Kurvteknik på grus?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Kurvteknik på grus?

#1 Inlägg av faceplant »

Har kört en del på grusväg med VFR:en och tycker att det går hyfsat.
Jag kör hellre på asfalt, men ibland har man ju inget val.

Funderar lite på bästa kurvteknik och vill minnas från körskolan att de lärde lära mig att vinkla ned hojen i kurvorna samtidigt som jag höll kroppen mera upprätt.
Stämmer detta? :roll:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#2 Inlägg av vfr800 »

mjaaa på grusväg med rullgrus i kurvor håller iallafall jag hojjen rakt med lite gas för drivning,en vanlig hård grusväg kan man ju köra som på asfalt men fan vad skitigt det blir :(

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Rerun »

Jag har fått rådet att, på en stor landsvägshoj med dåliga däck och för mycket vikt på framhjulet (läs VFR), sitta som en säck potatis: sitt still, att luta hit och dit tar bara bort koncentration från viktiga saker.

Andra tips:
Försök att inte hålla hårt i styret.
Se till att alltid ha möjlighet att gasa (gaspådrag är bra mot allt otäckt som kan hända på grus).
Lyft blicken.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Inte vinkla ner hojen i onödan men luta mot och inte med brukar funka bra för lite ökad stabilitet.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

När man kör med en viffer på grus finns det en lägsta fart man bör hålla sig över, speciellt i kurvor. Det viktiga jag har märkt när kör på grus är ha drivning hela tiden och inte rulla med kopplingen indragen genom kurvorna. Tycker det känns det stabilare så. Tycker också att det känns oroligare om man håller för låg fart och vill köra "säkert".

Situationen får styra lite, men jag brukar bromsa ner till ca 20km/h i tvära gruskurvor och sen dra på lite försiktigt så att man inte spinner loss bak, det är annars lätt hänt.

Den långa svepande gruskurvan på väg till Rörkens gocartbana (om du känner till den), brukar jag köra runt 70km/h i timmen på, och något lite snabbare på rakan, för att ta ett exempel. Den knixiga kurviga biten fram till själva gocartbanan går förstås långsammare.

Annars tycker jag du har grunden rätt, vinkla ner bågen lite men håll kroppen rak. Det kommer naturligt, tror jag, med lite fart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:När man kör med en viffer på grus finns det en lägsta fart man bör hålla sig över, speciellt i kurvor. Det viktiga jag har märkt när kör på grus är ha drivning hela tiden och inte rulla med kopplingen indragen genom kurvorna. Tycker det känns det stabilare så. Tycker också att det känns oroligare om man håller för låg fart och vill köra "säkert".
Precis, det är framförallt i låg fart som jag känner mig lite osäker!
Så fort man har lite mer drivning och lite högre fart känns det bara kul.

Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Inte det minsta. Kolla Rafes bild i Film och bilder-subforumet och hans gruskörning. Notera antalet mil han körde på grus. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#8 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:
faceplant skrev:Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Inte det minsta. Kolla Rafes bild i Film och bilder-subforumet och hans gruskörning. Notera antalet mil han körde på grus. ;-)
Hmm...lyckas inte hitta den. Har du länk till tråden? :roll:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#10 Inlägg av faceplant »

Tackar!

Ja, det där bevisar ju en gång för alla att VFR är en offroad hoj! :wink:

Påminner mig om Sjaak Lucassen som körde sin Yamaha R1:a genom hela världen.
Helt galet, kolla framförallt avsnitten vid 2:02-2:42 och vid 4:25-4:36 !!! :shock:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Biten i öknen där han kör fast och gasar loss på mellan-högvarv är så toktufft så det inte är sant! Med gatdäck, iförd skinnställ och integralhjälm... :tummenupp Undrar om han hade Scottoiler monterat... ;-)

Biten vid 4:25-4:36 är bara skrämmande. :shock:

Maxningen på saltslätten i slutet är bara vackert. Se till att ni har högtalarna på. ;-)

Tack för tipset faceplant!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#12 Inlägg av Rerun »

:idea: Såg nyss att SMC Blekinge har BKK på blandat underlag. Kan kanske vara nåt?
http://www.smcblekinge.se/

Nån på Viffer var med - någon härifrån?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#13 Inlägg av Hulk »

faceplant skrev: ... Påminner mig om Sjaak Lucassen som körde sin Yamaha R1:a genom hela världen.
Helt galet, kolla framförallt avsnitten vid 2:02-2:42 och vid 4:25-4:36 !!! :shock:
Tack för länken, kul!
Varför göra någonting enkelt och köra BMW GS som alla andra :wink:
Kul med någonting anorlunda .. men att stå i öknen med skinställ & en R1:a som bara gräver ner sig i sanden är inget jag vill kopiera :lol:
VFR750-95

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jul 22, 2009 18:59
Ort: Malmö - Sverige
Kontakt:

#14 Inlägg av Rikard »

Gå med i FMCK - sök in på Mc-ordonanns grund kurs - snacka om att du får köra grus - och äta lite;-)

Bra grunder - sen är det bara ut och härja 8)

Underlaget kräver ju att tekniken sitter (och att man vågar). inte lika förlåtande som asfalt ju.

Blicken dit du vill - långt fram
Beredd med gasen och rätt växel (ger dig chansen att rädda läget)
Självklart driv på hjulet så ta ner farten i tid, inte rulla och absolut inte frikoppla
Inte krampa i armar och händer, löst och ledigt skall det vara. Ytterarmbågen kan gärna sträva lite upp och ut, förbättrar körställningen.
Vid riktigt dåligt grepp så lutar man kroppen mer än hojen för mer gummi i marken. (lite känsla beroende på hoj och däck naturligtvis). Att luta hojen mer än kroppen, kräver att du kan trycka ordentligt på fotpinnarna och har möjlighet att när det släpper kunna dra på och liksom köra på speedwayvis.
Tryck på fotpinnarna mest på innern och gärna lite lätt sits.

Bromsning - var inte rädd för att ta i, greppet/fästet finns under den lösa grusen - Vanligt misstag!!

Finns säkert mer att tänka på men detta räcker så länge

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#15 Inlägg av skyfly »

Rikard skrev:Gå med i FMCK - sök in på Mc-ordonanns grund kurs - snacka om att du får köra grus - och äta lite;-)

Bra grunder - sen är det bara ut och härja 8)

Underlaget kräver ju att tekniken sitter (och att man vågar). inte lika förlåtande som asfalt ju.

Blicken dit du vill - långt fram
Beredd med gasen och rätt växel (ger dig chansen att rädda läget)
Självklart driv på hjulet så ta ner farten i tid, inte rulla och absolut inte frikoppla
Inte krampa i armar och händer, löst och ledigt skall det vara. Ytterarmbågen kan gärna sträva lite upp och ut, förbättrar körställningen.
Vid riktigt dåligt grepp så lutar man kroppen mer än hojen för mer gummi i marken. (lite känsla beroende på hoj och däck naturligtvis). Att luta hojen mer än kroppen, kräver att du kan trycka ordentligt på fotpinnarna och har möjlighet att när det släpper kunna dra på och liksom köra på speedwayvis.
Tryck på fotpinnarna mest på innern och gärna lite lätt sits.

Bromsning - var inte rädd för att ta i, greppet/fästet finns under den lösa grusen - Vanligt misstag!!

Finns säkert mer att tänka på men detta räcker så länge
Kan bara instämma i att ordonnans utb är bra att ha i bagaget.
Låg själv inne som mc-ordonnans i lumpen och haft mycket nytta av det.
framförallt blir man inte så skärrad när det börjar kasa lite.
Skidkörningen har hjälpt att tänka lite mera "speedway" :D

Skriv svar