Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#346 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Choken har antagligen frusit då och jag måste kicka igång utan... :roll:
Du når ändå cokens axel på förgasaren! På vänster sida kan du nå den och choka! :)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#347 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Du når ändå cokens axel på förgasaren! På vänster sida kan du nå den och choka! :)

/H
Jo, men den sitter ju inte kvar i upplyft läge medan man kickar. Fast vänta... Fjädern går ju att ta av väl...?

Henning, du är lysande! Du får mig att tänka utanför boxen, tack!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#348 Inlägg av adrian_vg »

En femma för idéen.

En svag trea för utförandet. Drog av fjädern igår, innan jag skulle hem, från chokemekanismen på förgasaren. Vad jag inte räknat med och totalt inte tänkt på var själva kabelns fjädrande inverkan. Att jag dragit av fjädern gjorde varken till eller från.

På plussidan är att man tydligen kan lyfta en stund på chokepinnen så man flödar förgasaren och sen kickar. Det funkar lite bättre än innan att göra så, men är inte helt idealiskt.

Ska plocka bort chokevajern på fredag, slutar tidigt, och se om det hjälper nåt. Hoppas...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#349 Inlägg av adrian_vg »

Vilket av fordonen används mest tror ni, bilen till höger i förgrunden eller bågen till vänster i bakgrunden?

Beklagar den taskiga skärpan men i mörker och med en sekunds slutartid, blir det inte bättre än så utan stativ.

Bild

Tror jag har blivit riktigt fena på att starta den älskade hatade Edwin i minusgrader utan choke. Kicka runt lite, flöda, kicka runt lite till och sen kicka på riktigt. När motorn börjar gå, för det gör den av nån konstig anledning, pillar man fort som f@n upp chokepinnen och håller den där tills motorn börjar hacka lite. Släpp sen efter sakta på choken och möt med gasen. Det funkar. Fråga mig inte varför, men idag startade jag Edwin snabbare utan choke på jobbet än hemma på morgonen med varmluftspistol. Go figure... :roll:

Kan iofs ha att göra med att det bara var fem minusgrader ute på jobbet; komfortzon för Edwin verkar det som. :lol:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#350 Inlägg av adrian_vg »

Har beställt en ny chokekabel. Jag monterade av kabeln helt i förmiddags och såg då att några trådar i vajern var av. Dags att byta... Kylan var kanske inte helt ensam ansvarig för allt hittills. 337 kr gick iaf kalaset på. Ska passa på att byta tändstift också när jag fått kabeln när tanken ändå är av.

Senast igår frös vajern fast i öppet läge, när jag skulle hem från jobbet. Gick dunderlätt att starta härket, men sen... Slutade med att jag gick tillbaka upp till kontoret och hämta en hylsnyckelsats och monterade av sadel och tank. Lossade sen vajern vid förgasaren och på med allt igen. Tillbaka fem trappor upp och sen ner igen.

Motorn gick bra sen med rätt blandning, men jag är inte helt förtjust i att det verkar finnas en intern fjäder som drar ner chokepinnen utan belastning. Pinnen stannar alltså inte kvar i öppet läge när man drar upp den manuellt. Får se hur kallstarterna blir på måndagen...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#351 Inlägg av adrian_vg »

Hoppas vädret håller i sig med max fem minusgrader ett tag framöver. Edwin är så behagligt lättstartad på morgonarna nu, även om jag har lite svårt att alltid hinna med att lyfta upp chokepinnen när motorn hackar igång... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#352 Inlägg av adrian_vg »

Hämtade ut chokekabeln från Lelles idag. Skaffade ett tändstift också. Har semester imorgon, som jag tänkte utnyttja till en del mekande. Ska passa på att kolla oljan också. Lille Edwin är känslig för om det är för lite olja i motorn. :roll:

Edwin startar bättre än nånsin om morgonarna, när jag håller upp chokepinne med handen. Får mig att misstänka att den tidigare chokekabeln inte lyfte tillräckligt, och att det i sin tur gett mig en massa onödiga startproblem...

