Ny VFR 2010, Automat,kardan,Större motor.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:[...]jag har ju "några" stycken och att fylla mitt serverutrymme med hojljud och video skulle nog inte uppskattas av Webbhotellet :wink:
Ska väl de sk!ta i, du betalar ju för det! Väl...?
Nja, det handlar om bandbredd. Det är ok att ha nedladdningsbara filer. Men skulle jag lägga upp 100 filer som ett bibliotek och som inte har någon koppling till någon sida så skulle dom nog börja muttra lite.
adrian_vg skrev:Varför ser den ut som en äldre BMW K1200S runt kåpan? Varför ser den ut som en skinntorr ko bakifrån? Vaför ser bakljusarrangemanget ut som ett ufo? Varför har man dolt en av motorcykelhistoriens sexigaste enkelsvingar med en urbota ful ljuddämpare av paraplysnitt, som inte ens är högmonterad?
Fattar du inte det? För att eftermarknadstillbehörsfirmorna ska ha något att göra :wink: :lol:
faceplant skrev:
adrian_vg skrev:
Brother Wolf skrev:Shyte, tyvärr måste jag säga att den håller på att växa i mina ögon!
DAMN!!! :evil:
Öhh, är det bra eller dåligt?
Exakt, är "DAMN!!! :evil:" något bra? Vi som är lite till åren förstår inte alla nya ord som dyker upp.
Nja att den "håller på att växa i BW:s ögon" låter snarare som att han håller på att inpektera plånbokens tjocklek och att han säger "DAMN!!!" av den anledningen :?: :wink:
Jag tycker ärligt talat att den nye V4:an är ful som stryk. De har hittat på alltför mycket designtokerier för min del. Bara ljuddämparen i sig gör att jag tittar snett...

Men, så fort det finns chans att provköra så hoppar jag upp på den. Den kanske är underbar att köra? :roll:
Precis, ful som stryk. Men som jag sa till Adrian, Honda kanske vill ta hänsyn till att eftermarknadstillbehörsfirmorna inte ska bli arbetslösa :wink: :P
Men jag kan mycket väl tänka mig att den är som du säger underbar att köra och att det är en förbannat bra hoj utseendet till trots.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ronny
Medlem

#32 Inlägg av Ronny »

Ja e nog nödd att hålla med .
Tyvärr,Honda,designteamet har brainstormat på nått fylle-kalas av större mått.
Ser bara konstig ut..sidokåpa integrerad med tanken??
Fronten vet jag inte vad jag ska likna det vid,men vacker är den inte.
massa plast o grejjer från front till fotpinnar,sen avsmalnande och totalt tom,nej-snygg e den inte....men en provtur måste det ju bli ändå.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Tomas
Donator 2010

#33 Inlägg av Tomas »

Är det ngn mer än jag som blir ledsen i själen av hondas nya "VFR"? Designen är väl en sak, men man har ju valt att gå ifrån hela konceptet med VFR!

Anledningen till att jag kör VFR just för att den är så där lagom, jag vill inte ha mer än 750 (eller 800) kubik, effekten är enligt min mening perkfekt! Cykeln är tillräckligt stor för att köra på semester med passagerare och packning men tillräckligt smidig för att kunna köra fort på kurviga småvägar och bana. Och en av de viktigaste aspekterna för mig, försäkringen är överkomlig!

Den nya "VFR" verkar bara vara ännu ett överviktigt autobahnlok! Har vi inte tillräckligt många av dom redan? Yamaha FJR1300, BMW K1300 S/GT, Kawasaki ZZR1400, Suzuki GSX 1300 R osv...

//Tomas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nu har jag inspekterat bilderna lite närmare och faktum är att man kanske kan vänja sig vid den ;)

- Fronten har lite av det som tyskarna brukar kalla "Böseblick".
- Det där "sprötet" som nummerskylten sitter på verkar gå att montera bort.
- För det milt uttryckt groteska avgasröret lär det nog komma ersättningsgrejer innan ens hojen kommer ut på marknaden.
- Kardanklumpen verkar vara lite i största laget.
- Att tank och kåpa sitter ihop har vi sett förr från Honda.
- Kyleriet är tillbakaflyttat framför motorn.
- Det verkar iaf vara ett seriöst bygge med både upponer-gaffel, radiella bromsok mm. kanske en VFR1200R med tiden?

Jag kan konstatera att det verkar vara en blandning mellan VFR800, CBR1100 Blackbird och ST1300. Hur som helst ska det bli mycket intressant att se den live, krypa runt och kolla detaljerna.
Tomas skrev:Är det ngn mer än jag som blir ledsen i själen av hondas nya "VFR"? Designen är väl en sak, men man har ju valt att gå ifrån hela konceptet med VFR!

Anledningen till att jag kör VFR just för att den är så där lagom, jag vill inte ha mer än 750 (eller 800) kubik, effekten är enligt min mening perkfekt! Cykeln är tillräckligt stor för att köra på semester med passagerare och packning men tillräckligt smidig för att kunna köra fort på kurviga småvägar och bana. Och en av de viktigaste aspekterna för mig, försäkringen är överkomlig!

Den nya "VFR" verkar bara vara ännu ett överviktigt autobahnlok! Har vi inte tillräckligt många av dom redan? Yamaha FJR1300, BMW K1300 S/GT, Kawasaki ZZR1400, Suzuki GSX 1300 R osv...

//Tomas
Nej inte på det sättet, jag ser det som en naturlig och väntad utveckling av VFR-konceptet. Tiden har sprungit ifrån både VFR800 och Blackbirden.

Hojarna du jämför med måste däremot delas upp i två kategorier.
- Yamaha FJR1300, Kawasaki GTR1400, BMW K1300GT och Honda ST1300 är touringsänken typ Goldwing light på runt 300 kg.
- BMW K1300S, Kawasaki ZZR1400, Suzuki GSX1300R och nu Honda VFR1200F är snabba sporttourers varav enbart BMW:n och Hondan har kardan och är direkta konkurenter medan Kawasakin och Suzukin konkurerar om mest pulver i segmentet.

Så om folket kan komma överens med utseendet på Hondan kan jag tänka mig att de kommer att sälja bra. Å andra sidan är BMW:n heller inget under av skönhet, samma gäller f.ö. även Suzukin och till viss del även Kawasakin som ser ut som en blåval i synen, så konkurensen på just den biten blir nog inte så svår ;) :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#35 Inlägg av Mister »

Tomas skrev:Är det ngn mer än jag som blir ledsen i själen av hondas nya "VFR"? Designen är väl en sak, men man har ju valt att gå ifrån hela konceptet med VFR!

Håller med.
Misstänker eller snarare eget fritt spekulerande, så tror jag att det kommer komma en mindre/lättare variant, som då bli mer fokuserad på sport.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Tomas
Donator 2010

#36 Inlägg av Tomas »

Tyrannosaurus skrev:Nej inte på det sättet, jag ser det som en naturlig och väntad utveckling av VFR-konceptet. Tiden har sprungit ifrån både VFR800 och Blackbirden.

- Yamaha FJR1300, Kawasaki GTR1400, BMW K1300GT och Honda ST1300 är touringsänken typ Goldwing light på runt 300 kg.
- BMW K1300S, Kawasaki ZZR1400, Suzuki GSX1300R och nu Honda VFR1200F är snabba sporttourers varav enbart BMW:n och Hondan har kardan och är direkta konkurenter medan Kawasakin och Suzukin konkurerar om mest pulver i segmentet.
Jo jag håller helt med om att det där är två kategorier autobahnlok, men fortfarande inte motorcyklar gjorda främst för kurviga landsvägar! Möjligtvis kan BMW K1300S kvala in där och är väl också den enda av de nämnda jag skulle kunna tänka mig att äga (om den inte kostade en halv förmögenhet att köpa, serva och försäkra!).

Det är möjligt att det är en väntad utveckling av VFR men jag tycker det är fel steg att ta! Jag tror tiden snarare kommer springa ifrån såna här typer av motorcyklar, men självklart kommer det finnas köpare. Dock inte i det segment VFR nu befinner sig i.

//Tomas

Tomas
Donator 2010

#37 Inlägg av Tomas »

Mister skrev: Håller med.
Misstänker eller snarare eget fritt spekulerande, så tror jag att det kommer komma en mindre/lättare variant, som då bli mer fokuserad på sport.
Ja, vi får hoppas på det. Frågan är om det blir en SPORTtourer istället för sportTOURER eller en ren sporthoj med V4. Vad görs isåfall med fireblade? Iofs så har det funnits plats för flera sporthojar tidigare i hondas sortiment (ex SP1 och fireblade).

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#38 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tomas skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nej inte på det sättet, jag ser det som en naturlig och väntad utveckling av VFR-konceptet. Tiden har sprungit ifrån både VFR800 och Blackbirden.

Jo jag håller helt med om att det där är två kategorier autobahnlok, men fortfarande inte motorcyklar gjorda främst för kurviga landsvägar! Möjligtvis kan BMW K1300S kvala in där och är väl också den enda av de nämnda jag skulle kunna tänka mig att äga (om den inte kostade en halv förmögenhet att köpa, serva och försäkra!).

Det är möjligt att det är en väntad utveckling av VFR men jag tycker det är fel steg att ta! Jag tror tiden snarare kommer springa ifrån såna här typer av motorcyklar, men självklart kommer det finnas köpare. Dock inte i det segment VFR nu befinner sig i.

//Tomas
Förutom det du säger om BMW:n anser jag att den långa hjulbasen (i stort sett samma som på min Sabre) talar emot den.

