Vad saknar din VFR tekniskt?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#16 Inlägg av apex »

adrian_vg skrev:
1. Kardan (alt inbyggd Scottoiler).

2. Mindre fack i kåpan á la BMW R100RT.

3. Enklare/snabbare öppning av sadeln.

4. Något lite högre styre (typ 1-2cm max).

5. Speglar som man ser något annat än armbågar i.

6. Starkare ljus fram.
Låter som en BMW RS 1100 SS-nånting :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Tony 800
Donator 2008
Inlägg: 136
Blev medlem: tis maj 22, 2007 22:09
Ort: Johanneshov

#17 Inlägg av Tony 800 »

Min VFR saknar absolut ingenting :D
When everything is said and done
There is always more said than done.



ingen hoj längre:-(

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#18 Inlägg av tedman »

Idag saknade min viffer pulver :(
Var på sporthojkurs på Sviestad, var jäkligt kul trots kallt som f-n och bitvis regn.
Tampades med en blejd och retta, låg bakom och bromsade mig igenom kurvorna men fick förstås stryk på rakan :cEvil:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#19 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev: Låter som en BMW RS 1100 SS-nånting :D
Möjligen, men ljudet och motorn är kuligare på viffern. och med enbart det kommer man rätt långt! :lol:

Bara för att viffern är en sporthoj (nåja...) betyder det inte att den kan bli ännu mer praktisk lagd med lite vardagslyx för användaren och föraren. Korrekt? 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#20 Inlägg av JohanL »

- Kompressor - Viss finns det tillfällen när lite överladdning/effekt kan vara bra.

- Användbar förvaring - Så att ex lås och dylika prylar går komma åt med enkla medel. Dagens höjdare med cuts monterad. För att få bort cutsen måste man anväda skruvmejsel som ligger i verktygssatsen, under cutsen och dynan...

- "7:e växel" - Vi längre turer och mindre intressanta partier där man bara nöter mil. Så hade det ibland varit praktiskt mer en lite mer overdrive betonad högsta växel för att få ner varvtalet lite. Det finns så pass många andra när man vill höra mer aktivt. Varför inte får en även dreva ner lite på 1:an.

- Lite bättre bromsar kanske även ABS. Har man väl bromsat så att ABS behöver gå in har man nog nästan gjort bort sig iaf. Så kan dom hjälpa till att rädda läget som varför inte.

- Vikt - Skulle kunna blir lite rappare om den tappade några kilo. Bara för att hojen är lite touring orienterad rättfärdigare inte det att den dras med extra vikt. (Detta gäller en bart vikt på MC som går beskylla Honda & Co för. )

/Johan

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#21 Inlägg av SGM »

apex skrev:
adrian_vg skrev:
1. Kardan (alt inbyggd Scottoiler).

2. Mindre fack i kåpan á la BMW R100RT.

3. Enklare/snabbare öppning av sadeln.

4. Något lite högre styre (typ 1-2cm max).

5. Speglar som man ser något annat än armbågar i.

6. Starkare ljus fram.
Låter som en BMW RS 1100 SS-nånting :D
Umm...kedjan på en gathoj är väl det minsta problemet, ni skulle behöva prova på enduro. :lol: Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).

Så kedjan ser jag som ett obefintligt problem på viffern. :wink:

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#22 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:Så kedjan ser jag som ett obefintligt problem på viffern. :wink:/J
Kommer man från en kardanhoj är det ett problem. Möjligen lär man sig att ignorera den mer med tiden. Tror att jag kanske är väl paranoid map kedjan och tänker väl mycket på den. :roll: Är van vid att kolla oljan i kardanklumpen och ev fetta in kuggkransen/pinjongen bak (om man känner sig uttråkad) i början av säsongen och sen är det bra. :D

Undrar varför man egentligen tittar så snett på kardan egentligen...? Kedjedrift är smäckrare och ser oftast smidigare ut. Kan det vara det? Dessutom förlorar man inte så mycket i effekt, men vinner enormt mycket i praktisk användbarhet. Fråga Tyrannosaurus. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#23 Inlägg av SGM »

Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... :twisted: :wink: ).

Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter... :lol:

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... :twisted: :wink: ).

Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter... :lol:

/J
Smaken är som baken - delad. :D VFR kommer antagligen ändå aldrig att få kardan, så allt man kan göra är att spekulera och önska. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

SGM skrev:Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Det finns lösningar på det med :lol:

Bild

Enduro? Nåja, nästan iaf :wink:
Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... :twisted: :wink: ).

Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter... :lol:
Ehhhhhh 8)

Bild

Här ligger vilken VFR som helst i lä, utom möjligen på priset :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#26 Inlägg av SGM »

Tyrannosaurus skrev:
SGM skrev:Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Det finns lösningar på det med :lol:

Bild

Enduro? Nåja, nästan iaf :wink:
Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser... :twisted: :wink: ).

Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter... :lol:
Ehhhhhh 8)

Bild

Här ligger vilken VFR som helst i lä, utom möjligen på priset :wink:
Urk...Guzzi kan heller inte bygga stiliga bågar, v-motorer sitter på längsledd, inte på tvärs. Det där ser mer ut som en sådan grotesk bmw man lagt ikull lite väl ivrigt. :lol:

Och att komma farandes med en 750 när man pratar enduro... :roll: :D
Enduro -> http://sgmmotor.se/main.php?g2_itemId=4769

/J - naturligtvis med en stor :wink:
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

SGM skrev:Urk...Guzzi kan heller inte bygga stiliga bågar, v-motorer sitter på längsledd, inte på tvärs. Det där ser mer ut som en sådan grotesk bmw man lagt ikull lite väl ivrigt. :lol:
Den som är så fiiiiiiiiiin 8) :lol:
Enda felet jag kan komma på är väl att den saknar två cylindrar och som sagt motorn på längden. Men utöver det är det en klar "jag-vill-ha" hoj.
Och att komma farandes med en 750 när man pratar enduro... :roll: :D
Enduro -> http://sgmmotor.se/main.php?g2_itemId=4769
Ok om man ska ägna sig åt avancerad gyttjebrottning så blir kanske 210 kg 750 lite jobbigt och oavsett drivlina lär nog den sjunka till pölens botten och enbart kunna räddas med kranbil :wink:
Men om man bara håller sig till åtminstone nästan farbara vägar så duger den nog :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#28 Inlägg av apex »

Guzzin funkar som den är! Jag tar den gärna! :wink:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
LASSE-A
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 25, 2008 17:05
Ort: ALMUNGE (ÖSTER OM UPPSALA)

Re: Vad saknar din VFR tekniskt?

#29 Inlägg av LASSE-A »

Henning skrev:Inte ens en VFR är tekniskt fulländad även om vi vill tro det, eller?

Vad saknar du på din? Automatiskt återgående blinkers? Förvaringsfack i kåpan? Uttag för 12 volt? Ställbart kåpglas? Eller kanske ett spännande motorregister?

/H
Lite större förvaringsutrymme under sadeln (uselt på min -02). 10-20 hkr mer i motorn vore inte fel. Avgasröret från ena bakre cylindern(under höger fotpinne!) tar i marken vid högersväng, är en miss av konstruktörerna tycker jag. Har fått hjälp att svetsa om röret ,(blev av med centralstödet dessvärre), det blev riktigt bra!
VFR800 SILVER. GÅR SOM EN KLOCKA!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#30 Inlägg av Hulk »

Bättre smart förvaring som många andra här tidigare sagt.
Från min tidigare Suzuki RF600 saknar jag detta fack.
Bild Samma yta finns på min VFR .. men där gapar det tomt ... :?

Var nära att skaffa ett säte från Corbin i USA för några år sedan .. men $ var dyr och nu verkar de inte ha den varianten längre.
Sätet var detta.
Bild .. fint litet fack va?! :lol:
VFR750-95

Skriv svar