känsla i sadeln på järnstaketet!

Senast redigerad av adrian_vg den tor feb 25, 2010 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Juste, tack för infon!Henning skrev:Ja, det ska vara äkta mil. Möjligt Edwin gått något utan mätarvajer men inget mer än nödvändigt!
/H
143 mil per år är inte mycket dock. Men, men, för att vara en vinterhoj som får lida under vintrarna tror jag han mår ganska bra!
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Man får tacka så mycket!Jimmy.S skrev:+3
===
===
-
- Medlem
nej tyvärr, inte än, möjligtvis i mon då det ska bli mildgrader, vill ju oxå se tussilago och snödroppar så man oxå kan få börja blogga liteGöingen skrev:Du menar inte utetemperaturen, den här gråvita smörjan får gärna försvinna nuJimmy.S skrev:+3

- adrian_vg
- Kontakt:
Det är i vart fall mer än jag någonsin sett på något av mina tidigare fordon.Akademikern skrev:Har pysslat med VW bubblor i 10 år nu, de läcker verkligen olja. Men inkontinens? Nej, de märker revir.

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Har bokat en BKK-instruktörsdag för min egen förkovran till den 29 juli via SMC på Linköpings Motorstadion. Kostar gratis!
Först efteråt såg jag bankartan och insåg att halva banan är en raka. Det är ju inte mycket kurvor om man säger så.
Måste skaffa mig ett nytt framdäck ungefär mitt på säsongen till viffern...
Det blev Linköping istf Karlskoga, eftersom frun också ville med, och Karlskoga/Gälleråsen är inte speciellt intressant för en som bott i Örebro (Karlskoga ligger ett stenkast från Örebro). Så medan jag kör så däcken ryker, kommer hon att göra Linköping på egen hand. En minisemester på vandrarhem kan man säga.
Har dessutom anmält mig som medlem i STF, familjemedlemskap inte desto mindre, för att få billigare rumspriser. Det är ingen hejd på medelsvenssonaktiviteterna för mig...
Fö är Gälleråsenbanan rejält krokig. En annan gång kanske...
Först efteråt såg jag bankartan och insåg att halva banan är en raka. Det är ju inte mycket kurvor om man säger så.

Det blev Linköping istf Karlskoga, eftersom frun också ville med, och Karlskoga/Gälleråsen är inte speciellt intressant för en som bott i Örebro (Karlskoga ligger ett stenkast från Örebro). Så medan jag kör så däcken ryker, kommer hon att göra Linköping på egen hand. En minisemester på vandrarhem kan man säga.

Har dessutom anmält mig som medlem i STF, familjemedlemskap inte desto mindre, för att få billigare rumspriser. Det är ingen hejd på medelsvenssonaktiviteterna för mig...

===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Vänta du bara... Sviestad är min gamla hemmabana, så den kan jag köra i sömnen. Rakan är dels inte rak hela vägen, utan svänger något höger, dels går den utför... dessutom är några av kurvorna väldigt intressanta. Sviestad är en såndär bana där man aldrig riktigt känner att man hittat det optimala spåret.adrian_vg skrev:Har bokat en BKK-instruktörsdag för min egen förkovran till den 29 juli via SMC på Linköpings Motorstadion. Kostar gratis!
Först efteråt såg jag bankartan och insåg att halva banan är en raka. Det är ju inte mycket kurvor om man säger så.![]()
Det blev Linköping istf Karlskoga, eftersom frun också ville med, och Karlskoga/Gälleråsen är inte speciellt intressant för en som bott i Örebro (Karlskoga ligger ett stenkast från Örebro). Så medan jag kör så däcken ryker, kommer hon att göra Linköping på egen hand. En minisemester på vandrarhem kan man säga.![]()

Rekommenderar fräscha bromsar innan Sviestad, det finns möjligheter att åka rejält fort innan det är dags att svänga.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Kontakt:
Utför?? Det såg jag aldrig på banbeskrivningen... Tycker inte att "något höger" är tillräckligt för att få kallas kurva.tersan skrev:Vänta du bara... Sviestad är min gamla hemmabana, så den kan jag köra i sömnen. Rakan är dels inte rak hela vägen, utan svänger något höger, dels går den utför... dessutom är några av kurvorna väldigt intressanta. Sviestad är en såndär bana där man aldrig riktigt känner att man hittat det optimala spåret.![]()

Har fått höra att marginalerna är rejält mycket större på en storbana jmfm en gokartbana i kurvorna. En gokartbana som tex Rörken lämnar egentligen inga marginaler för justering av kurvtagningen; antingen kommer man in rätt eller inte. Storbanorna tillåter tydligen för justering medan man kör. Jag vet dock inte mer om detta annat än det jag hört från andra då jag inte kört storbana tidigare.
Nya belägg fram sitter på sedan sen på slutet av förra säsongen, du kanske minns minns min fråga om gnisslande beläg?tersan skrev:Rekommenderar fräscha bromsar innan Sviestad, det finns möjligheter att åka rejält fort innan det är dags att svänga.

Högfartskurvtagning i långa kurvor har jag faktiskt lite svårt för, ligger och pendlar en del i spåret. Sviestadbanan kan nog vara en lärorik upplevelse, liknar en vanlig landsväg mest vid en snabb koll.
===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Sviestad har en annan egenhet, den är väldigt smal i jämförelse med andra banor. Med tanke på vad du skriver ovan ska det bli väldigt kul att se vad du säger efter att ha varit där...adrian_vg skrev:Utför?? Det såg jag aldrig på banbeskrivningen... Tycker inte att "något höger" är tillräckligt för att få kallas kurva.tersan skrev:Vänta du bara... Sviestad är min gamla hemmabana, så den kan jag köra i sömnen. Rakan är dels inte rak hela vägen, utan svänger något höger, dels går den utför... dessutom är några av kurvorna väldigt intressanta. Sviestad är en såndär bana där man aldrig riktigt känner att man hittat det optimala spåret.![]()
Har fått höra att marginalerna är rejält mycket större på en storbana jmfm en gokartbana i kurvorna. En gokartbana som tex Rörken lämnar egentligen inga marginaler för justering av kurvtagningen; antingen kommer man in rätt eller inte. Storbanorna tillåter tydligen för justering medan man kör. Jag vet dock inte mer om detta annat än det jag hört från andra då jag inte kört storbana tidigare.
Nya belägg fram sitter på sedan sen på slutet av förra säsongen, du kanske minns minns min fråga om gnisslande beläg?tersan skrev:Rekommenderar fräscha bromsar innan Sviestad, det finns möjligheter att åka rejält fort innan det är dags att svänga.Iaf har jag en sats till för frambroms som ligger och väntar!
Högfartskurvtagning i långa kurvor har jag faktiskt lite svårt för, ligger och pendlar en del i spåret. Sviestadbanan kan nog vara en lärorik upplevelse, liknar en vanlig landsväg mest vid en snabb koll.

Långa rakans högerböj är tillräckligt kraftig för att ha orsakat avåkningar med dödlig utgång... nu vet jag inte vilken bansträckning ni kommer att köra, men underskatta inte svårigheten. Sviestad har inte många likheter med en vanlig landsväg...

VFR750F -92, grön