Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#121 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Framförallt tycker jag illa om när bilar som kör på 2+1-väg på 1-halvan och inte har någon som helst möjlighet att köra om, ändå ligger tätt bakom.
Jag har en liten grej jag brukar köra då jag har bilar nära upp i häcken. Släpper av gasen och kollar i backspegeln, precis när jag ser bakomvarandes nos dippa, dvs då han/hon varit tvungen att bromsa, just då trampar/vrider jag till på gasen igen. Detta kan upprepas tills den bakomvarande tröttnar på ryckigheten och tar ut ett större avstånd. Vad man tycker om mig i bakomvarande bilen vill jag inte tänka på men rätt ofta får det önskad effekt.
Jäkla puckon till att ha körkort då... Fredag och avlöningshelg tycks ta fram det värsta hos bilisterna. Tappade räkningen efter en kort stund om hur många som låg två meter bakom i 70...

Provade Göingens tips här ovan, när vi svängt in på en 50-väg, det funkade; bilisten gled tillbaka kanske en meter. Han verkar ha fattat vinken iaf, om än inte fullständigt. :roll: Tre meters lucka i 50 är fortfarande för nära tycker jag.

Varför ska motorcyklar ha så bra bromsar? Jag kan stanna på en bråkdel av sträckan som bakomvarande bilist kan. Men vad spelar det för roll om jag kan bromsa mig ur en situation, om puckot bakom ändå kommer att mosa mig för att han ligger för nära... Läge att smeta olja på skivorna på viffern och få det överståndet med en gång... :gnissla <Obs! Ironi.>

En stilla frustration pyr härborta. Jag tackar gudarna, inräknat Henning och Conseal, att jag åtminstone kan skriva av mig en del av frustrationen på detta forum... :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#122 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Varför ska motorcyklar ha så bra bromsar? Jag kan stanna på en bråkdel av sträckan som bakomvarande bilist kan.
*Host och harkel*
Hur var det nu med bromssträcka på bilar respektive motorcyklar?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#123 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Varför ska motorcyklar ha så bra bromsar? Jag kan stanna på en bråkdel av sträckan som bakomvarande bilist kan.
*Host och harkel*
Lättare fordon stannar på kortare sträcka än tyngre. En bil är tyngre än en mc. Fysikaliskt sett ska det inte vara så, men så är det. Var det det du var ute efter? 8)
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#124 Inlägg av TG »

Om jag inte minns fel så är det ingen större skillnad i bromssträcka..... kan tom vara så att det är bågen som får krypa till korset.... :roll: :?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#125 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Om jag inte minns fel så är det ingen större skillnad i bromssträcka..... kan tom vara så att det är bågen som får krypa till korset.... :roll: :?
Mer gummi i marken för bilen? Fick för mig att bågen stannar snabbare, men jag kan ha fel. I vilket fall gillar jag inte bilar för nära bakom. Spelar ingen roll om bilen stannar snabbare eller inte. :wink:
===

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#126 Inlägg av Conseal »

De har demat detta ett flertal gånger p åbarkaby i samband med stunt och streetkvällarna.

Bil och 2 mc håller samma hastighet och bromsar vid samma punkt.
2ggr av 3 så stannade bilen på kortare sträcka än hojen.

Hojens stoppsträcka beror till 98% på förarens förmåga att våga bromsa maximalt vilket inte många gör. I bilen bromsar man fullt oavsett om hjulen låser dig eller inte.

Enkelt
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Robert
Medlem

#127 Inlägg av Robert »

Conseal skrev:De har demat detta ett flertal gånger p åbarkaby i samband med stunt och streetkvällarna.

Bil och 2 mc håller samma hastighet och bromsar vid samma punkt.
2ggr av 3 så stannade bilen på kortare sträcka än hojen.

Hojens stoppsträcka beror till 98% på förarens förmåga att våga bromsa maximalt vilket inte många gör. I bilen bromsar man fullt oavsett om hjulen låser dig eller inte.

Enkelt
Jag kan bara hålla med. Jag såg en filmsnutt där en toppmodern ny racing cykel med en van racinförare bromsade jämte en ny VW Passat med ABS från 90km/h. Bilen har kortare bromsträcka varje gång.

Det är farligt att tro att vi på våra cyklar kan stanna fortare än bilar, men så är det alltså oftast inte. Lägg ihop 2+2 så betyder det faktiskt att vi på mc ska hålla ÄNNU längre avstånd fram till nästa bil jämfört med andra bilar.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#128 Inlägg av adrian_vg »

Robert skrev:[...]vi på mc ska hålla ÄNNU längre avstånd fram till nästa bil jämfört med andra bilar.
Vilket är vad jag ville säga från början, fast tvärtom sas. :roll:
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#129 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:
*Host och harkel*
Lättare fordon stannar på kortare sträcka än tyngre. En bil är tyngre än en mc. Fysikaliskt sett ska det inte vara så, men så är det. Var det det du var ute efter? 8)
En skicklig förare på en motorcykel med bra bromsar och utan ABS, på optimalt underlag, kan åstadkomma en aningen kortare bromssträcka än en vanlig, modern bil. Som Conseal skriver hänger det mycket på förarens förmåga att bromsa maximalt.

