Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#136 Inlägg av Conseal »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Det jag tror att du egentligen var inne på är reaktionssträckan, som inte har med bromsarna att göra. För en "normal" förare är reaktionstiden 1-2 sekunder. Kör man i 70 km/h blir det drygt 30 m. På den sträckan hinner man bromsa till stillastående. Har du ett valfritt fordon 2 m bakom dig, har troligen dess förare sin uppmärksamhet på dig och påbörjar därför sin reaktionssträcka först när du börjat bromsa.
Jag tror inte att jag har kortare reaktionssträcka på mc än när jag kör bil, men ok. :D
Personligen är jag vanligen lite mer på hugget när jag sitter på hojen än när jag degar i bilen, och har därför något kortare reaktionstid.

Men vad jag menade är att du ser något framför dig, och det tar dig 1 sekund tills du börjar bromsa. Bilisten 2 m bakom dig är lika alert, men han tittar på dig, inte på det som finns framför dig. Således påbörjas hans reaktionstid först när han ser ditt bromsljus tändas. Det tar honom 1 sekund från det att ditt bromsljus tänds innan han står på sin broms. Det motsvarar 20 m (vid 70 km/h). Vid det laget har din hastighet redan sjunkit drastiskt.
adrian_vg skrev:Ett fordon två-tre meter mig är fortfarande för nära inpå.
Jepp. 3 sekunder är rätt lagom. I 70 km/h är det 60 m...
Oavsett vad så pratar ni nu reaktionssträcka .. det är ju så att reaktionssträcka + bromssträcka = stoppsträcka.
Dvs det tar 60m innan du ens börjar bromsa och från det ska du ner till noll.
Så går man på reaktionssträckan enbart behöver du inte bry dig om hur nära bilen bakom ligger fördu suitter ändå insmetad i en baklucka :?
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#137 Inlägg av Rerun »

Hemkommen efter 3 veckors mc-semester på kontinenten är jag nästan lite besviken. Vi var två stycken och körde över 600 mil genom Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz, Österrike, Italien, Slovenien och snurrade hemåt igen. Jag hade räknat med att skriva ett låååångt inlägg om alla Bildrullar jag stött på, men faktum är att de var väldigt lätträknade.

I Tyskland och längre söderut var jag inte en endaste gång med om att någon bilist skulle "missa" att se oss eller liknande. Tvärtom lämnade de snarare företräde när de inte behövde, antagligen för att de räknade med att vi skulle köra fortare än vad de gjorde.

Det fanns givetvis de som skulle sniffa en i häcken. I Italien handlade det om någon enstaka meter i hastigheter på en bit över 100 km/h. De allra flesta fattade den gamla metoden att blinka några gånger med bromsljuset. De som inte förstod den förstod min andra metod - jag saktade sakta in och när bilen kommit närmare än vad jag tyckte var "acceptabelt" för mig drog jag på. Då talar vi inte om meter längre. Detta avstånd var visst kortare än vad bilisterna tyckte var ok...

Men visst, ett och annat riktigt geni råkade jag ut för...

T.ex. italienaren i sin mörka Fiat som höll sig på behörigt avstånd efter första närkontakten. Sen kom han närmare igen och jag saktade in. Precis innan jag tänkte dra på igen beslöt han sig för att utnyttja situationen till att köra om mig. Det hade kunnat vara en riktigt snygg manöver, om det inte hade varit så att den förutsatte att jag panikartat slängde mig åt höger med hojen (låg medvetet i mitten av filen), för att han inte skulle köra rätt in i min packväska.

I Slovenien träffade jag på en annan mysko typ. Vi körde på en relativt stor väg och skulle svänga till höger på en mindre väg. En mötande bil kom på den stora vägen, och skulle svänga vänster in på samma väg som vi. Första hojen svänger in utan konstigheter. Jag blir tveksam när bilen inte verkar ha för avsikt att stanna och släppa förbi mig. Det slutar med att han kör in i korsningen med nosen nästan ut i gräset och blockerar mig. Där stod jag och blängde ilsket genom mitt tonade visir och viftade frågande med handen. Till slut backade bilen och jag kunde köra. Förstod aldrig riktigt vad det skulle vara bra för.

