Laddarsammanfattning från ViB
Biltema 31-718:
Två laddsteg. Batteristorlek 1,2-120Ah
Pris: 649kr
Plus: väl kapslad.
Minus: lång laddtid, ingen sladdvinda.
Black & Decker BDV 1084:
Antalet laddsteg anges inte. Laddspänning i högsta laget.
Märkt i testet som "Snabb" pga sin höga utspänning. Jag antar att den inte funkar så bra med mc-batterier.
Pris: 800kr
Plus: Sladdvinda.
Minus: Ej för utomhusbruk.
Ctek XS3600:
Tre laddsteg (samma som Safir 90). Avancerad teknik. Svensk. Extra kopplingssladdar. Batteristorlek 1,2-120Ah.
Pris: 700kr
Plus: Liten och nätt. Tekniskt avancerad. Kontakt på batterikablaget för byte av anslutning.
Minus: Lång laddtid, ingen sladdvinda.
Ctek XS7000:
Samma finesser som lillebror XS3600 men bättre och lite fler funktioner, bla kan XS7000 återuppliva djupurladdade batterier. Batteristorlek 14-225Ah. Jag tror den är lite för stark för mc-batterier.
Märkt i testet med "Bra köp".
Pris: 1400kr
Plus: Tekniskt mycket avancerad. Kontakt på batterikablaget för byte av anslutning.
Minus: Ingen sladdvinda.
Ladac Handy 70:
Ny svenskkonstruerad laddare. Batteristorlek 20-240Ah. Jag tror den är lite för stark för mc-batterier.
Märkt i testet med "Bra köp".
Pris: 1000kr
Plus: Smart form med sladdvinda.
Minus: Inga.
Modernum Atek 3500:
Samma möjlighet till kontaktbyte som Ctek, men inte lika gedigen. Gick sönder i en knapp, men ingen indikation om att den var det. Jag tror den är lite för stark för mc-batterier. Batteristorlek 20-75Ah.
Pris: 600kr
Plus: Kontakt på batterikablaget för byte av anslutning.
Minus: Ingen indikation på att den dött. Ingen sladdvinda.
Modernum 11:
Hybrid mellan äldre modell av laddare och moderna switchade.
Pris: 720kr
Plus: Sladdvinda. Bärhandtag.
Minus: Låg EMC (elektromagnetiska störningar). Ej för utomhusbruk.
Waeco Perfect Charger IU 6:
Snygg, men tekniskt enkel laddare.
Pris: 798kr
Plus: Sladdvinda. Kvalitetskänsla.
Minus: Ej för utomhusbruk. Enkel teknik.
Mitt tips, köp Ctek Safir 90, eller om ni har råd Ctek XS3600, om ni mestadels ska ladda mc-batterier. XS3600 klarar även av bil-batterier, liksom Safir 90, men tar inte lika lång tid.