Frågor runt val av batteriladdare

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men batterier som är friska men bara dåligt laddade klarar CTEK:en galant.
Ska tilläggas att Cteks Safit 90 klarar av att avsulfatera "normalt sulfaterade" batterier också, typ efter vintern, såvida de inte är helt stendöda.

Mitt gamla batteri till 240:an som stått i hallen utan laddning i två år, gick den bet på.

Sammanfattar Vi Bilägares laddartest efter middagen. Frun tittar snett på mig just nu... :roll: :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men batterier som är friska men bara dåligt laddade klarar CTEK:en galant.
Ska tilläggas att Cteks Safit 90 klarar av att avsulfatera "normalt sulfaterade" batterier också, typ efter vintern, såvida de inte är helt stendöda.
Det klarar XS3600 också som är en aning kraftigare än Safit 90. Varför dom däremot har gjort två laddare som är nästan identiska vet jag inte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#18 Inlägg av Tommy Gsson »

Vet inte om det stämmer, men har hört att Ctek gjorde en serie som skulle gå att sälja billigare.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Vet inte om det stämmer, men har hört att Ctek gjorde en serie som skulle gå att sälja billigare.
Tommy.
Japp. Stämmer, Safir 90 gör samma sak som XS3600. Skillnaden tror jag ligger i att XS3600 kan trycka ut mer ampere eller nåt sånt.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Laddarsammanfattning från ViB

Biltema 31-718:
Två laddsteg. Batteristorlek 1,2-120Ah
Pris: 649kr
Plus: väl kapslad.
Minus: lång laddtid, ingen sladdvinda.

Black & Decker BDV 1084:
Antalet laddsteg anges inte. Laddspänning i högsta laget. Märkt i testet som "Snabb" pga sin höga utspänning. Jag antar att den inte funkar så bra med mc-batterier.
Pris: 800kr
Plus: Sladdvinda.
Minus: Ej för utomhusbruk.

Ctek XS3600:
Tre laddsteg (samma som Safir 90). Avancerad teknik. Svensk. Extra kopplingssladdar. Batteristorlek 1,2-120Ah.
Pris: 700kr
Plus: Liten och nätt. Tekniskt avancerad. Kontakt på batterikablaget för byte av anslutning.
Minus: Lång laddtid, ingen sladdvinda.

Ctek XS7000:
Samma finesser som lillebror XS3600 men bättre och lite fler funktioner, bla kan XS7000 återuppliva djupurladdade batterier. Batteristorlek 14-225Ah. Jag tror den är lite för stark för mc-batterier. Märkt i testet med "Bra köp".
Pris: 1400kr
Plus: Tekniskt mycket avancerad. Kontakt på batterikablaget för byte av anslutning.
Minus: Ingen sladdvinda.

Ladac Handy 70:
Ny svenskkonstruerad laddare. Batteristorlek 20-240Ah. Jag tror den är lite för stark för mc-batterier. Märkt i testet med "Bra köp".
Pris: 1000kr
Plus: Smart form med sladdvinda.
Minus: Inga.

Modernum Atek 3500:
Samma möjlighet till kontaktbyte som Ctek, men inte lika gedigen. Gick sönder i en knapp, men ingen indikation om att den var det. Jag tror den är lite för stark för mc-batterier. Batteristorlek 20-75Ah.
Pris: 600kr
Plus: Kontakt på batterikablaget för byte av anslutning.
Minus: Ingen indikation på att den dött. Ingen sladdvinda.

Modernum 11:
Hybrid mellan äldre modell av laddare och moderna switchade.
Pris: 720kr
Plus: Sladdvinda. Bärhandtag.
Minus: Låg EMC (elektromagnetiska störningar). Ej för utomhusbruk.

Waeco Perfect Charger IU 6:
Snygg, men tekniskt enkel laddare.
Pris: 798kr
Plus: Sladdvinda. Kvalitetskänsla.
Minus: Ej för utomhusbruk. Enkel teknik.

Mitt tips, köp Ctek Safir 90, eller om ni har råd Ctek XS3600, om ni mestadels ska ladda mc-batterier. XS3600 klarar även av bil-batterier, liksom Safir 90, men tar inte lika lång tid. :D
===

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem

#21 Inlägg av mange_900 »

M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Intressant test, men lite löjligt att avsaknad av sladdvinda sätts upp på minuskontot. För mc-bruk skulle en sådan bara göra laddaren större och klumpigare.

Däremot har dom glömt att ta med Optimate laddaren. Efter lite letande hittade jag den på MC-Varuhusets Webshop. Det är samma pris men den är större och verkar kunna mindre. Det stämmer inte heller att den är vattentät eftersom den gälar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Intressant test, men lite löjligt att avsaknad av sladdvinda sätts upp på minuskontot. För mc-bruk skulle en sådan bara göra laddaren större och klumpigare.

Däremot har dom glömt att ta med Optimate laddaren. Efter lite letande hittade jag den på MC-Varuhusets Webshop. Det är samma pris men den är större och verkar kunna mindre. Det stämmer inte heller att den är vattentät eftersom den gälar.
Med tanke på att merparten av de testade laddarna klarar uppåt 200+Ah stora batterier, är de nog mest tänkta för bil, testet är trots allt från Vi Bilägare. :-) Det är bara en knapp handfull av de testade laddarna som med säkerhet inte kokar ett mc-batteri.

