En komips kom idag till mig och frågade vad jag vet om R6an? Pinsamt nog så vet jag inte mycket så jag tänkte fråga er. Någon som har erfarenhet från R6an? Tankar tips om man ska köpa en sådan? Har försökt att pucha honom mot en VFR men han vill krama tanken säger han....
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
Det enda jag vet är att den är sjukt överskattad. Både R6 och R1 enl. mig.
Vill man ha en sporthoj så hade jag satsat på en cbr 600 eller gsxr 750.
Man får helt enkelt mer för pengarna tycker jag. Då ska man givetvis gå på en -01 eller nyare beroende på hur mkt man vill lägga på en hoj.
Ocean skrev:Det enda jag vet är att den är sjukt överskattad. Både R6 och R1 enl. mig.
Vill man ha en sporthoj så hade jag satsat på en cbr 600 eller gsxr 750.
Man får helt enkelt mer för pengarna tycker jag. Då ska man givetvis gå på en -01 eller nyare beroende på hur mkt man vill lägga på en hoj.
Förutom att dom är överskattade, vilka brukar vara dom vanliga felen? Varför tycker du dom ör så överskattade?
jag föreslog att han skulle kolla på CBR 600 eller GSX R men han sa att priset var så tilltalande på R6. 2002 för 30 000 SEK 6 månaders garanti och första 2 servic helt gratis.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
Ocean skrev:Det enda jag vet är att den är sjukt överskattad. Både R6 och R1 enl. mig.
Vill man ha en sporthoj så hade jag satsat på en cbr 600 eller gsxr 750.
Man får helt enkelt mer för pengarna tycker jag. Då ska man givetvis gå på en -01 eller nyare beroende på hur mkt man vill lägga på en hoj.
Förutom att dom är överskattade, vilka brukar vara dom vanliga felen? Varför tycker du dom ör så överskattade?
jag föreslog att han skulle kolla på CBR 600 eller GSX R men han sa att priset var så tilltalande på R6. 2002 för 30 000 SEK 6 månaders garanti och första 2 servic helt gratis.
För det första när det gäller 600cc så måste man ligga på +10k varv hela tiden vilket i längde blir väldigt jobbigt. Har hört och sett på en polares R6 att de drar väldigt mkt olja (fråga mig inte varför).
Sen är tydligen 2:ans drev i lådan kassa, så tipset är att dra ur den växeln om du ska provköra den. Hoppar den över så avstå köp.
En 750 alt. 800 har bättre drag från låga varv.
30k för en -02 med 2 gratis service låter för bra för att vara sant.
Om den är i bra skick dvs.
Ocean skrev:Det enda jag vet är att den är sjukt överskattad. Både R6 och R1 enl. mig.
Vill man ha en sporthoj så hade jag satsat på en cbr 600 eller gsxr 750.
Man får helt enkelt mer för pengarna tycker jag. Då ska man givetvis gå på en -01 eller nyare beroende på hur mkt man vill lägga på en hoj.
Förutom att dom är överskattade, vilka brukar vara dom vanliga felen? Varför tycker du dom ör så överskattade?
jag föreslog att han skulle kolla på CBR 600 eller GSX R men han sa att priset var så tilltalande på R6. 2002 för 30 000 SEK 6 månaders garanti och första 2 servic helt gratis.
För det första när det gäller 600cc så måste man ligga på +10k varv hela tiden vilket i längde blir väldigt jobbigt. Har hört och sett på en polares R6 att de drar väldigt mkt olja (fråga mig inte varför).
Sen är tydligen 2:ans drev i lådan kassa, så tipset är att dra ur den växeln om du ska provköra den. Hoppar den över så avstå köp.
En 750 alt. 800 har bättre drag från låga varv.
30k för en -02 med 2 gratis service låter för bra för att vara sant.
Om den är i bra skick dvs.
Firman som säljer den har också en CBR 900 också till ett bra pris men han är lite rädd att den ska bli för stor för honom.
Ska vara noga med att testa 2:ans växel.
Det är ju priset som gör att det är lockande, ska låta honom testa min viffer efter så han får käna på skillnaden.
BTW hur är GSX-R jämfört med VFR? bortsett från 200 cc mer? Var själv grymt sugen på en likadan som din men blev avråd då det är min första hoj.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
lakrissmurfen skrev:
Firman som säljer den har också en CBR 900 också till ett bra pris men han är lite rädd att den ska bli för stor för honom.
Ska vara noga med att testa 2:ans växel.
Det är ju priset som gör att det är lockande, ska låta honom testa min viffer efter så han får käna på skillnaden.
BTW hur är GSX-R jämfört med VFR? bortsett från 200 cc mer? Var själv grymt sugen på en likadan som din men blev avråd då det är min första hoj.
Gixxern är en helt annnan hoj. Bättre drag över hela registret med drygt 60 hästar mer. Men den kräver också att man jobbar lite mjukare med den. Viffern var mer förlåtande. Om det är en bra förstahoj vet jag inte, men jag började smått och enkelt och jobbat mig uppåt på hojlistan.
Som alla andra väl.
En komips kom idag till mig och frågade vad jag vet om R6an? Pinsamt nog så vet jag inte mycket så jag tänkte fråga er. Någon som har erfarenhet från R6an? Tankar tips om man ska köpa en sådan? Har försökt att pucha honom mot en VFR men han vill krama tanken säger han....
Min kusin hade en R6! Han hade den i en säsong och slutade sen köra mc. Han fick nån sorts dålig start med R6:an; gick omkull några gånger och påstod att det var en effektpuckel som hette duga som gjorde det. Han gillade den aldrig.
Senare nämnde han att R6:an var en fd banhoj, som var vråltrimmad och därför var effekten som den var; närmast okörbar på gata. Föreställer mig att alla "skavanker" i effektkurvan blir mer extremt uttalade när man trimmar sin motor.
Nån säger här ovan att man måste hålla varv på R6:an för att nåt ska hända, typ 10k rpm. Så höga varv är kul lite då och då, men att ständigt behöva passa varvtalet är jobbigt i längden. R6 är en banhoj och inget annat.
Ska din polare köra på bana mest eller enbart?
En äldre Fireblade är annars en bra och kul hoj om man är inne på SPORT-touring. Conseals val av hoj är också ganska coolt. Måste erkänna att jag gluttat en del på Blocket. Fast VTR har ju ingen enkelsving... Min sommarhoj måste ha det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!