Rent generellt kan man säga - köp en viffer o du behöver inte skruva speciellt mycket! Det är en mycket bekymmersfri maskinMBN skrev:Hejsan!
Jag lånar den här tråden, då jag har liknande frågor.
Jag är snart 18 år och planerar att ta körkortet till våren. Just nu kör jag runt på min Cagiva 125 Freccia från 1990 och tänker byta upp mig så snart jag kan..
Grejjen är att i min tvåtaktsålder så har jag fått meka nu i var och varannan dag när det är hojjsäsong, och det är inget jag vill fortsätta med. Dock är jag fortfarande intresserad av äldre hojjar då dem är billigare att försäkra. Just VFR verkar vara en ball hojj
Brukar man få meka var tredje gång man kör med en VFR? Jag har hört att dem är ganska pålitliga ändå? (Måste va sjuuuukt mkt bättre än tvåtaktshelvetet?)
Sedan är det ju så att det är 25kW begränsning vid 18 års ålder, vet någon om det är möjligt att strypa hojjen, och vart går det i så fall att hitta strypsatserna?
När man läser om VFR så ser man ibland att någon nämner "V-tec", typ som någon ventil som öppnar vid ett visst varv? på vilka hojjar finns den?
Till sist undrar jag hur de senare modellerna (från 1990 och uppåt) är att försäkra? Kollade lite hastigt på bilsport-mc, och den värderingen sa 14 lax

Det som jag har läst en del om här är att folk har problem med statorn och laddregulatorn....
VTEC är en "ventilaktiverare" som sitter på -02 och framåt. Den kickar igån alla fyra ventiler per cylinder vid ca 6600 rpm (exakt varvtal varierar mellan årsmodeller)
Ang strypning så har jag ingen aning om vart du hittar de satserna....
Jag brukar försöka öka effekten istället