Olika avgastemperaturer!?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Olika avgastemperaturer!?
Har en fråga som jag hoppas någon här på forumet kan svara på.
I söndags efter att jag varit ute å kört en sväng lät jag hojen gå på tomgång ett tag när jag kommit tillbaka hem. Gick runt å kollade så att allt satt på rätt plats och stannade till bakom hojen. Märkte då någonting som jag själv tycker var lite märkligt, nämligen att avgaserna ifrån den vänstra (sett bakifrån) ljuddämparen var mycket varmare än från den högra! Avgaserna går ju en längre väg till den vänstra så då borde väl temperaturen vara lägre istället för högre? Varför det nu skiljer sig i temperatur överhuvudtaget??
Någon som känner sig manad att upplysa en nybliven V4ägare?!
I söndags efter att jag varit ute å kört en sväng lät jag hojen gå på tomgång ett tag när jag kommit tillbaka hem. Gick runt å kollade så att allt satt på rätt plats och stannade till bakom hojen. Märkte då någonting som jag själv tycker var lite märkligt, nämligen att avgaserna ifrån den vänstra (sett bakifrån) ljuddämparen var mycket varmare än från den högra! Avgaserna går ju en längre väg till den vänstra så då borde väl temperaturen vara lägre istället för högre? Varför det nu skiljer sig i temperatur överhuvudtaget??
Någon som känner sig manad att upplysa en nybliven V4ägare?!
hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det skulle kunna bero på att systemet är byggt på liknande sätt som på BMW:s sportmodell R1200S som också har dubbla högliggande pipor. Där går huvudröret först in i den ena burken och vänder därefter och går över till den andra.
Ingen aning, bara en gissning
Originalsystem handlar ju mer om att se till att det går så tyst och rent som möjligt och och i andra hand om effekt.
Idag har man åtminstone kompenserat det genom att bygga stora burkar och därigenom få mer volym (hur det sen ser ut på vissa hojar är en annan sak) till skillnad mot 80-talet då det i stort sett bara handlade om att "slå i en krok" och låta motorn andas genom ett sugrör
Det senaste som bl.a. Suzuki har börjat med på sina sporthojar för att de stora systemen inte ska bli lika anskrämliga och istället kunna ha en kort smäcker pipa på sidan och ändå klara alla buller- och miljökrav. Dom har helt enkelt valt är att "gömma" jätteburken under motorn och bakom kåpan.
Ingen aning, bara en gissning
Originalsystem handlar ju mer om att se till att det går så tyst och rent som möjligt och och i andra hand om effekt.
Idag har man åtminstone kompenserat det genom att bygga stora burkar och därigenom få mer volym (hur det sen ser ut på vissa hojar är en annan sak) till skillnad mot 80-talet då det i stort sett bara handlade om att "slå i en krok" och låta motorn andas genom ett sugrör
Det senaste som bl.a. Suzuki har börjat med på sina sporthojar för att de stora systemen inte ska bli lika anskrämliga och istället kunna ha en kort smäcker pipa på sidan och ändå klara alla buller- och miljökrav. Dom har helt enkelt valt är att "gömma" jätteburken under motorn och bakom kåpan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Hmm det var ett bra försök , men så är nog inte fallet. Kanske främst pga av att jag inte har originalsystemet kvar på min (kanske glömde nämna det i föregående post... )
Näe enda skillnaden mellan höger å vänster sida är den lilla biten extra rör som är s-format under sadeln. Där röret delar på sig på vägen upp, går en liten bit (ca 10cm) rakt in i den högra ljuddämparen (fortfarande bakifrån ), och den andra biten är krökt två gånger för att passa under sadeln och går betydligt längre väg. Hur kan denna skillnad göra att avgaserna får olika temperatur i de två ljuddämparna?? Å Varför i hela blir det varmare när avgaserna får gå den längre vägen??
Kanske inte sådär jättestor grej, men jag hatar saker jag inte förstår mig på, och i det här fallet står jag helt handfallen...
Näe enda skillnaden mellan höger å vänster sida är den lilla biten extra rör som är s-format under sadeln. Där röret delar på sig på vägen upp, går en liten bit (ca 10cm) rakt in i den högra ljuddämparen (fortfarande bakifrån ), och den andra biten är krökt två gånger för att passa under sadeln och går betydligt längre väg. Hur kan denna skillnad göra att avgaserna får olika temperatur i de två ljuddämparna?? Å Varför i hela blir det varmare när avgaserna får gå den längre vägen??
