Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#331 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:så egentligen var det sambon som hade svaret på din fråga :roll: :wink: :D
:lol:

Närå, jag tror jag har så pass mycket självinsikt att jag märker av det själv också... 8)

Förresten så är det frun. Inte sambon. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#332 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Förresten så är det frun. Inte sambon. ;-)
Bockar undan för min egen okunskap :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#333 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Bockar undan för min egen okunskap :D
Ingen fara. Jag trodde ju Ocean var en kvinna... :roll: :oops:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#334 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Tegfors skrev:Bockar undan för min egen okunskap :D
Ingen fara. Jag trodde ju Ocean var en kvinna... :roll: :oops:
Ah, tack för påminnelsen. Var nog en av de roligaste trådarna på det här forumet. :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#335 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ah, tack för påminnelsen. Var nog en av de roligaste trådarna på det här forumet. :D
Ingen orsak. Bjuder på den. Fast jag tror Ocean var lite upprörd ett tag. ;-)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#336 Inlägg av adrian_vg »

Ska vara jultomte på fruns jobb idag. Har underhållsladdat bilens batteri i några dagar nu med tanke på kylan och allt. För säkerhets skull provstartade jag den nyss och efter lite tuggande gick den igång. Blev lite skrämd av ljudet från motorn, den skramlande och tjöt och lät allmänt konstigt några sekunder. Måhända gjorde den det innan oljetrycket kommit upp som det ska och de variabla kammarna ställt in sig ordentligt. Fast det lät mer som om tjutet kom från generatorremmarna och generatorn själv.

Kollade sen Edwin och i princip allt var ordentligt fastfruset; gas, choke, frambroms, dekomp... Tjugo till tjugofem minusgrader under några dagar gör sitt till antar jag.

Var ute kanske kanske på höjd tio minuter och när jag kom in igen, hade mitt hår frusit... :roll: Våren, var är den när man behöver den som mest?
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#337 Inlägg av adrian_vg »

En rejäl varmkörning på ca en kvart och skruvande på luftmix-skruven (som i slutet stod på samma ställe som från början(...)) fixade problemet med obefintlig tomgång. Frågan är dock hur man lyckas med en kvarts varmkörning varje morgon utan att bli anmäld... XL600R-motorn tycks kräva en rejäl varmkörning för att gå bra. Med runt tolv minusgrader i luften blir problemet liksom, öh..., väldigt problematiskt.

Kör man iväg med halvkall motor i förhoppningen om att motorn ska bli varm snabbare med lite körning, riskerar man en slocknad i varje korsning och trafikljus. Motorn blir ju inte ordentligt varm förrän jag är på jobbet! Alternativet är manuellt hålla varm på motorn på runt 2000rpm. Fatta hur svårt det är på en skala, i halka och galna bilister runtomkring!

Fyllde också på en hel liter helsynt 10W/40... :shock: Det märks att motorn är sliten, specifikt kolvringarna skulle jag misstänka, efter påfyllningen gick det trögare att kicka igång härket. :roll:
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#338 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:En rejäl varmkörning på ca en kvart och skruvande på luftmix-skruven (som i slutet stod på samma ställe som från början(...)) fixade problemet med obefintlig tomgång. Frågan är dock hur man lyckas med en kvarts varmkörning varje morgon utan att bli anmäld... XL600R-motorn tycks kräva en rejäl varmkörning för att gå bra. Med runt tolv minusgrader i luften blir problemet liksom, öh..., väldigt problematiskt.

Kör man iväg med halvkall motor i förhoppningen om att motorn ska bli varm snabbare med lite körning, riskerar man en slocknad i varje korsning och trafikljus. Motorn blir ju inte ordentligt varm förrän jag är på jobbet! Alternativet är manuellt hålla varm på motorn på runt 2000rpm. Fatta hur svårt det är på en skala, i halka och galna bilister runtomkring!
Du har inte provat att skruva upp lite högre tomgång, det kanske är ett sätt att gå runt problemet.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#339 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Du har inte provat att skruva upp lite högre tomgång, det kanske är ett sätt att gå runt problemet.
Det var delvis det som var tanken med dagens exkursion. :)

Enl mekmanualens bild skulle det finnas en ställratt för tomgången men jag hittade banne mig ingen. Det enda var en luft/bränslemixskruv på vänster förgasare, som jag antar är lågfartsgasaren (även choken sitter på denna), som jag skruvade lite på men inte märkte nån skillnad.

