Oavsett vad så pratar ni nu reaktionssträcka .. det är ju så att reaktionssträcka + bromssträcka = stoppsträcka.Rerun skrev:Personligen är jag vanligen lite mer på hugget när jag sitter på hojen än när jag degar i bilen, och har därför något kortare reaktionstid.adrian_vg skrev:Jag tror inte att jag har kortare reaktionssträcka på mc än när jag kör bil, men ok.Rerun skrev:Det jag tror att du egentligen var inne på är reaktionssträckan, som inte har med bromsarna att göra. För en "normal" förare är reaktionstiden 1-2 sekunder. Kör man i 70 km/h blir det drygt 30 m. På den sträckan hinner man bromsa till stillastående. Har du ett valfritt fordon 2 m bakom dig, har troligen dess förare sin uppmärksamhet på dig och påbörjar därför sin reaktionssträcka först när du börjat bromsa.![]()
Men vad jag menade är att du ser något framför dig, och det tar dig 1 sekund tills du börjar bromsa. Bilisten 2 m bakom dig är lika alert, men han tittar på dig, inte på det som finns framför dig. Således påbörjas hans reaktionstid först när han ser ditt bromsljus tändas. Det tar honom 1 sekund från det att ditt bromsljus tänds innan han står på sin broms. Det motsvarar 20 m (vid 70 km/h). Vid det laget har din hastighet redan sjunkit drastiskt.
Jepp. 3 sekunder är rätt lagom. I 70 km/h är det 60 m...adrian_vg skrev:Ett fordon två-tre meter mig är fortfarande för nära inpå.
Dvs det tar 60m innan du ens börjar bromsa och från det ska du ner till noll.
Så går man på reaktionssträckan enbart behöver du inte bry dig om hur nära bilen bakom ligger fördu suitter ändå insmetad i en baklucka