Kanske inte sådär jättestor grej, men jag hatar saker jag inte förstår mig på, och i det här fallet står jag helt handfallen...
hojlös
Det är det jag tycker också.. och det är precis det jag inte förstår. Den som har varmare avgaser har (förutom längre väg) även två krökar extra att passera. Detta borde ju innebära att den även erbjuder högre motstånd ( i form av 2 extra böjar)??Andersson skrev:I detta fallet handlar det nog inte om vilken väg som är kortast utan vilken väg som erbjuder minst motstånd.
Och det borde ju i så fall vara den dämparen som avger varmast avgaser.
Men du har fått mig att fundera lite.. kanske det kan vara så att eftersom det är längre väg till den ena dämparen, så är det designat så att där röret delar på sig skickas inte samma mängd avgaser till båda två!? Mao för att få avgaser ut i båda rören, så har dom "byggt in" lite högre motstånd för avgaserna som passerar genom den dämpare med kortast väg.. låter mitt resonemang helt åt skogen?
En sak bara, när man kollar på "uppröret" så ser det ut som att det skulle dela sig ungefär 50/50, men det kan ju vara så att det är typ 40/60 fördelning mellan avgaserna till de båda dämparna?! Vilket leder till att mer avgaser pressas in i böjarna och slutligen ut genom den dämparen som rimligtvis borde ha kallare avgaser.. Känns som att vi är inne på rätt spår men det skulle va kul att få det bekräftat...
hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Öhuhdanhak skrev:Näe enda skillnaden mellan höger å vänster sida är den lilla biten extra rör som är s-format under sadeln. Där röret delar på sig på vägen upp, går en liten bit (ca 10cm) rakt in i den högra ljuddämparen (fortfarande bakifrån ), och den andra biten är krökt två gånger för att passa under sadeln och går betydligt längre väg.
Ok, nu ska vi se. Vad snackar vi om för typ av system? 4-2-1-2? Eller 2x2-1?
Om det är det förstnämnda, delar sig då inte röret strax före ljuddämparna? Jag får inte riktigt bilden klar för mig hur det ser ut, men det bör vara 4-2 (extrakrök på bakre röret?) -1-2.
Extrakröken du talar om är förmodligen avsedd för att få samma eller åtminstone liknande längd på alla rör. Men att ha en extra svängom EFTER att rören har gått ihop till ett och delat sig igen är ganska meningslöst, där ska det bara vara ett enkelt "Y" (om nu systemet är byggt på det sättet vilket brukar vara bäst för effekten men dyrast för plånboken och jobbigast för montören )
Annars snackar vi om 2x2-1, med i princip två separata system, möjligen med ett utjämningsrör någonstans.
Det är iofs ganska naturligt då längre rör och fler böjar genererar mer motstånd som i sin tur ger mer värme. Sen är bakre cylindrarnas rör inte heller utsatta för fartvind på vägen.Hur kan denna skillnad göra att avgaserna får olika temperatur i de två ljuddämparna?? Å Varför i hela blir det varmare när avgaserna får gå den längre vägen??
Hehe, nä precis och om hojen går bra för övrigt behöver du inte oroa digKanske inte sådär jättestor grej, men jag hatar saker jag inte förstår mig på, och i det här fallet står jag helt handfallen...
På tal om många rördelningar och "lätt bökiga" montagejobb måste jag bara som ett par kuriosor nämna följande:
1. NR750. Vet ni vad den har för system? 8-4-2-1-2, det är nog något slags rekord
2. Avgassystemet jag kör med numera. Efter att jag och "rörkrökaren" (URM) hade kommit överens om att byta allt d.v.s. även de bakre primärrören, så var det bara att skrida till verket och riva av bakhjulet, pro-linken och swingen. Jag kan ju nämna i förbifarten att en kardanswing är "lite" bökigare att riva än en vanlig
Dessutom kunde det inte göras lungt och stilla hemma i garaget utan på plats eftersom hojen ju skulle flyttas både före och efter monteringen.
Kolla galleriet på min hoj-hemsida så ser ni lite hur den ser ut när aktern är strippad
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Förstår att du inte riktigt har bilden klart för dig.. försökte förklara så bra som det gick men gick tydligen inte så bra.. Det ser ut på följande sätt:Tyrannosaurus skrev:
Ok, nu ska vi se. Vad snackar vi om för typ av system? 4-2-1-2? Eller 2x2-1?