Såg just att tomgången justeras med trottelstopskruven justeras med trottelstoppskruven på min årsmodell. Måste snoka upp denna skruv...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#340 Inlägg av adrian_vg »

Heh, undrade just vad den skruven var till för. Se länken, uppe till vänster på sidan! Min mekmanual måste visa ställratten på en XR.

http://www.hondaxl.it/download/Manuali/ ... 03_bis.pdf

Kollar efter jobbet. Med arton minusgrader imorse var allt fastfruset och jag tog bilen till jobbet...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#341 Inlägg av adrian_vg »

Pulade med ställratten till tomgången igår kväll till grannarnas irritation. Det var omväxlande vråååål, putt-putt, vrååål, putt-putt. Kände mig lite lätt yr i huvet' efter ett tag, medan jag skruvade hukande över förgasaren och den läckande skarven mellan avgasrör och ljuddämparen...

Nu på morgonen tog det ca en kvart att få igång skrotet, men tomgången var bättre och låg på strax under 2000rpm med tendens till att skena ibland. Lösningen är att vrida lite på styret till vänster så att gaskabeln ändrar position och sänker varvtalet medan man står still.

Slant på kickpedalen och slet upp det ganska tjocka skinnet på sidan av stöveln. Vad tror ni, kan en skomakare fixa det och är det värt det på en 900kr-stövel? Eller är det silvertejp som gäller säsongen ut och sen nya bättre stövlar til hösten?

Bild

Vidare, fick ett tjuvstopp mitt i en rondell idag på morgonen. Jag tror rutinen börjat infinna sig, för jag sparkade lätt fram till kanten på rondellen i rusningen och kickade loss utan minsta panik. Fick igång härket efter två kickar och en konstig blick från en tradarchaffis. :roll:

Gatorna är snorhala trots kylan. Det släpper både fram och bak så fort det svänger det minsta. Undrar om det är saltet som såpar till det...?
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#342 Inlägg av TG »

Tror inte det är så fasligt dyrt men frågan är om de håller sin "Godkäntnivå" sen?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#343 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Tror inte det är så fasligt dyrt men frågan är om de håller sin "Godkäntnivå" sen?
Tänkte nåt i samma riktning. Funderar på kontaklim och silvertejp tills vidare... Det drar lite kallt om hålfoten när jag kör. :roll:

Och så nåt tjusigt nytt vattentätt med alu-spännen framåt nästa höst. :)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#344 Inlägg av adrian_vg »

Jag har en plan om hur jag ska besegra kylan på morgonarna. Återkommer om nån dag i ärendet. :twisted:

För övrig tog det en halvtimmes kickande för att få igång Edwin efter jobbet. Utan choke alltså. Den hade frusit över dagen... Funderar på att fixa till nån sorts spakmekanism edyl direkt på förgasaren istf den förvrenskade och ständigt frusna chokekabeln.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#345 Inlägg av adrian_vg »

Ännu kallare idag på morgonen än igår och små vacka poetiska snöfjädrar hade bildats över hela hojen pga dimman. Jag tinade bort dem grymt och skoningslöst med varmluftspistolen. Edwin startade förvänansvärt snabbt idag trots tretton minusgrader.

Min "privata" parkeringsplats på jobbet ser för jävlig ut. Tänk oljegrop. Dessutom måste jag vid något tillfälle kört över gummimattan och sen lämnat ett vackert däckavtryck i olja på väg ut. Intendenten på jobbet kommer att mörda mig...

Ska ladda med en Alvedon eller nåt innan jag åker hem idag. Choken har antagligen frusit då och jag måste kicka igång utan... :roll:
===

Skriv svar