I söndags efter att jag varit ute å kört en sväng


Någon som känner sig manad att upplysa en nybliven V4ägare?!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Det är det jag tycker också.. och det är precis det jag inte förstår. Den som har varmare avgaser har (förutom längre väg) även två krökar extra att passera. Detta borde ju innebära att den även erbjuder högre motstånd ( i form av 2 extra böjar)??Andersson skrev:I detta fallet handlar det nog inte om vilken väg som är kortast utan vilken väg som erbjuder minst motstånd.
Och det borde ju i så fall vara den dämparen som avger varmast avgaser.
Öhuhdanhak skrev:Näe enda skillnaden mellan höger å vänster sida är den lilla biten extra rör som är s-format under sadeln. Där röret delar på sig på vägen upp, går en liten bit (ca 10cm) rakt in i den högra ljuddämparen (fortfarande bakifrån), och den andra biten är krökt två gånger för att passa under sadeln och går betydligt längre väg.
Det är iofs ganska naturligt då längre rör och fler böjar genererar mer motstånd som i sin tur ger mer värme. Sen är bakre cylindrarnas rör inte heller utsatta för fartvind på vägen.Hur kan denna skillnad göra att avgaserna får olika temperatur i de två ljuddämparna?? Å Varför i hela![]()
blir det varmare när avgaserna får gå den längre vägen??
Hehe, nä precis och om hojen går bra för övrigt behöver du inte oroa digKanske inte sådär jättestor grej, men jag hatar saker jag inte förstår mig på, och i det här fallet står jag helt handfallen...
Förstår att du inte riktigt har bilden klart för dig.. försökte förklara så bra som det gick men gick tydligen inte så bra..Tyrannosaurus skrev:
Ok, nu ska vi se. Vad snackar vi om för typ av system? 4-2-1-2? Eller 2x2-1?
Om det är det förstnämnda, delar sig då inte röret strax före ljuddämparna? Jag får inte riktigt bilden klar för mig hur det ser ut, men det bör vara 4-2 (extrakrök på bakre röret?) -1-2.
Extrakröken du talar om är förmodligen avsedd för att få samma eller åtminstone liknande längd på alla rör. Men att ha en extra svängom EFTER att rören har gått ihop till ett och delat sig igen är ganska meningslöst, där ska det bara vara ett enkelt "Y" (om nu systemet är byggt på det sättet vilket brukar vara bäst för effekten men dyrast för plånboken och jobbigast för montören)
Näe det gör jag inte heller, den går kanon.. vill bara veta varför..Tyrannosaurus skrev: Hehe, nä precis och om hojen går bra för övrigt behöver du inte oroa dig
AHHH satan vad den hojen e snygg!! VILL HA. VILL HA VILL HA.. men har för mig att den kostar en slantTyrannosaurus skrev:1. NR750. Vet ni vad den har för system? 8-4-2-1-2, det är nog något slags rekord![]()
Jorå, men det låter överarbetat. Ett enkelt "Y" hade räckt och troligen funkat bättre också. Men där har du troligen anledningen till det varmare röret.danhak skrev:4-2-1-2(extrakrök på bakre röret). Så extrakröken är inte till för att få lika längd på alla rör, utan för att leda avgaserna "bort" till den andra ljuddämparen (under sadeln). Tydligare nu??
Jah den äir momsig. finns att köpa med är som sagt dyr. Lite info och dräggelbilder HärAHHH satan vad den hojen e snygg!! VILL HA. VILL HA VILL HA.. men har för mig att den kostar en slant
Det ser ut likadant på originalsystemet.. och den lilla extraböjen måste ju vara där eftersom uppröret inte kommer upp centrerat framför bakdäcket.. Här är en länk till en bild som rätt tydligt beskriver hur det ser ut (inte ett sånt system jag har, men det ser i princip likadant ut)Tyrannosaurus skrev: Jorå, men det låter överarbetat. Ett enkelt "Y" hade räckt och troligen funkat bättre också. Men där har du troligen anledningen till det varmare röret.
Ok då fattar jag (nästandanhak skrev:http://www.sitogroup.com/pls/pazsito/pk ... T-7646.pdf
Att det är den lilla extrabiten som är anledningen visste jag väl kanske från början, frågan är varför?? vad är det som gör att avgaserna som går igenom den extrabiten blir varmare??
Det är det definitivt..betydligt mer "flås" i den burken med varmare avgaser....Antagligen kan man också känna en skillnad i avgastryck mellan piporna om man håller händer bakom.
Vet inte hur det är vid exakt 6000rpmKanske det kan va så att vid t.ex. 6000 rpm är skillnaden lika med noll???