Det jag tror att du egentligen var inne på är reaktionssträckan, som inte har med bromsarna att göra. För en "normal" förare är reaktionstiden 1-2 sekunder. Kör man i 70 km/h blir det drygt 30 m. På den sträckan hinner man bromsa till stillastående. Har du ett valfritt fordon 2 m bakom dig, har troligen dess förare sin uppmärksamhet på dig och påbörjar därför sin reaktionssträcka först när du börjat bromsa.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#130 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Det jag tror att du egentligen var inne på är reaktionssträckan, som inte har med bromsarna att göra. För en "normal" förare är reaktionstiden 1-2 sekunder. Kör man i 70 km/h blir det drygt 30 m. På den sträckan hinner man bromsa till stillastående. Har du ett valfritt fordon 2 m bakom dig, har troligen dess förare sin uppmärksamhet på dig och påbörjar därför sin reaktionssträcka först när du börjat bromsa.
Jag tror inte att jag har kortare reaktionssträcka på mc än när jag kör bil, men ok. :D

I vilket fall blir resultatet en bil i baken, bågen mos och jag liggande i vägkanten. Ett fordon två-tre meter bort mig är fortfarande för nära inpå.
Senast redigerad av adrian_vg den fre jun 26, 2009 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem

#131 Inlägg av mange_900 »

Här ser man skillnaden mellan bil å mc.. rätt mycket faktiskt..

http://www.youtube.com/watch?v=gkcr2U07gxc
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#132 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Det jag tror att du egentligen var inne på är reaktionssträckan, som inte har med bromsarna att göra. För en "normal" förare är reaktionstiden 1-2 sekunder. Kör man i 70 km/h blir det drygt 30 m. På den sträckan hinner man bromsa till stillastående. Har du ett valfritt fordon 2 m bakom dig, har troligen dess förare sin uppmärksamhet på dig och påbörjar därför sin reaktionssträcka först när du börjat bromsa.
Jag tror inte att jag har kortare reaktionssträcka på mc än när jag kör bil, men ok. :D
Personligen är jag vanligen lite mer på hugget när jag sitter på hojen än när jag degar i bilen, och har därför något kortare reaktionstid.

Men vad jag menade är att du ser något framför dig, och det tar dig 1 sekund tills du börjar bromsa. Bilisten 2 m bakom dig är lika alert, men han tittar på dig, inte på det som finns framför dig. Således påbörjas hans reaktionstid först när han ser ditt bromsljus tändas. Det tar honom 1 sekund från det att ditt bromsljus tänds innan han står på sin broms. Det motsvarar 20 m (vid 70 km/h). Vid det laget har din hastighet redan sjunkit drastiskt.
adrian_vg skrev:Ett fordon två-tre meter mig är fortfarande för nära inpå.
Jepp. 3 sekunder är rätt lagom. I 70 km/h är det 60 m...

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#133 Inlägg av lotek »

Ok då..
1: En bil kan bromsa snabbare än en hoj d.v.s. valfri hastighet > 0
2: Hur många bilister är vakna när de kör sitt j**la åbäke?
3: När jag kör hoj, då är min reaktionssträcka väsentligt mindre än 99% av alla bilisters. Beror antagligen på vad som kallas fokus och koncentration..

Igår vid 14-tiden i Halmstad på Laholmsvägen ri söderut kunde blivit min sista tur någonsin.
En ljusbrun Audi A6 med regnr WHO*** ligger bakom mig på som jag tyckte ok avstånd (70-sträcka), jag är i vänsterfil då jag skall svänga snart. Jag närmar mig ett trafikljus som slår om till gult, gör bedömningen att jag lätt kan stanna och gör det. Jag står still vid linjen och hör ett motorvrål vid sidan av mig...Audin gör en undanmanöver i gissningsvis 80 km/h och passerar mig med en halvmeter tillgodo och kör mot rött. :shock:

Jag blir helt jävla vansinnig och när det slår om till grönt står jag på och letar upp bilen som inte kommit så värst långt. (ja, jag körde nog lite över hastighetsgränsen) Jag kan se in i bilen och noterar att det sitter en unge, vid pass 3 år kanske, i framsätet utan bälte eller barnstol.
Jag insåg redan då att slaget var förlorat och släppte puckot.
Men jag har regnr..jag vet hur han ser ut..jag kanske träffar honom igen..jag hoppas :twisted:

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#134 Inlägg av adrian_vg »

På väg hem idag råkade jag ut för ungefär samma sak som på morgonen. Mest notabelt, en hantverkare i skåpbil upp i baken och en Audi, som dessutom slickade höger vägren hela tiden samtidigt som han ville ha närkontakt i baken i några kilometer. När jag i mina backspeglar ser bakomvarandes grill och huvudstrålkastare enbart, vet man att de är för nära. :shock:

Skumma bilister... Puckon är de allihop. :?
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#135 Inlägg av TG »

lotek skrev:..jag kanske träffar honom igen..jag hoppas :twisted:

VFR800-05 SilverBlue Edition

Jag är nog på väg till Hst Garn i höst, vill du ha sällskap i letandet :twisted: :twisted: :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar