Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 motormässigt?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
19801
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:21

Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 motormässigt?

#1 Inlägg av 19801 »

Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 vad gäller motorn egentligen? Är ny knutte och kan inte riktigt bedöma vilken jag skall välja? Blir det lägre bränsleförbrukning till exempel?

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med DREV.

VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.

VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.

Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
Senast redigerad av apex den ons apr 02, 2008 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Inlägg: 190
Blev medlem: ons jul 05, 2006 12:14
Ort: Södertälje
Kontakt:

#3 Inlägg av ahlisboy »

apex skrev:VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med kedja.

VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.

VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.

Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
Vet inte om jag håller med att 750:an har kjedjedrivna kammar.....
-86 The original and best

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Kan passa på att tipsa om sektionen information om vfr där det står en hel del om vad som skiljer mellan olika årsmodeller bränsleförbrukning finns med på ett par platser men långt ifrån överallt
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#5 Inlägg av burnis »

apex skrev:VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med kedja.
Det var i samband med lanseringen av V-TEC som Honda bytte från rakskurna-drev (ett vinande ljud) till till kedja för att driva kamaxlarna...innan var det drev på alla vfr:er....
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#6 Inlägg av apex »

Haha, ja OK det är kamdrivning via DREV på 750!!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Första generation VFR har också 180 graders förskutna vevtappar. Fr.o.m. generation 2 fick den 360 graders vev i likhet med alla andra VFR och även VF.
Generation 2 VFR motorn är också baserad på RC30 äväen om den inte har lika dyra lösningar.
burnis skrev:Det var i samband med lanseringen av V-TEC som Honda bytte från rakskurna-drev (ett vinande ljud) till till kedja för att driva kamaxlarna...innan var det drev på alla vfr:er....
Jo akta're. Vår admin Conseal trodde det var ett motorras på gång p.g.a. vinandet. Men jag kunde lugna honom med att det med all sannolikhet bara rör sig om att hans hoj kan ha en aning större byggtoleranser vilket kan göra att den viner lite mer.

Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.
Jag har vid ett tillfälle hört en ombyggd och topplanad RC30 där ägaren ansåg att det var för dyrt att köpa nya drev från HRC med annan diameter och kuggning för att timeningen skulle stämma efter planingen (det är nackdelen med kuggdrivningen) så han köpte vanliga rakskurna drev istället.

Så det är bara att räkna ut hur det lät. Ett litet glapp från vevaxeln till drev 1, som byggs på till drev 2, som byggs på till drev 3, som byggs på till kammarna :shock:
Att säga att det lät som ett motorras är en underdrift. Trots ett ganska öppet avgassystem så var rasslet det enda man hörde när han stog på tomgång och det lät tyvärr inte ens snyggt och rytmiskt som en Ducatikoppling.

Bullerkrav kan föresten också vara en bidragande orsak till att V-Tech har fått kedjedrivna kammar förutom den billigare produktionen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev: Jo akta're. Vår admin Conseal trodde det var ett motorras på gång p.g.a. vinandet. Men jag kunde lugna honom med att det med all sannolikhet bara rör sig om att hans hoj kan ha en aning större byggtoleranser vilket kan göra att den viner lite mer.
Jo så var det .. när den var nyinförskaffad efter att ha kört med "halv motor" ett tag så var jag inte bredd på volymen .. men det är som musik ...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Första generation VFR har också 180 graders förskutna vevtappar. Fr.o.m. generation 2 fick den 360 graders vev i likhet med alla andra VFR och även VF.
Vad gör det egentligen för skillnad, 180g mot 360g? Är något av dessa att föredra exvis?
Tyrannosaurus skrev: Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.
Rakskurna drev låter manligt. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar