Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#106 Inlägg av adrian_vg »

Min viffer går fortfarande bra efter den sk "italienska tuningen". Jag kör hårdare än innan och ligger på ca 5000-6000rpm mer eller mindre konstant, och nosar på 10000rpm betydligt mer än tidigare. Femte och sjätte växeln använder jag knappt mer...

Har kollat oljan på oljestickan, men märker ingen åtgång. Oljan är förresten fortfarande lite rödaktig sen förra bytet.

Enda smolket i bägaren är att den är svårstartad på morgonarna nu när kvicksilvret kryper neråt ensiffriga plusgrader. Idag var det tio grader och viffer startade på första försöket med choke.

Kan tjockare olja göra motorn mer svårstartad? Kör på 15W/40 istf den av Honda rekommenderade 10W/40.

Funderar också på om motorn redan går lite magert från början, och jag har K&N-filter och slipon, om det kan göra den lite mer svårtstartad än den skulle ha varit i standardskick. Vad tror ni?

Ska iaf bli intressant att se hur tändstiften ser ut. Ska kolla dem i samband med att jag ställer in bågen för vintern. Ser det någotsånär bra ut, tror jag att jag skippar Racerepairs fix över vintern. Gudarna ska veta att jag har bättre användning för 15-20000kr...

[En kollega fick pröva min viffer på Rörken i måndags (han hade sålt Affen, och kom på en strippad KTM) och var på jakt efter en ny sommarbåge. Han var djupt impad över hur smidig, lätt och len i motorn Gröna Faran var. Även lätt krasslig förmår en VFR impa på folk! :lol:]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#107 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev: Kan tjockare olja göra motorn mer svårstartad? Kör på 15W/40 istf den av Honda rekommenderade 10W/40.
Japp och inte bara det! Risken finns att kammaxlarna inte får smörjning vid uppstart. Byt till rek. olja!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#108 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Japp och inte bara det! Risken finns att kammaxlarna inte får smörjning vid uppstart. Byt till rek. olja!

Mvh!
// Niklas
Så pass? Ok, ska byta mycket snart (löningen...). Nå, bättre att slänga halvny olja än att få kamaxelpaj...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#109 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Enda smolket i bägaren är att den är svårstartad på morgonarna nu när kvicksilvret kryper neråt ensiffriga plusgrader. Idag var det tio grader och viffer startade på första försöket med choke.

Kan tjockare olja göra motorn mer svårstartad? Kör på 15W/40 istf den av Honda rekommenderade 10W/40.

Funderar också på om motorn redan går lite magert från början, och jag har K&N-filter och slipon, om det kan göra den lite mer svårtstartad än den skulle ha varit i standardskick. Vad tror ni?
Det brukar krävas lite fetare blandning vid start, därav choken. Går den magert så kan det så kan det förstås vara en anledning till tjurigt morgonhumör. Det kan också vara fel i tändsystemet, fuktig morgon och dåliga tändkablar är t ex ingen bra kombination.

Fast allt är relativt, en förgasarmotor brukar ta lite mer tid att starta och värma upp innan den går klockrent. Idag är man så van vid insprutningsmotorer som hoppar igång omedelbart och sen går perfekt redan från start.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#110 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det brukar krävas lite fetare blandning vid start, därav choken. Går den magert så kan det så kan det förstås vara en anledning till tjurigt morgonhumör. Det kan också vara fel i tändsystemet, fuktig morgon och dåliga tändkablar är t ex ingen bra kombination.
Låter som om det vore en bra idé att byta tändkablarna i vilket fall.

På VFR, kan man byta bara sladdarna, eller måste man skaffa ett helt paket med spolar och hela kånkarongen?
tersan skrev:Fast allt är relativt, en förgasarmotor brukar ta lite mer tid att starta och värma upp innan den går klockrent. Idag är man så van vid insprutningsmotorer som hoppar igång omedelbart och sen går perfekt redan från start.
Det är just bara starten. Så fort motorn börjat gå runt av sig själv kan jag i princip stänga av choken och den går ganska jämt. Ev får man justera lite med gasrullen så man får lite varv i maskineriet, men jämt går den!

