Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#91 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev:En annan grej är att trycka på "pangknappen" :wink:
Nu har jag väntat ett dygn, men ingen annan törs visa sin okunskap... så då får jag väl själv krypa till korset och med röda kinder och låg röst undra följande:
- "pangknappen" :?:
= Dödarn! :lol:

Komma på motorbroms, slå av dödarn, gasarna fortsätter att mata in soppa och fyller rören, slå på, KABOOM! + eldslåga.

Det kan få vilket bilist som helst som ligger för nära att få randiga ben :lol:
Bör dock användas sparsamt eftersom det inte är bra för motorn, ljuddämparen och gasarna.

Vet inte om det funkar på spruthojar. Stänger dödarn av sprutet så händer ingenting. På min hoj skulle det troligen ha begränsad effekt eftersom dödarn stänger av spolarna som stänger av soppapumpen så det enda som kommer in är det som ligger kvar i slangarna, vilket iofs bör räcka :wink:

Det finns en "konstart" som går under benämningen "änglakör" vilken ibland praktiseras av idioter på mc-träffar som har för mycket pengar.

Instruktion om nu någon är så :twisted: dum och vill testa.
1. Åk till en mc-träff.
2. Sup dig till apstadiet.
3. Starta din iskalla motor.
4. Vrid full gas och vippa på dödarknappen.
Resultat 1: *WHA-BAM-WHA-BAM-WHA-BAM-WHA-BAM* osv.
Resultat 2: Köp en ny motor :roll:

Jodå, det finns dom som gör så, jag känner minst en. Han har en gammelGixxer F (fönsterhissen) med Vrål ocH Renssystem och hans kommentar var obetalbar.
- "Motorn är byggd för det här, det är Yoshimura som har byggt den så det håller" :shock: :roll:

Faktum är att hojen går fortfarande, men inte så bra och jag tänker inte köpa den av honom :wink:

PS/ Har tyvärr inte hittad någon av de videos jag tänkte på. Vet inte riktigt vad jag ska söka på, för de finns säkert. Någon annan som har bättre tur? /DS
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#92 Inlägg av Karlsson »

Tyrannosaurus skrev: Faktum är att hojen går fortfarande, men inte så bra och jag tänker inte köpa den av honom :wink:
Hoppas ingen köper hojen av honom :evil:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#93 Inlägg av Conseal »

Idag såg jag en mysko snubbe .. eller .. han körde mysko.
OBS fiktiva hastigheter men deet ger en fingervisning !

Motorvägspåfarten .. segar som fan längst det heldragna typ 70 på 100väg skapar världens kö bakom sig .. när man väl för köra in i fil går jag direkt till vänsterfil för att komma om honom och högerfilens seghet i vackra 120 (kom ihåg att det är fiktiva hastigheter för att statuera ett exempel ;) ). Då brassar han järnet sista delen på påfartsstäckan och går in framför mig och lägger sig i 100. Jaja .. det är lagligt så jag ligger fint och puttrar på .. rätt glad ändå för det regnar inte.

Han masar sig till slut över i högerfil och jag tänker att jag glider väl om och ger plats för att blyfotshantverkarfuckon att köra 180 .. Sagt och gjort .. ökar lite (till de fiktiva 120)... då ökar den jäveln i högerfilen .. jag ökar lite till och han fortsätter öka så jag inte kan byta fil .. jävla as..

Det värsta är att han inte gjorde det för att jävöas han hade bara helt enkelt inte koll på sin körning.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#94 Inlägg av Rerun »

Missade ju att skriva om min close encounter med bildrulle förra helgen...

Var på väg typ norrut i Ljungby-trakten. Fin 90-väg, ganska lite trafik. Kommer sakta ikapp en bil som håller 90 och lägger mig bakom. Förflyttar mig lite i sidled då och då i förhoppning om att han/hon ska bättre lägga märke till mig. Sakta men säkert kryper farten ner till 75-80, varpå jag till slut börjar blinka för omkörning, växlar ner, kollar en extra gång i backspegeln, kollar framåt - allt toppen. Flyttar ut i motsatt körfält samtidigt som jag börjar dra på gas. Och så tänds bilens bromsljus och bilen viker tvärt till vänster. Jippi!

Förvånande vad många tankar som hinner snurra genom skallen i ett sånt ögonblick... Speciellt den att det här får bara inte hända på morsans födelsedag. Trots att kroppen/hojen väldigt gärna ville bromsa och samtidigt göra en undanmanöver åt vänster lyckades jag komma tillräckligt åt höger för att missa bilen med drygt 3 mm.