Borde underhållsladda batterierna både i Edwin och Gröna Faran.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#353 Inlägg av adrian_vg »

Så, satte på nya chokekabeln och upptäckte att fjädern som drog tillbaka chokepinnen förlorats någonstans jämns med vägen till och från jobbet. Nå, får skaffa en ny fjäder från Biltema edyl. Nya kabeln är iaf mjuk och fin och kärvar inte det minsta! :D

Tändstiftet är bytt till ett nytt, vilket verkade ha behövts, med tanke på hur rundade elektroderna var. Tomgången verkade bli jämnare också. Gamla tändstiftet var åt det torra sammetssvartgrå-hållet, nånstans mellan "Normal" och "Dry and wet fouling" på bilderna på http://ngksparkplugs.com/tech_support/s ... p?mode=nml. Med tanke på hur gammal motorn är, att den drar lite olja och är satt att gå rikare än normalt, antar jag att det ok.

Glömde kolla olja... Nåväl, det är en dag imorgon också. Och fanken vad kallt det är att meka ute nu. :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#354 Inlägg av adrian_vg »

Elva minusgrader och ofrusen choke på Edwin. Livet rockar fett just nu. :D
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#355 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Elva minusgrader och ofrusen choke på Edwin. Livet rockar fett just nu. :D
Det krävs inte mycket för att göra dig glad va? :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#356 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det krävs inte mycket för att göra dig glad va? :D
Heh, familjens motto är "var glad åt lite, var glad ofta". På den vägen är det. ;-)

Edwin startade mycket lätt imorse. Ofrusen choke och nytt tändstift rockar fett just nu. Den startade på andra kicken. Tomgången är ok också; slocknade inte på tomgång alls idag.

Ännu gladare blir man när man ringer till Resursbank på morgonen för bekräfta att avbetalningen på platteven och X360:an är färdigbetald, får reda på att man betalt in lite för mycket och banken föreslår att man avslutar det gamla kontot och flyttar över pengarna till hjälmavbetalningskontot ist. Och ännu mer glad blir man när man får höra av kundtjänstmänniskan att man har ett till konto hos Resursbank som inte rörts sen 2003 och där det finns en knapp hundring kvar och som också kan avslutas och användas för att betala hjälmen med.

Kort sagt, en underbar början på en måndag!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#357 Inlägg av adrian_vg »

Och det blir bara bättre! Edwin startade på första kicken! :headbang
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#358 Inlägg av adrian_vg »

Måndagsmorgon och soppatorsk i Edwin på garageuppfarten... Hur måndag kan en måndag bli?

Kickade igång härket med reserven påslagen och hade hoppats kunna komma till macken och tanka. Men nej, Edwin gick en stund och tvärdog sen för att inte vilja starta alls sen. Bara att plocka av stället, hämta bensindunken ur förrådet och börja skrapa rutorna på bilen ist. Suck... :roll:
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#359 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Måndagsmorgon och soppatorsk i Edwin på garageuppfarten... Hur måndag kan en måndag bli?

Kickade igång härket med reserven påslagen och hade hoppats kunna komma till macken och tanka. Men nej, Edwin gick en stund och tvärdog sen för att inte vilja starta alls sen. Bara att plocka av stället, hämta bensindunken ur förrådet och börja skrapa rutorna på bilen ist. Suck... :roll:
Bensindunkar ska inte stå tomma, det ska vara bensin i dem. Då har man nytta av dem...
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#360 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Bensindunkar ska inte stå tomma, det ska vara bensin i dem. Då har man nytta av dem...
Har inte haft soppatorsk på ett bra tag. Dessutom blir den dålig om den får stå. Nu finns det iaf ca tre-fyra liter kvar i den för senare bruk, om det skulle hända igen... :roll:
===

Skriv svar