Å andra sidan går viffern som en troll igen, med all denna kalla och klara luft på morgonarna! Roaaaar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#111 Inlägg av adrian_vg »

Går fortfarande bra, men är j@kligt svårstartad på morgonarna just nu; tugg-tugg-tugg, vänta fem sekunder, tugg-tugg-tugg-vroff-vroff-vroff-tugg-tugg-vroff-vroff-VROOOOOOVVVRR, ja ni vet. ;-)

Fast med runt nollan under natten är det kanske inte så konstigt. Blev bättre med en natts laddning. Måste byta till en tunnare olja och filter snarast. Och tändkablar. Möjligen tändstift också... Suck...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#112 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:Går fortfarande bra, men är j@kligt svårstartad på morgonarna just nu; tugg-tugg-tugg, vänta fem sekunder, tugg-tugg-tugg-vroff-vroff-vroff-tugg-tugg-vroff-vroff-VROOOOOOVVVRR, ja ni vet. ;-)

Fast med runt nollan under natten är det kanske inte så konstigt. Blev bättre med en natts laddning. Måste byta till en tunnare olja och filter snarast. Och tändkablar. Möjligen tändstift också... Suck...
Om du bara kör kortare turer laddas inte batteriet fullt. Vill minnas att laddningsregulatorn slår först till vid ca. 1400 rpm så om du står på toimgång eller kör väldigt långsamt på 6:ans växel laddas alltså inte batteriet! Så vid en massa kortare turer utan någon enda långtur emellanåt kan det kanske vara bra att ladda batteriet mha. extern laddare precis så som du gjort!

Byte av olja lär göra en del förståss för om jag minns rätt hade du tjockare olja i än rekommenderat!?

Nä byttes tändstifften sist, hur långt har de gått?

Varför måste du byta tändkablar?

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1548
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#113 Inlägg av Mister »

Avarage skrev:Om du bara kör kortare turer laddas inte batteriet fullt. Vill minnas att laddningsregulatorn slår först till vid ca. 1400 rpm så om du står på toimgång eller kör väldigt långsamt på 6:ans växel laddas alltså inte batteriet! Så vid en massa kortare turer utan någon enda långtur emellanåt kan det kanske vara bra att ladda batteriet mha. extern laddare precis så som du gjort!
Finner det lite märkligt, skulle ju innebära att längre tomgångskörning ger tömt batteri.

Att det ger mindre tid för laddning/återhämtning av batteriet är jag med på. Speciellt ifall batteriet är i dålig kondition blir det tydligt.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#114 Inlägg av tersan »

Mister skrev:
Avarage skrev:Om du bara kör kortare turer laddas inte batteriet fullt. Vill minnas att laddningsregulatorn slår först till vid ca. 1400 rpm så om du står på toimgång eller kör väldigt långsamt på 6:ans växel laddas alltså inte batteriet! Så vid en massa kortare turer utan någon enda långtur emellanåt kan det kanske vara bra att ladda batteriet mha. extern laddare precis så som du gjort!
Finner det lite märkligt, skulle ju innebära att längre tomgångskörning ger tömt batteri.

Att det ger mindre tid för laddning/återhämtning av batteriet är jag med på. Speciellt ifall batteriet är i dålig kondition blir det tydligt.
Jo, men det är så de flesta laddsystem funkar. Det krävs en viss rotation för att de ska börja ladda. Gamla likströmsgeneratorer var värst i det avseendet... dagens växelströmmare lämnar bättre kräm redan på låga varv. Nu är väl inte det här nåt stort problem på en mc, men i en bil med massor av elförbrukare så...
VFR750F -92, grön

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#115 Inlägg av Avarage »

Mister skrev: Finner det lite märkligt, skulle ju innebära att längre tomgångskörning ger tömt batteri.
Det är relativt enkelt att kontrollera vid vilket varvtal laddningsregulatorn slår till. Koppla ett universalinstrument (voltmeter) över polerna på batteriet - starta motorn - varva sakta upp motorn och observera voltmeterns mätvärde. När spänningen hoppar upp ett snäp, säg från 11,8V upp till straxt runt/över 13 volt har laddningsregulatorn slagit till.

