Hjälp:Min 94a tvärdog! Vad kan va fel?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#16 Inlägg av elias »

Och återigen tackar jag moder Jord för att hon skapade nerförsbackar.

Körde som vanligt rv 44 till jobbet idag. Kan ha legat i 110 km/h + moms och arbetsgivaravgifter. Helt plötsligt ser jag att min hastighetsmätare börjat att hoppa frenetiskt upp och ner. Det första jag tänker är "kuk, jävla helvete, jag tror det är laddregulatorn". För att vara ärlig så upprepar jag ramsan om o om igen i hjälmen.
Med min arga reptilhjärna tänker jag snabbt.... jag passerar Båberg.. om jag håller upp farten kanske jag kan rulla hela vägen till jobbet.. bara den inte dör nu, eller nu, eller nu, eller nu.

Samtidigt märker jag att tripmätaren inte längre rullar och bensinmätaren + tempen lagt sig kritiskt långt ner.
Varvmätaren ligger dock stadigt kvar, mekanisk (?).

Sista rakan innan jag svänger ner till jobbet och jag vill köra om en slö lastbil. Gasen ger inget gensvar, bara bluddrar till. SHIT.

Kommer till backen och första rondellen, jag måste släppa gasen och frikoppla eftersom det ligger bilar framför mig. Motorn tvärdör. Går inte att starta med knappen. Vågar inte försöka rulla igång den utan håller istället den rullande genom två rondeller och ner i köpcentrumets parkeringskällare.

När jag stannat lägger jag i friläge och försöker starta igen. Neutral-lampan lyser svagt, likaså oljetryckmätaren men trycker jag in startknappen så slocknar de nästan.

Tyvärr hann jag inte stanna och lukta utan var tvungen att springa upp till jobbet. Ska kila ner vid 12:00 o kolla läget med henne.
Är det någon som har övringa rips eller idéer så är de välkomna, men i nuläget misstänker jag tyvärr ett köp av Honda Regler för €49 + €5 frakt.

Mer information kommer! :cCry:
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#17 Inlägg av Göingen »

elias skrev:Och återigen tackar jag moder Jord för att hon skapade nerförsbackar.

Körde som vanligt rv 44 till jobbet idag. Kan ha legat i 110 km/h + moms och arbetsgivaravgifter. Helt plötsligt ser jag att min hastighetsmätare börjat att hoppa frenetiskt upp och ner. Det första jag tänker är "kuk, jävla helvete, jag tror det är laddregulatorn". För att vara ärlig så upprepar jag ramsan om o om igen i hjälmen.
Med min arga reptilhjärna tänker jag snabbt.... jag passerar Båberg.. om jag håller upp farten kanske jag kan rulla hela vägen till jobbet.. bara den inte dör nu, eller nu, eller nu, eller nu.

Samtidigt märker jag att tripmätaren inte längre rullar och bensinmätaren + tempen lagt sig kritiskt långt ner.
Varvmätaren ligger dock stadigt kvar, mekanisk (?).

Sista rakan innan jag svänger ner till jobbet och jag vill köra om en slö lastbil. Gasen ger inget gensvar, bara bluddrar till. SHIT.

Kommer till backen och första rondellen, jag måste släppa gasen och frikoppla eftersom det ligger bilar framför mig. Motorn tvärdör. Går inte att starta med knappen. Vågar inte försöka rulla igång den utan håller istället den rullande genom två rondeller och ner i köpcentrumets parkeringskällare.

När jag stannat lägger jag i friläge och försöker starta igen. Neutral-lampan lyser svagt, likaså oljetryckmätaren men trycker jag in startknappen så slocknar de nästan.

Tyvärr hann jag inte stanna och lukta utan var tvungen att springa upp till jobbet. Ska kila ner vid 12:00 o kolla läget med henne.
Är det någon som har övringa rips eller idéer så är de välkomna, men i nuläget misstänker jag tyvärr ett köp av Honda Regler för €49 + €5 frakt.

Mer information kommer! :cCry:
Uppenbarligen så får inte din hoj den ström och spänning den behöver.
Har du kollat så att kablarna på batteripolerna ger bra kontakt? De ska vara ordentligt ditskruvade och där får inte vara oxid o.dyl.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#18 Inlägg av elias »

Luktade inte bränt från regulatorn, kunde inte heller känna något fel på den.. Känna är inte någon bra uteslutningsmetod, men så har jag inte heller några verktyg här. Kollade skruvarna till batteriet o de satt åt som de skulle.

Lite mer kräm i batteriet när den stått, men försöker jag starta så klickar det bara till o den vrider runt startmotorn kanske ett varv.. för att sen dö.

Ska låna en multimeter och mäta, vad jag nu ska mäta. Ska ta med min en "expert" ner.

Mer tips är välkomnna! :)
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#19 Inlägg av elias »

För... det finns väl ingen säkring som styr något.. som kan ha gått?
I uteslutningen får jag o min kollega det till att antingen så är generatorn sönder eller så har laddregulatorn gått åt helsike.
Batteriet är iaf dött.