Sen var det en röd VW-van på en motorväg i Tyskland, som envetet låg så nära att jag till slut gav upp och körde ut i avställningsfilen och nästan stannade för att bli av med honom.

Men fler närkontakter med riktiga snillen var det egentligen inte. Märkligt...?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#138 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Men fler närkontakter med riktiga snillen var det egentligen inte. Märkligt...?
Bättre trafikkultur utomlands kanske? Bilisterna i Sverige är iaf riktiga ufon... Kanske är ursvenska jante nåt man tar med ut i bilen, typ "du ska inte tro att du är nåt" och "sköt dig själv, skit i andra"?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

#139 Inlägg av dubbear »

Textvägg på ingång

Jag håller med om en hel del som skrivs I denna tråd.

Som att bilar alltid tror att alla på en motorcykel vill tävla mellan rödljusen. Denna effekt blir nästan löjlig i centrala Göteborg kvällstid och om det skulle råka vara helg. Sedan verkar bilar bli otroligt nöjda med sig själva om dom skulle råka komma ikapp en när man kör lite go 70-90 väg och då ligga väl nära röven på en. Sedan när man kör en tvåfilig väg som blir flerfilig där olika filer har olika destinationer, så byter de ofta och gärna fil lite hur som helst och är man då i vägen är det ju inte så kul!
Men!

Jag tycker att de e lite väl mycket ”nära ögat”-situationer i denna tråden. Jag observerar att bilar gör så här hela tiden, både när jag själv sitter i bil och när jag kör mc.

Man får lära sig hur en bil som inte riktigt vet vart den är på väg uppträder. Man lär sig se tecknen. Huvudet går fram och tilbaka och hastigheten går upp och ner eftersom han koncentrerar sig på att lista ut vart han ska ta vägen. Man kör helt enkelt Aldrig(!) brevid en sådan bil. Never ever! Därför e de skit samma när han i sista sekund kom ihåg att han ligger i fel fil och utan att blinka slänger sig över i min. Jag visste att han antagligen skulle göra så och ligger därför redan på säkert avstånd. Folk som kör ikapp en på landsvägen är det ju bara att släppa förbi eller köra ifrån.

När man tar på sig sin mc-hjälm ska man ta av sig sitt ego.

Jag litar aldrig på att en bil ska respektera högerregeln, väjningsplikt eller någon annan trafikregel . En bil som prejar in mig i en klippvägg kommer ju knappt få lackskador på bilen. Då hjälper det inte mycket att man hade rätten på sin sida.

Jag tycker att man ska irritera sig på dåliga förare som kör utan huvudet och, det finns gott om dem,

men har ni så många ”nära ögat”-fall som ni skriver här, så borde ni nog köra mer defensivt.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
TobLind

#140 Inlägg av TobLind »

wow nu var det nära ögat var på väg att lämna parkeringen på onoff helt plötsligt så kör en bil ut mitt framför mig från sin parkeringsruta blondin tjej som snacka i mobil såklart tutade som en galning och stannade ...blondin + mobil + bil = farlig kombination

hände mig en underlig grej härom veckan då jag skulle svänga vänster i en korsning så stod en bil där jag skulle svänga in. Jag på huvudled dessutom och högerregel gäller ju för honom. Helt plötsligt så kör killen ut mitt framför mig Jag tutade såklart som en galning och blinkade med helljuset och släppte honom före gissar att killen va 18-20 helt obrydda tydligen :(

tur att man alltid är vaksam och har tänket att alla bilister är idioter

märker ni själva att ni är bättre bilister nu efter alla års mckörande? jag tycker att jag är mera skärpt i trafiken som bilist
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#141 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Man får lära sig hur en bil som inte riktigt vet vart den är på väg uppträder. Man lär sig se tecknen. Huvudet går fram och tilbaka och hastigheten går upp och ner eftersom han koncentrerar sig på att lista ut vart han ska ta vägen. Man kör helt enkelt Aldrig(!) brevid en sådan bil. Never ever! Därför e de skit samma när han i sista sekund kom ihåg att han ligger i fel fil och utan att blinka slänger sig över i min. Jag visste att han antagligen skulle göra så och ligger därför redan på säkert avstånd. Folk som kör ikapp en på landsvägen är det ju bara att släppa förbi eller köra ifrån.
Det är oerhört lätt att säga det du skriver. I praktiken är det svårare.

