VFR 1000 V5?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#16 Inlägg av vfr800 »

Tyrannosaurus skrev:
vfr800 skrev:dom snackar ju kardandrift men det verkar vara kedja på den röda iallafall vore inte kul med en tung kardan om man vill ha lite sportighet även om det är lätt att serva kardan ;)
Var har du sett det? :D :cdrewl

Det verkar vara elfönsterhiss på touringversionen. Har dom tänkt ersätta den tunga Pannan och ge Yamma FJR1300, Kawa ZX14 Concorse och BMW en match när dom ändå håller på?
Fan dom kan ju göra game, set och match på samma gång om dom sätter den sidan till.
om man kollar på den röda mellan ok och ljuddämpare så verkar det vara några kedjelänkar sen kanske allt är photoshoppat iallafall men det visar sig :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

HondaHasse skrev:Jag hittade denna länk på vfr.dk
http://issuu.com/motorcyclenews/docs/mcnsampler060808
Hela tråden på vfr.dk http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58 ... stid=40387
vfr800 skrev:
Tyrannosaurus skrev:
vfr800 skrev:dom snackar ju kardandrift men det verkar vara kedja på den röda iallafall vore inte kul med en tung kardan om man vill ha lite sportighet även om det är lätt att serva kardan ;)
Var har du sett det? :D :cdrewl

Det verkar vara elfönsterhiss på touringversionen. Har dom tänkt ersätta den tunga Pannan och ge Yamma FJR1300, Kawa ZX14 Concorse och BMW en match när dom ändå håller på?
Fan dom kan ju göra game, set och match på samma gång om dom sätter den sidan till.
om man kollar på den röda mellan ok och ljuddämpare så verkar det vara några kedjelänkar sen kanske allt är photoshoppat iallafall men det visar sig :)
Satan i gatan, nu är det min tur att likt vfr800 bli fuktig i brallan. Det där är inga kedjelänkar utan det kan vara något slags paralevelstag eller liknande 8)

Kolla de två första spalterna i texten. Knappväxling, kardan, variabla cylindrar, herrejävlar! :shock: :twisted: :D
VILL HA!!! :cdrewl Tror jag iaf :? :lol:
DN-01:ans låda var kul men kräver lite tillvänjning :wink: 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#18 Inlägg av Conseal »

150+pållar :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

stehj
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 15, 2008 19:48

Tja !

#19 Inlägg av stehj »

Hoppas inte det är knappväxling o kardan !! det hör inte till en vfr. Känns lite som det är det som gör vfr till en mer sportig cykel än den tunga o tråkiga fjr:en . Kedja ska det va annars får det va :twisted:

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#20 Inlägg av Batte »

Får gärna vara kardan för mej, honda kanske lyckas göra en lätt sådan :wink:
Hade vart jävligt gött å slippa kladda med kedjespray...
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tja !

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

stehj skrev:Hoppas inte det är knappväxling o kardan !! det hör inte till en vfr. Känns lite som det är det som gör vfr till en mer sportig cykel än den tunga o tråkiga fjr:en . Kedja ska det va annars får det va :twisted:
Asch, kardan behöver absolut inte vara likamed tungt. Det kan t.o.m. vara väldigt racigt. Kolla här får du se eller kolla här (även om det är gammalt, men det var vassaste och racigaste som gick att få för pengar)

Som det verkar av texten om VFR1000 verkar den bli både lätt och vass. En kanske inte helt okvalificerad gissning är ~220 kg tankad och klar.

Knappväxeln kan man nog lära sig även om jag tyckte DN-01:an var skitläbbig. Men det hängde nog mycket på körställningen också. Men det jag har förstått av den lådan är att den både sparar vikt och stjäl mindre effekt än traditionella lådor. Å andra sidan, dom allra racigaste bilarna har ju numera knappväxel som folk dessutom ofta betalar extra för, så... :roll: :twisted: :lol:

En annan sak som framkommer av texten är att den inte verkar ha någon ram. Fram är det ett styrhuvud och bak en liten rambit som håller soffan och svingen som var för sig är bultade i motorn.
En sak är iaf säker, om den hojen kommer med de specifikationer som MCN anger så blir den MYCKET speciell men också mycket snygg, ball, lätt, vass osv.
Ska bli mycket intressant att se det färdiga resultatet. Releasedatum är 7 oktober enligt MCN, så man får väl försöka hålla sig tills dess :wink: 8)
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån aug 11, 2008 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#22 Inlägg av Conseal »

Ser ut som kuggdrivna kammar :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#23 Inlägg av Excalibur105 »

Väldigt fina bilder, men varför dela upp det bästa med VFR'en?
Den är ju både sportig och touring vänlig i dess nuvarande utförandet.
Har just kommit hem från en tur i Tyskland och Tjeckien med packning och damen bakpå. Kan ju säga att henne hade jag inte fått med på en 300mil< på den röda VFR1000F. Den blå hade nog inte varit några problem, men när man ska köpa till sig själv så vill man ju gärna ha det sportiga alternativet :wink:
Vi får väl vänta och se, men den nuvarande pärlan gör jag mig inte av med i första taget :D
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

NEEEJ! Inte en Suzukidämpare!?! Gissa om tredjepartsleverantörerna kommer att sälja stort av "riktiga" dämpare... Fattas bara att de skippar kuggdrivna kammar också. :evil:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Lägger in bilderna här direkt
Den rödsvarta ser mer ut som racer än som nuvarande sporttourare. Börjar bli lite BMW-känsla över det hela. På gott och ont. Inte för att jag är bakåtsträvare (vi glömmer min tidigare historia med bmw-boxrar för tillfället), men elektrisk fönsterhiss på en viffer? Njaaaee... :shock: :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Knappväxling, kardan, variabla cylindrar, herrejävlar!
Var fick du kardan ifrån?? Jag ser inte det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#27 Inlägg av Batte »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Knappväxling, kardan, variabla cylindrar, herrejävlar!
Var fick du kardan ifrån?? Jag ser inte det...
Syns inte på nån av bilderna men det skrivs om det i fastbikes notis:
http://www.fastbikes.se/index.php?optio ... Itemid=163
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
NEEEJ! Inte en Suzukidämpare!?! Gissa om tredjepartsleverantörerna kommer att sälja stort av "riktiga" dämpare...
Det lär det nog bli ändå, för det goa V5 ljudet måste man ju ha ut. För även om den inte ryter som RC211V så lär man nog ändå gå i däck på ljudet :D 8)
Fattas bara att de skippar kuggdrivna kammar också. :evil:
Det gjorde dom redan på VTEC. Men kuggdrivningen är att föredra för om inte annat blir det lättare att justera ventilerna själv.
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Knappväxling, kardan, variabla cylindrar, herrejävlar!
Var fick du kardan ifrån?? Jag ser inte det...
Står både på Fastbike "Kardandrift och enkelsidig svingarm är andra godsaker vi noterar." och MCN "..., running through shaft drive with a trademark VFR single-sided swingarm."
Jag hittade det heller först inte när vfr800 skrev det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#29 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev: men elektrisk fönsterhiss på en viffer? Njaaaee... :shock: :roll:
Finns även på Yamaha FJR1300 vilken troligen blir närmsta konkurenten tillsammans med BMW så .. vaj not
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det gjorde dom redan på VTEC. Men kuggdrivningen är att föredra för om inte annat blir det lättare att justera ventilerna själv.
Jag tycker att en riktig viffer ska ha kuggdrivna kammar. Men det verkar som om dessa kommer tillbaka på tusingen. OBS! Ej flejmbejjt. Jag tycker bara det. :D
Står både på Fastbike "Kardandrift och enkelsidig svingarm är andra godsaker vi noterar.""...
Ah, kollade på den där skumma sajten med zoomaren (den engelska sajten) man blir knäpp på, det nämndes inte där så vitt jag kunde se.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar