Idag saknade min viffer pulver
Var på sporthojkurs på Sviestad, var jäkligt kul trots kallt som f-n och bitvis regn.
Tampades med en blejd och retta, låg bakom och bromsade mig igenom kurvorna men fick förstås stryk på rakan
Möjligen, men ljudet och motorn är kuligare på viffern. och med enbart det kommer man rätt långt!
Bara för att viffern är en sporthoj (nåja...) betyder det inte att den kan bli ännu mer praktisk lagd med lite vardagslyx för användaren och föraren. Korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Kompressor - Viss finns det tillfällen när lite överladdning/effekt kan vara bra.
- Användbar förvaring - Så att ex lås och dylika prylar går komma åt med enkla medel. Dagens höjdare med cuts monterad. För att få bort cutsen måste man anväda skruvmejsel som ligger i verktygssatsen, under cutsen och dynan...
- "7:e växel" - Vi längre turer och mindre intressanta partier där man bara nöter mil. Så hade det ibland varit praktiskt mer en lite mer overdrive betonad högsta växel för att få ner varvtalet lite. Det finns så pass många andra när man vill höra mer aktivt. Varför inte får en även dreva ner lite på 1:an.
- Lite bättre bromsar kanske även ABS. Har man väl bromsat så att ABS behöver gå in har man nog nästan gjort bort sig iaf. Så kan dom hjälpa till att rädda läget som varför inte.
- Vikt - Skulle kunna blir lite rappare om den tappade några kilo. Bara för att hojen är lite touring orienterad rättfärdigare inte det att den dras med extra vikt. (Detta gäller en bart vikt på MC som går beskylla Honda & Co för. )
Umm...kedjan på en gathoj är väl det minsta problemet, ni skulle behöva prova på enduro. Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Så kedjan ser jag som ett obefintligt problem på viffern.
SGM skrev:Så kedjan ser jag som ett obefintligt problem på viffern. /J
Kommer man från en kardanhoj är det ett problem. Möjligen lär man sig att ignorera den mer med tiden. Tror att jag kanske är väl paranoid map kedjan och tänker väl mycket på den. Är van vid att kolla oljan i kardanklumpen och ev fetta in kuggkransen/pinjongen bak (om man känner sig uttråkad) i början av säsongen och sen är det bra.
Undrar varför man egentligen tittar så snett på kardan egentligen...? Kedjedrift är smäckrare och ser oftast smidigare ut. Kan det vara det? Dessutom förlorar man inte så mycket i effekt, men vinner enormt mycket i praktisk användbarhet. Fråga Tyrannosaurus.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... ).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
SGM skrev:Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... ).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
/J
Smaken är som baken - delad. VFR kommer antagligen ändå aldrig att få kardan, så allt man kan göra är att spekulera och önska.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
SGM skrev:Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Det finns lösningar på det med
Enduro? Nåja, nästan iaf
Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... ).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
Ehhhhhh
Här ligger vilken VFR som helst i lä, utom möjligen på priset
SGM skrev:Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Det finns lösningar på det med
Enduro? Nåja, nästan iaf
Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... ).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
Ehhhhhh
Här ligger vilken VFR som helst i lä, utom möjligen på priset
Urk...Guzzi kan heller inte bygga stiliga bågar, v-motorer sitter på längsledd, inte på tvärs. Det där ser mer ut som en sådan grotesk bmw man lagt ikull lite väl ivrigt.
SGM skrev:Urk...Guzzi kan heller inte bygga stiliga bågar, v-motorer sitter på längsledd, inte på tvärs. Det där ser mer ut som en sådan grotesk bmw man lagt ikull lite väl ivrigt.
Den som är så fiiiiiiiiiin
Enda felet jag kan komma på är väl att den saknar två cylindrar och som sagt motorn på längden. Men utöver det är det en klar "jag-vill-ha" hoj.
Ok om man ska ägna sig åt avancerad gyttjebrottning så blir kanske 210 kg 750 lite jobbigt och oavsett drivlina lär nog den sjunka till pölens botten och enbart kunna räddas med kranbil
Men om man bara håller sig till åtminstone nästan farbara vägar så duger den nog
Henning skrev:Inte ens en VFR är tekniskt fulländad även om vi vill tro det, eller?
Vad saknar du på din? Automatiskt återgående blinkers? Förvaringsfack i kåpan? Uttag för 12 volt? Ställbart kåpglas? Eller kanske ett spännande motorregister?
/H
Lite större förvaringsutrymme under sadeln (uselt på min -02). 10-20 hkr mer i motorn vore inte fel. Avgasröret från ena bakre cylindern(under höger fotpinne!) tar i marken vid högersväng, är en miss av konstruktörerna tycker jag. Har fått hjälp att svetsa om röret ,(blev av med centralstödet dessvärre), det blev riktigt bra!
Bättre smart förvaring som många andra här tidigare sagt.
Från min tidigare Suzuki RF600 saknar jag detta fack. Samma yta finns på min VFR .. men där gapar det tomt ...
Var nära att skaffa ett säte från Corbin i USA för några år sedan .. men $ var dyr och nu verkar de inte ha den varianten längre.
Sätet var detta. .. fint litet fack va?!