Söker tips på vad jag ska kolla vid köp av VFR.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#16 Inlägg av TG »

MBN skrev:Hejsan!
Jag lånar den här tråden, då jag har liknande frågor.

Jag är snart 18 år och planerar att ta körkortet till våren. Just nu kör jag runt på min Cagiva 125 Freccia från 1990 och tänker byta upp mig så snart jag kan..

Grejjen är att i min tvåtaktsålder så har jag fått meka nu i var och varannan dag när det är hojjsäsong, och det är inget jag vill fortsätta med. Dock är jag fortfarande intresserad av äldre hojjar då dem är billigare att försäkra. Just VFR verkar vara en ball hojj :twisted:

Brukar man få meka var tredje gång man kör med en VFR? Jag har hört att dem är ganska pålitliga ändå? (Måste va sjuuuukt mkt bättre än tvåtaktshelvetet?)

Sedan är det ju så att det är 25kW begränsning vid 18 års ålder, vet någon om det är möjligt att strypa hojjen, och vart går det i så fall att hitta strypsatserna?

När man läser om VFR så ser man ibland att någon nämner "V-tec", typ som någon ventil som öppnar vid ett visst varv? på vilka hojjar finns den?

Till sist undrar jag hur de senare modellerna (från 1990 och uppåt) är att försäkra? Kollade lite hastigt på bilsport-mc, och den värderingen sa 14 lax :roll:
Rent generellt kan man säga - köp en viffer o du behöver inte skruva speciellt mycket! Det är en mycket bekymmersfri maskin :D

Det som jag har läst en del om här är att folk har problem med statorn och laddregulatorn....

VTEC är en "ventilaktiverare" som sitter på -02 och framåt. Den kickar igån alla fyra ventiler per cylinder vid ca 6600 rpm (exakt varvtal varierar mellan årsmodeller)

Ang strypning så har jag ingen aning om vart du hittar de satserna....
Jag brukar försöka öka effekten istället :twisted: 8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

Vit drar minst soppa, gul ge fler brudar. Vilken som ä snabbast ska vi ta reda på!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

MBN skrev:Brukar man få meka var tredje gång man kör med en VFR? Jag har hört att dem är ganska pålitliga ändå? (Måste va sjuuuukt mkt bättre än tvåtaktshelvetet?)
Knappast. Bara om man köper ett vrak, men det är ju samma för alla motorcyklar. En VFR-motor är generellt sett en bra konstruktion. Ge den någotsånär regelbunden service och sköt om den, så kommer den att ta dig långt.

Bry dig inte om problemen jag har haft och skrivit om i en annan tråd, det är ett specialfall med sopiga fd ägare, och antagligen det enda du kommer att hitta på detta forum. Alla andra VFR-centriska forum med för den delen... :roll:
MBN skrev: Sedan är det ju så att det är 25kW begränsning vid 18 års ålder, vet någon om det är möjligt att strypa hojjen, och vart går det i så fall att hitta strypsatserna?
Det har skrivits en del om detta, men kontentan är så vitt jag vet både dyrt och svårt. Risken är att du får en motorcykel som inte alls är speciellt kul att köra. Köp hellre en mc som redan från start har "rätt" effekt.
MBN skrev:När man läser om VFR så ser man ibland att någon nämner "V-tec", typ som någon ventil som öppnar vid ett visst varv? på vilka hojjar finns den?
Vtec-funktionen finns from årsmodell '02 och är en mekanism som vid ett visst varvtal aktiverar alla fyra ventilerna per cylinder. Under det specifika varvtalet jobbar bara en avgas- och en insugsventil om jag minns rätt. Ska förbättre motorns karaktär. Sägs det...

MBN skrev:Till sist undrar jag hur de senare modellerna (från 1990 och uppåt) är att försäkra? Kollade lite hastigt på bilsport-mc, och den värderingen sa 14 lax :roll:
Beror på var du bor. Min 90:a kostade 5000kr/år med Ifs Hondaförsäkring. Bor i Uppsala en minimal bit ut i ett präktigt radhusområde. Min import-97:a kostar ca 6200kr/år med samma försäkring.

Leta hellre efter en VFR-89:a om du absolut ska ha en VFR. Försäkringen blir isf en Classic-försäkring som är snuskigt billig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Vit drar minst soppa, gul ge fler brudar. Vilken som ä snabbast ska vi ta reda på!
Och när ska du skaffa dig en VFR då? Att Conseal inte har en just nu kan man förstå, men du? Vad är ditt försvar? Så j@kla kul kan väl den där KTM:en ändå inte vara väl? :P 8)
===

MBN
Medlem

#20 Inlägg av MBN »

Tackar för alla gedigna svar. Vi får se om jag köper en och sen fifflar til det till en 25kw, eller om jag helt enkelt väntar ett par år. Klart är i alla fall att jag vill äga en viffer nån gång i livet :wink:

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem

#21 Inlägg av kenjo »

MBN skrev:Hejsan!
Till sist undrar jag hur de senare modellerna (från 1990 och uppåt) är att försäkra? Kollade lite hastigt på bilsport-mc, och den värderingen sa 14 lax :roll:
jag har precis köpt en 800 -99 kostar mig ~3500 /år för halvförsäkring och ~4500 för helförsäkring hos Trygghansa. Jag är 23, bor ganska centralt i Linköping och har haft kort sen jag var 16. Gissar att de äldre hojarna är billigare. Folksam, if, bilsport-mc skulle allihop ha över 12000 för halvförsäkring. Kollade SMC-försäkringen hos folksam också och det blev lite billigare men fortfarande över 10000 för en halvförsäkring.
adrian_vg skrev:Leta hellre efter en VFR-89:a om du absolut ska ha en VFR. Försäkringen blir isf en Classic-försäkring som är snuskigt billig.
Kolla bara vad dom har för krav på dig om du tecknar en classic-försäkring. Ibland har de regler som säger att man inte får använda hojen som bruksfordon dvs inte ta den till jobbet eller polarn utan bara ha den för ren nöjesåkning. värt att kolla och fundera på hur du ska använda den.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

kenjo skrev:
adrian_vg skrev:Leta hellre efter en VFR-89:a om du absolut ska ha en VFR. Försäkringen blir isf en Classic-försäkring som är snuskigt billig.
Kolla bara vad dom har för krav på dig om du tecknar en classic-försäkring. Ibland har de regler som säger att man inte får använda hojen som bruksfordon dvs inte ta den till jobbet eller polarn utan bara ha den för ren nöjesåkning. värt att kolla och fundera på hur du ska använda den.
Bra att du tog upp det, missade den biten!

De flesta försäkringsbolag har dock en rejäl premie-dipp även om man inte köper en försäkring av Klassik-typ, bara motorcykeln är tjugo år eller äldre.
===

MBN
Medlem

#23 Inlägg av MBN »

Saken var ju den att jag skulle skaffa hojjen nästa år, och försöka hitta en 90:a som går som classica-försäkring. Hojjen jag har nu är en av de bättre 125:or, men tack vare att den är från 1989 så betalar jag bara 1600 för helförsäkring och trygghetstilläg, och då ska tilläggas att jag är med i FMCK som automatiskt drar 300 elr nåt på avgiften. 8)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

MBN skrev:Saken var ju den att jag skulle skaffa hojjen nästa år, och försöka hitta en 90:a som går som classica-försäkring. Hojjen jag har nu är en av de bättre 125:or, men tack vare att den är från 1989 så betalar jag bara 1600 för helförsäkring och trygghetstilläg, och då ska tilläggas att jag är med i FMCK som automatiskt drar 300 elr nåt på avgiften. 8)
Var bor du? Uppsala där jag bor räknas till zon 2 och priserna blir därefter.

En VFR750F hamnar i klassen Sporttouring 1 hos If. Hondas märkesförsäkring på en VFR från 1990 hamnar på mellan 4600-6500kr om ägaren är mellan 25-34år. Är hojen en direktimport, tillkommer ytterligare 15%...

Men du kommer lite billigare undan med en äldre VFR. :-)

Priser från https://www.if.se/web/se/SiteCollection ... _honda.pdf.
===

MBN
Medlem

#25 Inlägg av MBN »

Jag bor i Stockholm, men om jag uppfattat det rätt så spelar det inte så stor roll, då classica färsäkring säger att man måste ha den i garage och lite andra småpinaler, som gör att "storstadsproblemen" minskar.

I alla fall låter det inte som någon överdriven summa pengar. Smakar det så får det väl kosta lite grann. Dock kan jag ju säga att min jämnåriga kompis som också bor här, har en gsxr 750 som går som sporthojj men är äldre än 20 år, och ger då 1700 kr om året för en helförsäkring..

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#26 Inlägg av Seth »

Ta en -90 o classica försäkringen. de enda krav jag läst är att den ska låsas In nattetid på hemorten och ha ordentliga lås.
O just det den får inte användas i en yrkesmässig verksamhet
Planerar sj att skaffa en -90a o ha classica

http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=6
kan läsa här

Skriv svar