Antar att jag borde ha anat det när hastigheten sakta sjönk. Och att bilen inte blinkade är förståeligt - när föraren höll en mobil mot örat.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010

#95 Inlägg av faceplant »

Hade en semi-close encounter idag vid Fridhemsplan i Stockholm.
Kom åkande med korrekt placering i min fil varpå en tjej i bil, i vänsterfilen, med mobiltelefon i vänsterhanden och blicken riktad bakåt är på väg över i min fil när vi är jämsides.

Själv var jag tvungen att gå så långt ut till höger jag kunde och fick trycka till på gasrullen för att hon inte skulle klippa min bakdel.
Inte förrän hon hörde min varvande cykel fattade hon att hon hade gjort fel.
Hon låg bakom mig en stund efter och hade iallafall vett att se skamsen ut.

Själv kom jag undan med blotta förskräckelsen. Tur att man är alert ibland!
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#96 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Kom åkande med korrekt placering i min fil varpå en tjej i bil, i vänsterfilen, med mobiltelefon i vänsterhanden och blicken riktad bakåt är på väg över i min fil när vi är jämsides.
Och så säger man att mobiltelefon och bilkörning är helt ok... Kör någonsin de där trafikpolitikerna som har mage att påstå att mobiltelefon i bilen är ok, någonsin själva ute på en riktig väg?? :evil:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#97 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
faceplant skrev:Kom åkande med korrekt placering i min fil varpå en tjej i bil, i vänsterfilen, med mobiltelefon i vänsterhanden och blicken riktad bakåt är på väg över i min fil när vi är jämsides.
Och så säger man att mobiltelefon och bilkörning är helt ok... Kör någonsin de där trafikpolitikerna som har mage att påstå att mobiltelefon i bilen är ok, någonsin själva ute på en riktig väg?? :evil:
Jo men handsfree hjälper knappast eftersom det fortfarande ska knappas in telefonnummer, letas i telefonbok, skickas SMS, letas kanaler på stereon, bytas CD-skivor osv.

Så hur löser man det? Tar kortet av dom vars simultanförmåga inte klara att hantera en bil och göra något annat med andra handen, alternativt tala med passagerare eller i telefon samtidigt?

Kanske dags att återinföra skylten som fanns i bussarna förr "samtal med föraren är förbjudet under körning" :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010

#98 Inlägg av faceplant »

Tyrannosaurus skrev:Så hur löser man det? Tar kortet av dom vars simultanförmåga inte klara att hantera en bil och göra något annat med andra handen, alternativt tala med passagerare eller i telefon samtidigt?
Jag är helt övertygad om att det faktiskt finns de som klarar av att köra och prata samtidigt och den
enda gång man skulle kunna ta kortet av dem som inte klarar det är ju när det redan har smällt.

Det som stör mig mest är att folk väljer att göra det vid de mest olämpliga tillfällen. :evil:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#99 Inlägg av adrian_vg »

Så var det dags igen. Åkte till jobbet som vanligt och kom i fatt en lång kö med bilar. Kör om lite försiktigt enl konstens alla regler och ser snart ledarbilisten, en Volvo V40 som kör i 50 på 70-väg. Eftersom vägen snart ska dela upp sig i fyra filer (en bara för vänstersväng, en bara för högsväng och de två i mitten enbart för rakt fram) väljer jag att inte köra om de få resterande bilarna utan filkör en liten bit.

Ledar-volvon kör i andra filen från höger alldeles framför mig och ser ut att vilja köra rakt fram eftersom han ligger kvar där. När jag kan byta till högerfilen för att svänga höger kommer jag sakta närmare Volvon och när jag är ca en meter bakom honom och precis ska köra om börjar dumskallen plötsligt glida in i högerfilen och jag måste tvärbromsa för att undvika närkontakt av tredje graden. När han fullföljt sidoförflyttningen börjar han blinka...

Jag som fått för mig att blinkers ska användas lite innan man påbörjar svängen för att förvarna sina medtrafikanter om att man kommer att börja en sidoförflyttning eller sväng. :roll:

Alltså, när i ens trafikantliv börjar man att lägga av att blinka på ett korrekt sätt? Och varför?? Alla vet vart man ska ändå? Jag är för bövelen inte tankeläsare och mig veterligen är alla andra inte det heller!! :gnissla
===

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#100 Inlägg av Brother Wolf »

Sparka sönder blinkersen på bilen, ty han verkar inte ha användning av dem! :twisted:

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#101 Inlägg av TG »

Var på väg mot Helsingborg från SRF igår... Körandes genom Perstorp (50väg) jag ligger på lagstadgad hastighet... Ser hur en grå peugot kommer från höger, stannar o släpper två bilar i motsatt körriktning från mig sett, bilen skall alltså genomföra en vänstersväng...

När jag närmar mig så kör hon (!?!) ut, jag ser det relativt tidigt men det krävs en ordentlig inbromsning... Jag tutar o hytter med näven.... Damen i fråga ser ut som en fågelholk som precis har sett ett UFO...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#102 Inlägg av Göingen »

Tegfors skrev:Var på väg mot Helsingborg från SRF igår... Körandes genom Perstorp (50väg) jag ligger på lagstadgad hastighet... Ser hur en grå peugot kommer från höger, stannar o släpper två bilar i motsatt körriktning från mig sett, bilen skall alltså genomföra en vänstersväng...

När jag närmar mig så kör hon (!?!) ut, jag ser det relativt tidigt men det krävs en ordentlig inbromsning... Jag tutar o hytter med näven.... Damen i fråga ser ut som en fågelholk som precis har sett ett UFO...
Lita aldrig på damer som ser ut som en fågelholk som precis har sett ett UFO... :lol:
Skämt åsido, det är oerhört viktigt att vara beredd på att alla andra kan vara fullständiga puckon som kan bete sig precis hur oförutsett som helst. Vad kan man annat än tuta och hytta med näven.
Jag tycker det är viktigt att göra bilister uppmärksamma på deras misstag. Förhoppningsvis så kommer damen i fråga att skärpa sig åtinstone några dagar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#103 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Sparka sönder blinkersen på bilen, ty han verkar inte ha användning av dem! :twisted:

BW
Våld löser inget, även om det i skallen utspelar sig ett smärre krig med bilisten som offer... :?

@Göingen: Det är inte bara damer. Lustigt nog är de flesta som beter sig illa i trafiken medelålders män som haft körkort i några decennier, och som tror att de kör bra. Damerna har jag ofta noterat har fullt upp med annat än körningen, speciellt om de har barn i bilen och/eller talar i telefon... Damerna kör oftast inte regelrätt dåligt, det är mer att de pysslar med saker som tar uppmärksamheten från det de egentligen borde hålla koll på; trafiken runt omkring dem.
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#104 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:@Göingen: Det är inte bara damer. Lustigt nog är de flesta som beter sig illa i trafiken medelålders män som haft körkort i några decennier, och som tror att de kör bra. Damerna har jag ofta noterat har fullt upp med annat än körningen, speciellt om de har barn i bilen och/eller talar i telefon... Damerna kör oftast inte regelrätt dåligt, det är mer att de pysslar med saker som tar uppmärksamheten från det de egentligen borde hålla koll på; trafiken runt omkring dem.
Anledningen att jag nämner damer är att vid just det tillfället som Tegfors drabbades var det en dam som ser ut som en fågelholk...
Jag är fullständigt medveten om att det gör precis lika ont att smälla med en bil framförd av en yngre man eller någon annan. I detta sammanhang är kön och ålder helt oviktigt. Det är beteendet som räknas.
Jag brukar vara noga med detta, det är inte ens kön, ålder, etniska bakgrund, ekonomiska resurser eller annan grupptillhörighet som är av någon betydelse. Det är hur man uppträder mot andra människor som är viktigt.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#105 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Anledningen att jag nämner damer är att vid just det tillfället som Tegfors drabbades var det en dam som ser ut som en fågelholk...
Jag är fullständigt medveten om att det gör precis lika ont att smälla med en bil framförd av en yngre man eller någon annan. I detta sammanhang är kön och ålder helt oviktigt. Det är beteendet som räknas.
Jag brukar vara noga med detta, det är inte ens kön, ålder, etniska bakgrund, ekonomiska resurser eller annan grupptillhörighet som är av någon betydelse. Det är hur man uppträder mot andra människor som är viktigt.
Sorry, det var inte meningen att det skulle uppfattas som att jag rättade dig eller så, ville bara kommentera om mina egna upplevelser.

Som du säger, det är beteendet som spelar roll, inget annat.
===

Skriv svar