Ligger du i 30 på 30-väg och en bilist kör ikapp och lägger sig en halvmeter bakom är det inte mycket du kan göra åt det. Du uppmanar väl inte till att köra fortare än tillåtet max hastighet på sträckan? Köra åt sidan funkar inte så bra i stadstrafik heller, det är trångt nog ändå. Samma sak om man kör på motorväg i 110, för att ta den andra extremen, och nån drulle lägger sig tätt, tätt bakom men vill inte köra om...

Angående att se tecken; ofta handlar det inte om huvuden som vrids fram och tillbaka, utan helt enkelt om bilister som verkligen har noll koll. Dessa kommer man inte undan, och då sker saker som beskrivits i denna tråd.

Du kan teorisera bäst du vill... :P
dubbear skrev:[...] men har ni så många ”nära ögat”-fall som ni skriver här, så borde ni nog köra mer defensivt.

Jag personligen kör så defensivt det går. Hjälper det? Nää... Jag vet inte hur det ser ut i trafiken där du bor, men i Uppsala är bilisterna verkligen drullar som har tankarna nån helt annanstans, utom där de ska vara, och skiter i allt och alla... :gnissla Det är inte bara ont blod mellan bilister och mig på mc, utan även en hel del mellan bilister här.
TobLind skrev:märker ni själva att ni är bättre bilister nu efter alla års mckörande? jag tycker att jag är mera skärpt i trafiken som bilist
Jag är mer uppmärksam på motorcyklister när jag kör bil, än vad jag någonsin var tidigare innan mitt återfall i mars 2008. Förvisso uppmärksammade jag bågar i trafiken förut också, men det var mer typen "kolla vilken snygg VFR"-situation. Numera observerar och registrerar jag motorcyklarna också, men tänker mer på vad han/hon ev ska göra i en given situation, istf att spana in modellen och märket.

Jag är också mycket mer uppmärksam i den andra situatuationen, när jag kör bågen. Ingen lag i världen kan skydda mig, trots att jag har 100% rätt i en viss situation, om en bilist bestämmer sig för att "chansa".
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#142 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Jag personligen kör så defensivt det går. Hjälper det? Nää...
Du är ju fortfarande hel... :wink:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#143 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
Ingen fulkvotning tack!

Det var ett svar på dubbears uppmaning. Ingen gillar att få höra att de kör dåligt... :P :wink:
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#144 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:
Ingen fulkvotning tack!

Det var ett svar på dubbears uppmaning. Ingen gillar att få höra att de kör dåligt... :P :wink:
Fult och fult. Vad jag egentligen menade var att det är i det närmaste är oundvikligt att träffa på såna där snillen om man är ute och kör. Det kan vara tack vare din defensiva körning som du fortfarande är helskinnad.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#145 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Fult och fult. Vad jag egentligen menade var att det är i det närmaste är oundvikligt att träffa på såna där snillen om man är ute och kör. Det kan vara tack vare din defensiva körning som du fortfarande är helskinnad.
Ah, ok. Missförstod. Sorry.
===

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

#146 Inlägg av OsiS »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Men fler närkontakter med riktiga snillen var det egentligen inte. Märkligt...?
Bättre trafikkultur utomlands kanske? Bilisterna i Sverige är iaf riktiga ufon... Kanske är ursvenska jante nåt man tar med ut i bilen, typ "du ska inte tro att du är nåt" och "sköt dig själv, skit i andra"?
Håller helt med! När jag drog ner till alperna förra året fick jag de första 10 milen från Sthlm tvärnita tre gånger för att inte bli helt lemlästad. Resterande 600mil i europa hände inget liknande!

Tror inte jag körde tillräckligt sakta för att någon skulle kunna ligga och sniffa bakom dock... :twisted:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#147 Inlägg av adrian_vg »

OsiS skrev:Håller helt med! När jag drog ner till alperna förra året fick jag de första 10 milen från Sthlm tvärnita tre gånger för att inte bli helt lemlästad. Resterande 600mil i europa hände inget liknande!
F@n... Jag var rädd för det. Jante hör inte hemma i trafiken. :?
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#148 Inlägg av adrian_vg »

Yterligare en bilist med telefon som inte har koll på nåt runt omkring sig... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#149 Inlägg av adrian_vg »

På väg att hämta frun för senare körning till samlingsplats för mc-kortegekörning i Uppsala.

