VFR800 2001, Växel på 70-väg
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR800 2001, Växel på 70-väg
Hej
Vilken växel brukar du ha när du kör din VFR 800 F1 på en 70-väg?
Jag köpte nyss en Honda VFR 800 årsmodell 2001, dvs sista modellåret innan V-tec. Första gången jag provkörde en sådan motorcykel trodde jag att jag höll på att få motorstopp hela tiden eftersom motorn vibererar så kraftigt under 3000 varv.
På min hoj är varvtalet 3200 när hastighetsmätaren visar 70 km/h. Behöver man sakta ned lite går varvtalet ned under 3000. Drar man på därifrån vibrerar motorn väldigt kraftigt. Känns nästan som om man håller på att få motorstopp tycker jag.
Det är inget fel på min motorcykel, tror jag. Dom andra VFRerna jag provkört innan den här var likadana. Känns väldigt ovant.
Jag körde tidigare en CBR600. På den körde man aldrig under 3000 varv. Men på den här VFRen verkar det som om varvtalet ofta hamnar där när man kör på dom växlar som jag tycker känns naturligt. Därför undrar jag helt enkelt hur ni andra gör när ni kör era VFRer. Vilka varvtal låter ni motorn gå på? Vilka växlar använder ni i vilka hastigheter?
Hälsningar / Mattias
Vilken växel brukar du ha när du kör din VFR 800 F1 på en 70-väg?
Jag köpte nyss en Honda VFR 800 årsmodell 2001, dvs sista modellåret innan V-tec. Första gången jag provkörde en sådan motorcykel trodde jag att jag höll på att få motorstopp hela tiden eftersom motorn vibererar så kraftigt under 3000 varv.
På min hoj är varvtalet 3200 när hastighetsmätaren visar 70 km/h. Behöver man sakta ned lite går varvtalet ned under 3000. Drar man på därifrån vibrerar motorn väldigt kraftigt. Känns nästan som om man håller på att få motorstopp tycker jag.
Det är inget fel på min motorcykel, tror jag. Dom andra VFRerna jag provkört innan den här var likadana. Känns väldigt ovant.
Jag körde tidigare en CBR600. På den körde man aldrig under 3000 varv. Men på den här VFRen verkar det som om varvtalet ofta hamnar där när man kör på dom växlar som jag tycker känns naturligt. Därför undrar jag helt enkelt hur ni andra gör när ni kör era VFRer. Vilka varvtal låter ni motorn gå på? Vilka växlar använder ni i vilka hastigheter?
Hälsningar / Mattias
Under 3000, någon?
Hej
Så där (som dom skriver i den tråden) brukade jag aldrig köra min CBR600 och den anses ju vara betydligt klenare i bottenregistret. Jag låg ofta på 6:an och gled på 70-väg med den. Ja la i 4:an på 50-väg, men annars körde jag mest på 6:an. Så vida jag inte behövde kraft ur motorn förstås. En CBR600 har väldigt lite kraft under 7000 varv. Behövde man kraft fick man ju växla ned.
Hur som helst, ska man av detta dra slutsatsen att man får se till att ha en växel i på sin VFR som gör att man aldrig kommer under 3000 varv då alltså?
Hälsningar / Mattias
Så där (som dom skriver i den tråden) brukade jag aldrig köra min CBR600 och den anses ju vara betydligt klenare i bottenregistret. Jag låg ofta på 6:an och gled på 70-väg med den. Ja la i 4:an på 50-väg, men annars körde jag mest på 6:an. Så vida jag inte behövde kraft ur motorn förstås. En CBR600 har väldigt lite kraft under 7000 varv. Behövde man kraft fick man ju växla ned.
Hur som helst, ska man av detta dra slutsatsen att man får se till att ha en växel i på sin VFR som gör att man aldrig kommer under 3000 varv då alltså?
Hälsningar / Mattias
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Det är ju lite en smaksakmen när jag fiskör (min personliga körstil) så kanske jag ligger runt 3500 varv och puttrar som lugnast.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: VFR800 2001, Växel på 70-väg
kurviga 70 vägar är de roligaste vägarna tycker jag, ligger på 6000r/mDLC skrev:Hej
Vilken växel brukar du ha när du kör din VFR 800 F1 på en 70-väg?
Jag köpte nyss en Honda VFR 800 årsmodell 2001, dvs sista modellåret innan V-tec. Första gången jag provkörde en sådan motorcykel trodde jag att jag höll på att få motorstopp hela tiden eftersom motorn vibererar så kraftigt under 3000 varv.
På min hoj är varvtalet 3200 när hastighetsmätaren visar 70 km/h. Behöver man sakta ned lite går varvtalet ned under 3000. Drar man på därifrån vibrerar motorn väldigt kraftigt. Känns nästan som om man håller på att få motorstopp tycker jag.
Det är inget fel på min motorcykel, tror jag. Dom andra VFRerna jag provkört innan den här var likadana. Känns väldigt ovant.
