Tersan

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#76 Inlägg av tersan »

Ännu en sak att bocka av på tillvarons checklista: har besiktat en mc för första gången idag. Inga anmärkningar förstås, firade med en extra lång hemresa på diverse småvägar... 8)

Fick chansen att lyssna lite när besiktningsmannen åkte på provrundan, och j-r vad underbart en VFR låter! Även med originalavgaset på (jag fegade ur och bytte igår kväll...) vad det inga problem att höra var han var och hur fort det gick... :)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#77 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ännu en sak att bocka av på tillvarons checklista: har besiktat en mc för första gången idag. Inga anmärkningar förstås, firade med en extra lång hemresa på diverse småvägar... 8)
Ehh?? Hur länge har du haft din viffer egentligen? Trodde du var en gammal vifferräv.

tersan skrev: Fick chansen att lyssna lite när besiktningsmannen åkte på provrundan, och j-r vad underbart en VFR låter! Även med originalavgaset på (jag fegade ur och bytte igår kväll...) vad det inga problem att höra var han var och hur fort det gick... :)
He-he, jag såg att en hel del tittade upp Rörken igår när jag ylade förbi på start- och målrakan med min gröning, från V8-muller vid ingången till nackhårsuppresande yl på mitten och slutet. Viffrar låter grymt!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#78 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Ännu en sak att bocka av på tillvarons checklista: har besiktat en mc för första gången idag. Inga anmärkningar förstås, firade med en extra lång hemresa på diverse småvägar... 8)
Ehh?? Hur länge har du haft din viffer egentligen? Trodde du var en gammal vifferräv.
Gammal och räv håller nog många som känner mig med om, men i de här sammanhangen är jag rätt färsk... som framgår av mitt första inlägg här i tråden så tog jag A-kortet hösten 2007 och skaffade hojen strax efter det. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#79 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Gammal och räv håller nog många som känner mig med om, men i de här sammanhangen är jag rätt färsk... som framgår av mitt första inlägg här i tråden så tog jag A-kortet hösten 2007 och skaffade hojen strax efter det. :wink:
Aha, varannanårsbesiktning osv, ok, jag är med igen. Tänkte aldrig på att kolla tidigare inlägg i denna tråd... :roll:
===

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#80 Inlägg av apex »

Hehe, 1979 besiktigade jag min Zündapp 1a gången. Det är 30 år sen, va? :roll:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#81 Inlägg av tersan »

apex skrev:Hehe, 1979 besiktigade jag min Zündapp 1a gången. Det är 30 år sen, va? :roll:
Yes, nu känner jag mig inte så gammal längre... :P
(nästa gång vi ses ska jag försöka komma ihåg att tala högt, tydligt, och direkt i hörluren) :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#82 Inlägg av apex »

Varsågod!

På den tiden kostade en besiktning 2 kronor och 50 öre och man fick en sup efter förrättat värv.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#83 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:[...]man fick en sup efter förrättat värv.
Allvarligt?? :shock:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#84 Inlägg av tersan »

Äntligen! Min VFR har fått ett fel... visserligen är det skönt att åka bekymmersfritt, men liiiite skruvande skadar ju inte. Jag upptäckte när jag kom hem från VFR Meet att mina bromsljus inte tändes när jag använde frambromsen. Snabb felsökning visade att kontakten vid handtaget inte sa klick, men att kablaget var felfritt. Enligt reparationshandboken ska man byta ut kontakten om den pajar... ha! Fram med lilla verktygslådan, en liten skruvmejsel bände raskt upp locket på kontakten. Där inne hade en fjäder hoppat loss (vete f-n hur det gått till...), och 20 minuters pusslande senare så satt allt som det skulle igen. Det tog lite extra tid eftersom ett metallbleck naturligtvis ramlade ner på garagegolvet... nån gång ska jag måla golvet svart så att man enkelt ser allt som hamnar där.

Nu har jag iallafall fungerande bromsljus. Kostnad: 0 kr. Tid: 30 min.

Helgen var kul också, VFR Meet var en höjdare. Mest minnesvärda ögonblick för min del var när jag aningslöst svarade "fort" på Hasses fråga om önskat tempo sista sträckan tillbaka till träffplatsen. Några sekunder senare befann jag mig bakom två halvgalna danskar som drog upp ett väldigt intressant tempo på en otroligt rolig väg! :shock:

Jag måste börja åka på lite banmöten, jag har ju inte en aning om var gränserna går med en hoj... men det är fruktansvärt skoj när det svänger! :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#85 Inlägg av tersan »

Långt mellan uppdateringarna här... :oops: Har precis fyndat lite: Sams Motor reade ut kit med stålomspunna bromsslangar till viffrar, så jag beställde en uppsättning inför kommande uppgradering.

Annars har inte så mycket hänt, batteriet underhållsladdas med jämna mellanrum, och själv har jag bokat lite VFR-resor i vår/sommar. Medlemsskap i Sydskånes Emse har det blivit också, så några bankörningar ska hinnas med under året.

Nu väntar jag bara på att den här j-a snön ska försvinna! :evil:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#86 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Sams Motor reade ut kit med stålomspunna bromsslangar till viffrar, så jag beställde en uppsättning inför kommande uppgradering.
Är inte stålomspunnet standard på VFR?
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#87 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Sams Motor reade ut kit med stålomspunna bromsslangar till viffrar, så jag beställde en uppsättning inför kommande uppgradering.
Är inte stålomspunnet standard på VFR?
Nej, det är gummi som gäller. Vet inte om det finns några standardhojar med stålomspunnet från fabrik?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#88 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nej, det är gummi som gäller. Vet inte om det finns några standardhojar med stålomspunnet från fabrik?
Fick intrycket att alla viffrar from 1990 hade det som standard. Jag har i vart fall inte sett nån utan stålomspunnet. Men det kanske är en sån grej man gör direkt när man har köpt sin viffer. :)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#89 Inlägg av tersan »

Vårpysslet fortsätter... tog fram varmluftspistolen för att ta bort lite skattekvitton på skylten, tänkte försöka hitta ett grönt nånstans i högen. 8)
Men det gick inte, så skylten fick bli helt ren... och väldigt trist med en stoooor vit yta till vänster. Beställde en ny EU-skylt för att lätta upp det lite.

Nu är bara frågan hur stor viktskillnaden är mellan den nya alumjumskylten och den gamla plastvarianten?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#90 Inlägg av adrian_vg »

Hälften så tung, men ack så vit och jungfrulig!
===

Skriv svar