* Inom loppet av ca 30s på Fyrislundsgatan har tre bilar kör ut framför mig från sidogator där jag kom på huvudled. En tant fick en lång ilsken tutning som tack av mig. Hennes min var av typen "gjorde lilla jag nåt fel??". Kändes nästan som om bakhjulet lyfte när jag bromsade...

* Kort därefter, en fläskmerca vars förare ser mig komma i rondell (jag ser honom se mig rakt i ögonen!) men kör ändå in i rondellen ca tre-fyra meter framför mig, men tvärbromsar mer än halvvägs in när han ser mig komma (snabbare än förväntat antar jag...).

Det är förvisso rusningtrafik, men snälla nån, man måste inte köra som ett spån för det och chansa... :roll: :gnissla
===

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#150 Inlägg av lotek »

Såja, då var det dags igen. Idag vid pass 14:38 var jag tämligen nära att få möta min skapare..faktiskt var det så nära att jag först inte ens fattade vad som höll på att hända..när det är så nära att inte ens adrenalinet hinner komma..då är det nära.

Sannolikt hade det inte spelat ngn roll vilket fordon jag framfört, idag var det hoj, men utgången hade antagligen blivit densamma.

Jag väntar vid ett trafikljus, enda fordonet. Ljuset slår om, blir dessutom helt grönt innan jag lägger i växel och kör. Jag ämnar korsa en normalt kraftigt trafikerad väg(två filer i varje riktning)...men ngt stämmer inte..jag vet inte riktigt vad, men instinkt tar över och jag tvärnitar och stannar i den närmaste filen, alltså är vänsterfilen i närmaste korsande fri..det var tur för mig, en mindre Merca gör en undanmanöver och passerar i uppskattningsvis 80 från vänster. Först fattar jag ingenting, sen börjar jag köra igen och kommer in i den riktning och fil jag skulle mot. Då, äntligen börjar jag fatta vad som kunde hänt, växlar ner och hittar en plats att svänga runt på. Tror inte man får göra en sån sväng där, men just då ger jag blanka djävulen i det.
Var fan är polisen när de för en gångs skull behövs?? Ute och letar miniblinkers och miniskyltar eller?

Jag sätter av efter bilisten ifråga och kommer i kapp honom efter en 45-60 sekunder..ja, jag kör kanske något över lagstadgad hastighet eftersom jag fann det motiverat. Jag hade dessutom tur och hade grönt vid de ljus jag passerar. Dessutom flyttar bilarna sig av någon anledning..Kan bero på att de såg vad som hände..

Följer efter idioten och väntar på att han skall stanna någonstans..ville/vågade inte stanna honom direkt eftersom det tidigare saknade adrenalinet nu fanns på plats.
Efter en liten lugn tur på dryga 5 minuter stannar han och parkerar, det gör jag med, tar av mig hjälm och handskar och frågar vad i helvete han håller på med..svaret blev "oj, jag såg dig inte, det var inte meningen..jag skall inte köra mot rött fler gånger". Jag blev så paff över attityden, den totala oförståelsen för vad som höll på att hända och att han tydligen inte fattar eller skiter i att han försökt att döda mig, att jag inte kom mig för med varken den fysiska eller verbala attitydkorrigering jag förberett mig på..

Vad är det för fel på människor idag..? Luften gick ur mig och jag gav bara upp och åkte därifrån.
Kanske en poll varit på sin plats här..

A: Döda honom, hävda självförsvar alternativt hävda att jag inte såg honom?
B: Varför göra något alls..det hände ju inget?
C: Köp en trisslott och hoppas att turen fortsätter?

Måtte djävulen ta alla idioter...måtte det inte bli så nära igen. Det var för nära även för en adrenalinjunkie som mig.
I efterhand inser jag dessutom att om jag haft en bil bakom mig, finns en stor risk att han hade knuffat ut mig i nästa fil när jag tvärnitade..
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Skriv svar