Om det är det förstnämnda, delar sig då inte röret strax före ljuddämparna? Jag får inte riktigt bilden klar för mig hur det ser ut, men det bör vara 4-2 (extrakrök på bakre röret?) -1-2.
Extrakröken du talar om är förmodligen avsedd för att få samma eller åtminstone liknande längd på alla rör. Men att ha en extra svängom EFTER att rören har gått ihop till ett och delat sig igen är ganska meningslöst, där ska det bara vara ett enkelt "Y" (om nu systemet är byggt på det sättet vilket brukar vara bäst för effekten men dyrast för plånboken och jobbigast för montören )
4-2-1-2(extrakrök på bakre röret). Så extrakröken är inte till för att få lika längd på alla rör, utan för att leda avgaserna "bort" till den andra ljuddämparen (under sadeln). Tydligare nu??
Näe det gör jag inte heller, den går kanon.. vill bara veta varför..Tyrannosaurus skrev: Hehe, nä precis och om hojen går bra för övrigt behöver du inte oroa dig
AHHH satan vad den hojen e snygg!! VILL HA. VILL HA VILL HA.. men har för mig att den kostar en slantTyrannosaurus skrev:1. NR750. Vet ni vad den har för system? 8-4-2-1-2, det är nog något slags rekord
hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jorå, men det låter överarbetat. Ett enkelt "Y" hade räckt och troligen funkat bättre också. Men där har du troligen anledningen till det varmare röret.danhak skrev:4-2-1-2(extrakrök på bakre röret). Så extrakröken är inte till för att få lika längd på alla rör, utan för att leda avgaserna "bort" till den andra ljuddämparen (under sadeln). Tydligare nu??
Jah den äir momsig. finns att köpa med är som sagt dyr. Lite info och dräggelbilder HärAHHH satan vad den hojen e snygg!! VILL HA. VILL HA VILL HA.. men har för mig att den kostar en slant
Frågan är bara om man skulle våga köra den även om man hade degen. Det står föresten en ny i låda i källaren på MC-Varuhuset i Stockholm. Björne (ägaren) har den visst som pensionsförsäkring
Men det jävligaste jag har hört var en snubbe på det amerikanska V4 forumet http://www.v4hondabbs.com som visst hade kommit över en NR med trimsystem för $500 !
Han förstog inte vad han hade fått tag på och tyvärr talade jag om det för honom, annars kanske jag hade kunnat vara en "god samarit" plocka den av honom för $700
Den hade köpte den av var visst farsan vars grabb hade dött i sjukdom eller nåt och inte heller visste vad han hade.
Jag förklarade kort sagt att han kunde jämföra det med som om han hade fått ett Rembrant konstverk gratis! Och att jag skulle skaffa nytt lås på garaget om jag var i hans kläder, eller ställa upp den i vardagsrummet där konstverk hör hemma och troligen där de flesta NR750:er pryder sin plats idag
Efter det när man frågar efter den hojen på forumet brukar man mest få en flin tillbaka.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Det ser ut likadant på originalsystemet.. och den lilla extraböjen måste ju vara där eftersom uppröret inte kommer upp centrerat framför bakdäcket.. Här är en länk till en bild som rätt tydligt beskriver hur det ser ut (inte ett sånt system jag har, men det ser i princip likadant ut)Tyrannosaurus skrev: Jorå, men det låter överarbetat. Ett enkelt "Y" hade räckt och troligen funkat bättre också. Men där har du troligen anledningen till det varmare röret.
http://www.sitogroup.com/pls/pazsito/pk ... T-7646.pdf
Att det är den lilla extrabiten som är anledningen visste jag väl kanske från början, frågan är varför?? vad är det som gör att avgaserna som går igenom den extrabiten blir varmare??
I värsta fall får jag be någon polare att modellera upp en FEM-baserad strömningsberäkning på skiten så jag kan gå till botten med det här Har tyvärr inte dom strömningskunskaperna som krävs för att modellera det själv...
hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ok då fattar jag (nästan )danhak skrev:http://www.sitogroup.com/pls/pazsito/pk ... T-7646.pdf
Att det är den lilla extrabiten som är anledningen visste jag väl kanske från början, frågan är varför?? vad är det som gör att avgaserna som går igenom den extrabiten blir varmare??
Varför man ska ha så tvära böjar vet jag inte, men det kanske har med konstruktionen att göra och kan bero på hur det ser ut under soffan och skärmen där systemet sitter.
Hur som helst innebär böjarna en förträngning som gör att avgaserna får svårare att passera vilket i sin tur gör att att det blir varmare. Där är den mest troliga förklaringen. Antagligen kan man också känna en skillnad i avgastryck mellan piporna om man håller händer bakom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
MC-nytt
Hej!
Jag köpte MC-Nytt härom dagen och läste en artikel om HD och raka rör. Jag kom genast att tänka på den här tråden och tänkte att jag skulle skriva och se om det kanske kunde ha något med det att göra... (Inte för att jag kan mecka något alls så såga mig inte är ni snälla om jag är helt fel ute hehe...)
Där tror jag det skrevs att motorn fick bättre förbränning och effekt om den hade lite motstånd.
De testade en HD med raka rör och ritade upp en effektkurva för den, och sen gjorde de samma test när de höll en skruvmejsel bakom och fick ut ett par extra hästar.
Min tanke var då att ditt s.k. raka rör kanske har en strypning som genererar att vid tomgång så upplevs det som att det kommer mer och varmare avgaser från det med böj, då det har mindre motstånd.
Kanske det kan va så att vid t.ex. 6000 rpm är skillnaden lika med noll???
Jag kanske är helt ute och snurrar, men ville ändå skriva ett inlägg.
Artikeln handlade även om avgasrening och ljudkrav har jag för mig.
Jag köpte MC-Nytt härom dagen och läste en artikel om HD och raka rör. Jag kom genast att tänka på den här tråden och tänkte att jag skulle skriva och se om det kanske kunde ha något med det att göra... (Inte för att jag kan mecka något alls så såga mig inte är ni snälla om jag är helt fel ute hehe...)
Där tror jag det skrevs att motorn fick bättre förbränning och effekt om den hade lite motstånd.
De testade en HD med raka rör och ritade upp en effektkurva för den, och sen gjorde de samma test när de höll en skruvmejsel bakom och fick ut ett par extra hästar.
Min tanke var då att ditt s.k. raka rör kanske har en strypning som genererar att vid tomgång så upplevs det som att det kommer mer och varmare avgaser från det med böj, då det har mindre motstånd.
Kanske det kan va så att vid t.ex. 6000 rpm är skillnaden lika med noll???
Jag kanske är helt ute och snurrar, men ville ändå skriva ett inlägg.
Artikeln handlade även om avgasrening och ljudkrav har jag för mig.
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...
Det är det definitivt..betydligt mer "flås" i den burken med varmare avgaser....Antagligen kan man också känna en skillnad i avgastryck mellan piporna om man håller händer bakom.
Vet inte hur det är vid exakt 6000rpm , men jag har provat att hålla en hand bakom och gasa med den andra.. och det verkar som att det är mer tryck i den ena även om man gasar på.. mkt märkligt.. Jag ska forska vidare i ämnet.. så fort jag vet varför så får ni veta!!Kanske det kan va så att vid t.ex. 6000 rpm är skillnaden lika med noll???
Det är gött ljud i remuspiporna iaf!! Speciellt över 7000 varv när den går upp en tonart!
hojlös
Re: MC-nytt
[quote="Calle"]och sen gjorde de samma test när de höll en skruvmejsel bakom och fick ut ett par extra hästar.
[quote]
Var fan fick jag det ifrån??? Läste artikeln igen och där stod inget om någon skruvmejsel hahaha!!! Hur full var jag när jag läste det första gången? Jag har nog haft otroliga drömmar och kommit fram till mina egna slutsatser.
Fan va gött när man får göra citat på sina egna idiotiska inlägg!!!
Jag håller mig passiv i framtiden när det gäller mektips!
HAHAHA
[quote]
Var fan fick jag det ifrån??? Läste artikeln igen och där stod inget om någon skruvmejsel hahaha!!! Hur full var jag när jag läste det första gången? Jag har nog haft otroliga drömmar och kommit fram till mina egna slutsatser.
Fan va gött när man får göra citat på sina egna idiotiska inlägg!!!
Jag håller mig passiv i framtiden när det gäller mektips!
HAHAHA
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...