Ser inte heller riktigt poängen med att sätta avsaknad av sladdvinda som ett minus. Visst, det är praktiskt med en sladdvinda, men det påverkar inte huvudfunktionen på laddaren - laddningen.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Pluggade in min Ctek imorse på viffern, får stå till i mars eller så. Med tanke på att Gröna Faran stått orörd ute i minusgrader med batteriet inkopplat sen nån månad tillbaka, slog ladaren över till grönt rätt snabbt. Adapterkabeln man får med Ctek-laddarna är jäklar så praktiska! Köpte två till på Mekonomen häromdan. Skruvade på en på viffern, en på Edwin och en på T4:an. Frun och hennes Sabb får klara sig med klämmorna.

Bilen tömmer batteriet på en knapp månad om jag inte kör den... Den har iofs larm och så inkopplat jämt.

Batteriet på min R100RS dog om den fick stå utan att köras på några dar. Har aldrig haft så mycket batteriproblem som med RS:en. Viffern är mycket väluppfostrad i det hänseendet!

Börjar känna en stor saknad efter lite viffertoner på en kul kurvig väg en sommardag... :?
===

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#25 Inlägg av Qwerty »

Det där testet var väl inte mycket att hänga i granen.

Ctek Är en bra laddare, dock en idag lite gammal teknik i hur man laddar batterier. Den laddaren som var längst ner i testet Waeco perfect charge är en långt mer avancerad laddare. Något Vi bilägare tydligen inte fattat eller kan kontrollera.

Men till små batterier så är Ctek kanon. Eftersom att dom ger lite ström och laddar med en nära inpå IuI teknik(Waeco). Så underhålla små batterier funkar dom bra till.
Har själv en Ctek XS3600 till hojen som satt i min husvagn. Där den var alldeles för klen. 3A som max ström skulle betyda flera dygns laddning efter ett halvtomt batteri. Här kom mina kontakter på Waeco in. Så en ny Waeco perfect charge på 15A sitter nu monterad och Ctek fick föpassas till små batterier där den duger.

En laddare ska först trycka ström i visst antal timmar 4-8, sen ska den gå ner i ström kraftigt och ge lite mer spänning för att toppfylla. Med en förliten laddare så ligger den konstant kvar i mycket ström läge och batteriet får aldrig den där "toppfyllningen" som får sulfiteringen(svårt ord) att avstanna och kanske i bästa fall sluta.

En laddare ska ligga på ungefär 10% utav batteribankens kapacitet. Annars är den förliten oavsett vad Ctek säger.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#26 Inlägg av TG »

Qwerty skrev:Har själv en Ctek XS3600 till hojen som satt i min husvagn. .
Hur placerade du hojen då??? :shock: :wink: :lol:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#27 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev: Bilen tömmer batteriet på en knapp månad om jag inte kör den... Den har iofs larm och så inkopplat jämt.
Startade viffern förra helgen efter två månaders "rosalapplös", startade direkt... dock så var det inte mer än så....
min egen, väldigt empiriska, slutsats är; ska man låta sin VFR stå utan kärlek i mer än två månader så bör hon för batteriets skull förses med underhåll(ning)...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Det där testet var väl inte mycket att hänga i granen.

Ctek Är en bra laddare, dock en idag lite gammal teknik i hur man laddar batterier. Den laddaren som var längst ner i testet Waeco perfect charge är en långt mer avancerad laddare. Något Vi bilägare tydligen inte fattat eller kan kontrollera.

Men till små batterier så är Ctek kanon. Eftersom att dom ger lite ström och laddar med en nära inpå IuI teknik(Waeco). Så underhålla små batterier funkar dom bra till.
Har själv en Ctek XS3600 till hojen som satt i min husvagn. Där den var alldeles för klen. 3A som max ström skulle betyda flera dygns laddning efter ett halvtomt batteri. Här kom mina kontakter på Waeco in. Så en ny Waeco perfect charge på 15A sitter nu monterad och Ctek fick föpassas till små batterier där den duger.

En laddare ska först trycka ström i visst antal timmar 4-8, sen ska den gå ner i ström kraftigt och ge lite mer spänning för att toppfylla. Med en förliten laddare så ligger den konstant kvar i mycket ström läge och batteriet får aldrig den där "toppfyllningen" som får sulfiteringen(svårt ord) att avstanna och kanske i bästa fall sluta.

En laddare ska ligga på ungefär 10% utav batteribankens kapacitet. Annars är den förliten oavsett vad Ctek säger.
Det finns ju biffigare Ctek laddare t.ex. XS7000 och ännu värre varianter som kan allt det du beskriver, men dom är å andra sidan inte lika lämpliga att ladda små hojbatterier med.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#29 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev: Det finns ju biffigare Ctek laddare t.ex. XS7000 och ännu värre varianter som kan allt det du beskriver, men dom är å andra sidan inte lika lämpliga att ladda små hojbatterier med.
Fast XS7000 ger max 7A och det betyder att den "duger" endast till max70Ah batteribank. För att kunna utnyttja den fina tekniken som jag beskrev ovanför.
Och i min husvagn har jag faktist större batteri än så.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det finns ju biffigare Ctek laddare t.ex. XS7000 och ännu värre varianter som kan allt det du beskriver, men dom är å andra sidan inte lika lämpliga att ladda små hojbatterier med.
Fast XS7000 ger max 7A och det betyder att den "duger" endast till max70Ah batteribank. För att kunna utnyttja den fina tekniken som jag beskrev ovanför.
Och i min husvagn har jag faktist större batteri än så.
Jamen XS25000 eller någon av dom ännu värre då? Dom har ju grejer så du nästan kan ladda en Finlandsfärja, det är bara lädret som sätter gränsen :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar