Jag kör hellre på asfalt, men ibland har man ju inget val.
Funderar lite på bästa kurvteknik och vill minnas från körskolan att de lärde lära mig att vinkla ned hojen i kurvorna samtidigt som jag höll kroppen mera upprätt.
Stämmer detta?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Precis, det är framförallt i låg fart som jag känner mig lite osäker!adrian_vg skrev:När man kör med en viffer på grus finns det en lägsta fart man bör hålla sig över, speciellt i kurvor. Det viktiga jag har märkt när kör på grus är ha drivning hela tiden och inte rulla med kopplingen indragen genom kurvorna. Tycker det känns det stabilare så. Tycker också att det känns oroligare om man håller för låg fart och vill köra "säkert".
Inte det minsta. Kolla Rafes bild i Film och bilder-subforumet och hans gruskörning. Notera antalet mil han körde på grus.faceplant skrev:Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Hmm...lyckas inte hitta den. Har du länk till tråden?adrian_vg skrev:Inte det minsta. Kolla Rafes bild i Film och bilder-subforumet och hans gruskörning. Notera antalet mil han körde på grus.faceplant skrev:Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Tackar!adrian_vg skrev:http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2571
Tack för länken, kul!faceplant skrev: ... Påminner mig om Sjaak Lucassen som körde sin Yamaha R1:a genom hela världen.
Helt galet, kolla framförallt avsnitten vid 2:02-2:42 och vid 4:25-4:36 !!!
Kan bara instämma i att ordonnans utb är bra att ha i bagaget.Rikard skrev:Gå med i FMCK - sök in på Mc-ordonanns grund kurs - snacka om att du får köra grus - och äta lite;-)
Bra grunder - sen är det bara ut och härja
Underlaget kräver ju att tekniken sitter (och att man vågar). inte lika förlåtande som asfalt ju.
Blicken dit du vill - långt fram
Beredd med gasen och rätt växel (ger dig chansen att rädda läget)
Självklart driv på hjulet så ta ner farten i tid, inte rulla och absolut inte frikoppla
Inte krampa i armar och händer, löst och ledigt skall det vara. Ytterarmbågen kan gärna sträva lite upp och ut, förbättrar körställningen.
Vid riktigt dåligt grepp så lutar man kroppen mer än hojen för mer gummi i marken. (lite känsla beroende på hoj och däck naturligtvis). Att luta hojen mer än kroppen, kräver att du kan trycka ordentligt på fotpinnarna och har möjlighet att när det släpper kunna dra på och liksom köra på speedwayvis.
Tryck på fotpinnarna mest på innern och gärna lite lätt sits.
Bromsning - var inte rädd för att ta i, greppet/fästet finns under den lösa grusen - Vanligt misstag!!
Finns säkert mer att tänka på men detta räcker så länge