Hur kan jag då mäta detta?
Bild

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av TheRocker »

Liknar mitt problem. Jag skall byta regulator och batteri. Förmodligen var der regulatorn som pajja och tog med sig H4-laporna fram samt batteri.http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1667&highlight=
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#21 Inlägg av elias »

Batteriet verkar vara originalbatteriet från -97 på min...
Vad är det för dimension på rc36-batteriet så jag köper rätt...?
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#22 Inlägg av Göingen »

elias skrev:Batteriet verkar vara originalbatteriet från -97 på min...
Vad är det för dimension på rc36-batteriet så jag köper rätt...?
Har du originalbatteriet från -97 är det en tänkbar orsak. Få MC-batterier klara 10år. Medellivslängden är säkert bara 3-4 år gissar jag. Bytte på min -00:a för ett tag sedan.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
jockenicken
Donator 2009
Inlägg: 125
Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
Ort: Trollhättan

#23 Inlägg av jockenicken »

elias skrev:Batteriet verkar vara originalbatteriet från -97 på min...
Vad är det för dimension på rc36-batteriet så jag köper rätt...?
Jag skulle också tippa på battriet i första hand. Min var likadan innan jag bytte batteri på den.
Well, I taught that weeping willow how to cry cry cry...
______________________________________

VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#24 Inlägg av elias »

Då lutar det ändå åt att köpa ett batteri på Biltema. Slänga i och mäta laddningen. Hur gör jag detta lättast och mest korrekt på en MC?

Ska försöka ladda det gamla ikväll men är det 11 år gammalt så hyser jag inget stort hopp... :wink:

Med lite flax så är det inte regulatorn!
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#25 Inlägg av elias »

Okej, ja.. youcha-batteri eller nått.. kan det vara originalet?

Mätte upp batteriet som det var nu, då gav det 11.58... vilket är jävligt kass. Har ingen laddare så jag får försöka få tag på en imorgon.
Bild

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#26 Inlägg av TheRocker »

Gelbatterierna på Feltema är faktiskt helt ok, speciellt med tanke på priset...
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#27 Inlägg av Bananolja »

Mitt batteri pajade i veckan o d yttrade sig så att den var seg att starta, kunde köra t jobbet sen när jag kom fram o stod på tomgång slog jag på helljuset o då dog den. Gick inte att dra runt startmotorn. Men d gick att rulla igång o köra hem, alltså gav laddregulatorn ström för att köra alltså drog jag slutsatsen att batteriet var paj.

Enkelt att kolla för dig - går d att köra den trots att batteriet är slut är det inte laddregulatorn. troligtvis.

Användarvisningsbild
jockenicken
Donator 2009
Inlägg: 125
Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
Ort: Trollhättan

#28 Inlägg av jockenicken »

TheRocker skrev:Gelbatterierna på Feltema är faktiskt helt ok, speciellt med tanke på priset...
Kan bara hålla med.. Köpte tt gelbatteri och tryckte i min, på med kablarna och vrid på startnyckeln och hojen hoppade igång.. Inte haft nåt problem med det, inte laddat eller nåt. Köpte för 6-7 veckor sen..:) Skål förresten..:)
Well, I taught that weeping willow how to cry cry cry...
______________________________________

VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#29 Inlägg av elias »

Det fanns inte ett gel-batteri inne som passade mig idag.. så jag fick köpa ett vanligt... 300 pix. Men men. Mätte det o det visade bara 12.28V (direkt utanför butiken). Men tog med till hojjen, satte i och se om den startade. Det gjorde den! Mätte batteriet när den varvade 3000 rpm. 12.10V.
Iofs står det att man ska ladda batteriet direkt vid köp.. men men, borde den ändå inte ladda typ 13.50 när jag mäter över batteriet?

Nåja den startar iaf med ett "laddat batteri". Utesluter det laddregulatorn?
Bild

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#30 Inlägg av TheRocker »

elias skrev:Det fanns inte ett gel-batteri inne som passade mig idag.. så jag fick köpa ett vanligt... 300 pix. Men men. Mätte det o det visade bara 12.28V (direkt utanför butiken). Men tog med till hojjen, satte i och se om den startade. Det gjorde den! Mätte batteriet när den varvade 3000 rpm. 12.10V.
Iofs står det att man ska ladda batteriet direkt vid köp.. men men, borde den ändå inte ladda typ 13.50 när jag mäter över batteriet?

Nåja den startar iaf med ett "laddat batteri". Utesluter det laddregulatorn?
Jo, min mäter strax över 13.4 Volt. Om regulatorn är paj kommer cykeln att gå så länge det finns kräm i batteriet, men på sikt dra ur det, då den eventuellt inte laddar... Då kommer hojen stanna igen. Du bör försäkra dig om att regulatorn är hel. Kolla min tidigare tråd. Jag hade liknande problem. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1667
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Skriv svar