Jag körde tidigare en CBR600. På den körde man aldrig under 3000 varv. Men på den här VFRen verkar det som om varvtalet ofta hamnar där när man kör på dom växlar som jag tycker känns naturligt. Därför undrar jag helt enkelt hur ni andra gör när ni kör era VFRer. Vilka varvtal låter ni motorn gå på? Vilka växlar använder ni i vilka hastigheter?
Hälsningar / Mattias
mellan 70 till 140 km/h ...ungefär
Raka motorvägar och under 3000r/m är för gynhojar.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Omformulerad
Hej
Men om jag omformulerar min fråga så här då:
Dom vibrationerna som känns när man drar på från 2000 varv till upp strax över 3000, är dom normala, eller är det motorn som "rister" för att man helt enkelt kör på för lågt varvtal?
/ M
Men om jag omformulerar min fråga så här då:
Dom vibrationerna som känns när man drar på från 2000 varv till upp strax över 3000, är dom normala, eller är det motorn som "rister" för att man helt enkelt kör på för lågt varvtal?
/ M
Re: Omformulerad
har jag oxå undrat över.DLC skrev:Hej
Men om jag omformulerar min fråga så här då:
Dom vibrationerna som känns när man drar på från 2000 varv till upp strax över 3000, är dom normala, eller är det motorn som "rister" för att man helt enkelt kör på för lågt varvtal?
/ M
Nybliven hojkörare som inte e van att varva så mycket.

Re: Omformulerad
Ja, vibrationerna är normala. Alla kolvmotorer rister om de belastas på ett lågt varvtal. Vad som är lågt varvtal beror på hur motorn är konstruerad, t.ex. svänghjulsmassa. Prova och gasa med din bil på 5:an i 25 km/h så kan du nog känna liknande ristande.DLC skrev:Dom vibrationerna som känns när man drar på från 2000 varv till upp strax över 3000, är dom normala, eller är det motorn som "rister" för att man helt enkelt kör på för lågt varvtal?
M.a.o. se till att hålla dig över 3000r/m, i alla fall då du vill accelerera. Vill du ha riktigt bra snurr på grejorna bör du komma upp till 7-8000 r/m.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
ok då fattar jag
Hej
OK, då fattar jag. Så ligger man på en 70-väg och _glider_ fram är alltså 3an eller 4ans växel lagom. Inte 6an som jag är van vid från min cbr600 eftersom utväxlingen på 6an ger ett allt för lågt varftal på en VFR. Det tar nog inte så lång tid innan man vänjer om sig.
Var för övrigt ute på en lite längre provtur idag på kurviga vägar. Med CBRen gick jag in en kurva med lagom fart och sedan halvvägs in fick man möta med lite gas. Det tycks inte behövas på VFRen. Jag upplever VFRen som mer neutral. Ganska skönt faktiskt. Men återigen ovant.
/ M
OK, då fattar jag. Så ligger man på en 70-väg och _glider_ fram är alltså 3an eller 4ans växel lagom. Inte 6an som jag är van vid från min cbr600 eftersom utväxlingen på 6an ger ett allt för lågt varftal på en VFR. Det tar nog inte så lång tid innan man vänjer om sig.
Var för övrigt ute på en lite längre provtur idag på kurviga vägar. Med CBRen gick jag in en kurva med lagom fart och sedan halvvägs in fick man möta med lite gas. Det tycks inte behövas på VFRen. Jag upplever VFRen som mer neutral. Ganska skönt faktiskt. Men återigen ovant.
/ M
Re: Omformulerad
Precis,Göingen skrev: M.a.o. se till att hålla dig över 3000r/m, i alla fall då du vill accelerera. Vill du ha riktigt bra snurr på grejorna bör du komma upp till 7-8000 r/m.
Vid "cruising" på kurviga vägar där man bara ska "flyta" fram brukar jag ligga på 3500-4000.
Vill man köra inspirerat och hänga på literhojarna, jaja inte på rakorna, så är det 7000+ samt peta med växlarna som gäller. Qwerty och jag pratade precis om det i torsdags på SH körningen och vi skämde väl inte ut oss direkt.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jag som precis tourat 90mil (2x45) på 6an i hastigheter mellan 50 & 1x0 påstår att get går ganska bra ner till 2000 varv utan att det rister och hackar.. MEN! jag har å andra sidan drevat om min så jag har bättre bottenvrid än vanligt och lägre toppfart istället.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Vad ska vi göra?
jag ser ingen annan lösning annat än att vi får träffas och provköra varandras motorcyklar och känna efter. Jag har just kört 20 mil med min hoj idag på 90 vägar. Det går ju knappt att lägga i 6:an på 90-väg ju. Kanske vore det skönt att dreva om den?
/ M
/ M
Jag brukar inte hålla koll på vilken växel jag har i, bara att växla upp eller ner efter behov.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"