BMW:n har förvisso ett antal intressanta tekniska lösningar, men det verkar Hondan också ha även om jag inte vet vad som skulle vara vitsen med "återgången" till SOHC (enkel överliggande kam). Vill man vara elak kan man säga att Honda verkar ha sneglat på gamla CB750 från 70-talet.
Det är ungefär som när jag häcklade Volvo efter att de hade pressat ner sin fina radsexa från 960 på tvären i S80 och sa att det var något nytt.
Min kommentar: "En radsexa på tvären och felhjulsdrift hade Leyland Princess också, och hur bra var den?" :twisted:
Av någon anledning blev jag inte alls populär i Volvomontern på Stockholms Bilsalong den gången :P :lol:

Hur som helst, just nu och med tanke att den begränsade vetskapen man har om Hondan så råder det dött lopp mellan den och BMW:n för mig om jag skulle byta. Båda är ungefär lika fula men bra och snabba kardanhojar.

På kurviga landsvägar skulle jag tro att dom är ganska likvärdiga, kanske t.o.m. med lite övertag för Hondan eftersom den är kortare. Till skillnad mot de nämnda touringsänkena så har alla fyra i det här segmentet ok vikt, låga styren och hyfsat sportig körställning typ VFR800 och Blackbird.
Riktigt sportig ställning typ Fireblade vill iaf inte jag ha på en hoj som också ska användas till touring.

Jag har kört Fireblade en gång som säkert är kul om man lär sig den, det räcker med att tänka "sväng" så svänger den. Efter några varv på Anderstorpbanan så skulle jag köra den två mil på landsväg, men det var en plåga. Under 160 är den nästan inte körbar, man behöver vindtrycket mot bröstet för att inte få ont i varenda led. Så att köra 30 mil touring med en sån... Inte en chans... Det är en gatlegal banracer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#39 Inlägg av Rerun »

Alltså... Jag tycker faktiskt att den är ganska snygg... :)

Bild
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#40 Inlägg av Seth »

http://www.youtube.com/watch?v=5BwknbpO ... r_embedded#
fanns bågra snygga vinklar på den. och den såg ok ut i vit o silver
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=215

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Exakt, är "DAMN!!! :evil:" något bra? Vi som är lite till åren förstår inte alla nya ord som dyker upp.

Jag tycker ärligt talat att den nye V4:an är ful som stryk. De har hittat på alltför mycket designtokerier för min del. Bara ljuddämparen i sig gör att jag tittar snett...

Men, så fort det finns chans att provköra så hoppar jag upp på den. Den kanske är underbar att köra? :roll:
Som Mister säger, man vänjer sig vid det mesta. Ge oss några år så kommer vi nog alla att ha blivit indoktrinerade. ;-)

Hoppas bara att motorn är lika mjuk och stark som de tidigare generationernas. För en bra motor är i vart fall jag beredd att förlåta en del!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Alltså... Jag tycker faktiskt att den är ganska snygg... :)

Bild
Right on!

:claugh

@Tyrannosaurus: VFR's motorstorlek är inte alls fel! 750cc är en precis lagom storlek. 800 är ok, liksom 1000cc. Honda borde i mitt tycke ha nöjt sig med nåt mindre bara. Det enda som kommer att hända är att Sprint ST 1050 kommer att få fritt spelrum i SPORT-touringklassen med smidiga och fina motorcyklar. Det är ganska uppenbart att Honda med sin nya VFR sneglar åt marknadsandelerna som FJR1300, BMW K och R et al har. Är det nån på fullt allvar som tror att VFR kan konkurrera med dessa i klassen Autobahn-lok?

VFR1200 som släppts nu är iaf definitivt mer sport-TOURING än nåt annat. Åtminstone att döma av utseendet. Hoppas bara att det kommer en lite smidigare sport-variant som anknyter mer till tidigare generationerns VFR. Fast kardanen får gärna vara kvar!

För min del är jag glad att jag bara har en 97:ans VFR. Har två generationer viffrar till att välja mellan. :lol:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Mer info om nya viffern; http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2010.htm.

Designen är japansk, och kallas "ma", fritt översatt "utrymmet mellan saker". Vilket på europeiska betyder ful. :roll:

Edit: Nya viffern tycks ha blivit riktigt fet också... Curb-Weight (tjänstevikt?) anges till 267kg!
===

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem

#44 Inlägg av kenjo »

adrian_vg skrev: Designen är japansk, och kallas "ma", fritt översatt "utrymmet mellan saker". Vilket på europeiska betyder ful. :roll:
:lol: En ful ankunge kanske? Vi kan ju hoppas det.

Synd om Honda ska lämna segmentet med motorcyklar där VFR varit störst(?) i 20 år. :cCry:
adrian_vg skrev:
För min del är jag glad att jag bara har en 97:ans VFR. Har två generationer viffrar till att välja mellan.
Kanske skulle tänkt så innan jag köpte min?
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#45 Inlägg av Seth »

http://www.youtube.com/watch?v=e4LmL_Qz ... re=related
skillnaden mellan Automat o manuell

Skriv svar