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#116 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Om du bara kör kortare turer laddas inte batteriet fullt. Vill minnas att laddningsregulatorn slår först till vid ca. 1400 rpm så om du står på toimgång eller kör väldigt långsamt på 6:ans växel laddas alltså inte batteriet! Så vid en massa kortare turer utan någon enda långtur emellanåt kan det kanske vara bra att ladda batteriet mha. extern laddare precis så som du gjort!
Korta turer till och från jobbet, sant, men ganska snabba när trafiken tillåter. Senaste veckorna har det dock blivit mycket köande. Tror jag kommit i osynk map när jag går upp och hur jag korrelerar det till rusningen. Det handlar om fem minuter eller så för att slippa rusningen eller hamna mitt smack i den med alla bilister...
Avarage skrev:Byte av olja lär göra en del förståss för om jag minns rätt hade du tjockare olja i än rekommenderat!?
Ja, lite grann. Castrols delsyntet 15W/40. Den funkar bättre när det är fler grader i luften än vad det är nu. Ska byta till Biltemas helsyntetiska racingolja 10W/40 så fort jag hittat nånstans att hälla av spilloljan jag samlat på mig under året. Två säsongers olja för två motorcyklar ligger och gnager på samvetet, inkl en tappad oljepluggspackning. :roll:
Avarage skrev:Nä byttes tändstifften sist, hur långt har de gått?
I samband med senaste besöket hos Race Repairs, för ca 100-200mil sen.
Avarage skrev:Varför måste du byta tändkablar?
När jag mätte på spolarna och tändkablarna framkom bitvis lite tveksamma siffror på den sekundära kretsen (mellan spole och tändhatt, vilket talar för tändkablarna).

Det sades i en annan tråd att startproblem ev kan bero på dåliga tändkablar. Det låter för mig som en grej man kan lätt kan göra nåt åt. Kanske inte helt nödvändigt, men känns som läge att eliminera just det potentiella problemet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#117 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:
Avarage skrev:Nä byttes tändstifften sist, hur långt har de gått?
I samband med senaste besöket hos Race Repairs, för ca 100-200mil sen.
Avarage skrev:Varför måste du byta tändkablar?
OK, om hojen går rent när den väl tänder och man satte dit korrekta stifft (enl. Honda) ser jag ingen anledning att lägga pengar på det!
adrian_vg skrev: När jag mätte på spolarna och tändkablarna framkom bitvis lite tveksamma siffror på den sekundära kretsen (mellan spole och tändhatt, vilket talar för tändkablarna).

Det sades i en annan tråd att startproblem ev kan bero på dåliga tändkablar. Det låter för mig som en grej man kan lätt kan göra nåt åt. Kanske inte helt nödvändigt, men känns som läge att eliminera just det potentiella problemet.
OK, I see! Har själv sluppit problem och aldrig behövt byta tändkablar på någon av mina VFR:er men har du en diagnos på ett känt fel där tändkablarna kan vara orsak så självklart är det en bra start!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#118 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:OK, I see! Har själv sluppit problem och aldrig behövt byta tändkablar på någon av mina VFR:er men har du en diagnos på ett känt fel där tändkablarna kan vara orsak så självklart är det en bra start!
Diagnosen var inte helt säker, med tanke på vem som gjorde den (jag...), men efter att ha mätt ett antal gånger på samma och jämfört med de andra tre, kändes det som nånting som borde göras.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#119 Inlägg av mator »

Är du säker på att det är tändkabeln som är bovet ifall du får roliga värden?

Ta bort tändkabeln och mät den sekundära delen utan kabel. värdet skall ligga mellan 13-17 Kohm.

I tändhatten sitter det ett motstånd på 4 Kohm. Ta bort och kontrollera dessa. Mät även upp tändhatten utan tändkabel.
Min tändhatt låg på 9 Kohm utan tändkabel.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#120 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Är du säker på att det är tändkabeln som är bovet ifall du får roliga värden?

Ta bort tändkabeln och mät den sekundära delen utan kabel. värdet skall ligga mellan 13-17 Kohm.
Jepp, gjorde det. Värden där var perfekt mitt emellan max och min.
mator skrev:I tändhatten sitter det ett motstånd på 4 Kohm. Ta bort och kontrollera dessa. Mät även upp tändhatten utan tändkabel.
Min tändhatt låg på 9 Kohm utan tändkabel.
Det däremot kände jag inte till. Stod inget om det i mekmanualen. Tack för tipset!

:?: Hur får man bort motståndet då? Så vitt jag kunde se var tändhatten med sitt långa rör fastgjutet i kabeln och vid infästningen i spolen verkade man inte kunna ta av heller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar