Vad saknar din VFR tekniskt?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Vad saknar din VFR tekniskt?
Inte ens en VFR är tekniskt fulländad även om vi vill tro det, eller?
Vad saknar du på din? Automatiskt återgående blinkers? Förvaringsfack i kåpan? Uttag för 12 volt? Ställbart kåpglas? Eller kanske ett spännande motorregister?
/H
Vad saknar du på din? Automatiskt återgående blinkers? Förvaringsfack i kåpan? Uttag för 12 volt? Ställbart kåpglas? Eller kanske ett spännande motorregister?
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Kul fråga!
Nåt jag saknar är ett användbart förvaringsfack. Möjligen får man in passet och en tandborste under sadeln, men för att komma dit måste man ju skruva bort cutsen. Och vi vet ju alla var skruvmejseln ligger på en VFR?
Annars så är en av de största poängerna med VFR för min del att det är en så pass bra kompromiss. Vill jag ha fulländning krävs flera olika hojar beroende på vad jag tänkt mig att göra för dagen.
Nåt jag saknar är ett användbart förvaringsfack. Möjligen får man in passet och en tandborste under sadeln, men för att komma dit måste man ju skruva bort cutsen. Och vi vet ju alla var skruvmejseln ligger på en VFR?

Annars så är en av de största poängerna med VFR för min del att det är en så pass bra kompromiss. Vill jag ha fulländning krävs flera olika hojar beroende på vad jag tänkt mig att göra för dagen.
VFR750F -92, grön
Absolut, lösningen på cutsen pre-vtec (antar att det är samma på de före gen 5 med) är inte överdrivet genomtänkt, att den är fastskruvad mer eller mindre ovanpå sadeln...det plockar effektivt bort stuvningsutrymmet under sadeln det...tersan skrev:Kul fråga!
Nåt jag saknar är ett användbart förvaringsfack. Möjligen får man in passet och en tandborste under sadeln, men för att komma dit måste man ju skruva bort cutsen. Och vi vet ju alla var skruvmejseln ligger på en VFR?![]()
Annars så är en av de största poängerna med VFR för min del att det är en så pass bra kompromiss. Vill jag ha fulländning krävs flera olika hojar beroende på vad jag tänkt mig att göra för dagen.
Men vill man vara fin får man lida pin som det heter...

/J
Senast redigerad av SGM den fre maj 16, 2008 09:12, redigerad totalt 1 gånger.
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- jockenicken
- Donator 2009
- Inlägg: 125
- Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
- Ort: Trollhättan
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kardan 
F.ö. håller jag med Ahlisboy även om jag anser att "spättan" ska sitta på egen hoj.

F.ö. håller jag med Ahlisboy även om jag anser att "spättan" ska sitta på egen hoj.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Autoblinkers, förvaringsfack och växelindikator vore bra. Jag tycker även att enklare justering av dämpning/fjädring skulle vara bra, just som Tersan säger, VFR är en bra kompromiss. Ibland vill man "cruisa" ibland "rejsa" !! Justerbara fotpinnelägen kunde också vara en bra idé.
Haft: Yamaha AS1 125:a, Honda CB 250cc,
BMW 600cc, Honda CB 650cc, (barn), Yamaha Super Teneeré 750cc, (barn)
Har: Honda VFR -98
BMW 600cc, Honda CB 650cc, (barn), Yamaha Super Teneeré 750cc, (barn)
Har: Honda VFR -98
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
I prioritetsordning, högst prio först. Baserat på tillkortakommanden på 1990-årsmodell.
1. Kardan (alt inbyggd Scottoiler).
2. Mindre fack i kåpan á la BMW R100RT.
3. Enklare/snabbare öppning av sadeln.
4. Något lite högre styre (typ 1-2cm max).
5. Speglar som man ser något annat än armbågar i.
6. Starkare ljus fram.
7. Highmount av dämpare. (Varför vill man dölja enkelsvingen??)
1. Kardan (alt inbyggd Scottoiler).
2. Mindre fack i kåpan á la BMW R100RT.
3. Enklare/snabbare öppning av sadeln.
4. Något lite högre styre (typ 1-2cm max).
5. Speglar som man ser något annat än armbågar i.
6. Starkare ljus fram.
7. Highmount av dämpare. (Varför vill man dölja enkelsvingen??)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Jag går i tankar på att montera styrdämpare, med det är bara funderingar annu så länge ...
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"