Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 motormässigt?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 motormässigt?
Hur mycket skiljer VFR750 och VFR800 vad gäller motorn egentligen? Är ny knutte och kan inte riktigt bedöma vilken jag skall välja? Blir det lägre bränsleförbrukning till exempel?
VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med DREV.
VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.
VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.
Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.
VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.
Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
Senast redigerad av apex den ons apr 02, 2008 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"
Vet inte om jag håller med att 750:an har kjedjedrivna kammar.....apex skrev:VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med kedja.
VFR800 FI har ju bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs av drev.
VFR800 V-TEC har bränsleinsprutning och katalysator, kamaxlarna drivs med kedja. Kamtider växlas mellan 2 steg.
Men vilken är snålast...tekniskt avancemang eller en enkel lösning?? En 800 FI drar ca 0,6 iaf....
-86 The original and best
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Kan passa på att tipsa om sektionen information om vfr där det står en hel del om vad som skiljer mellan olika årsmodeller bränsleförbrukning finns med på ett par platser men långt ifrån överallt
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Det var i samband med lanseringen av V-TEC som Honda bytte från rakskurna-drev (ett vinande ljud) till till kedja för att driva kamaxlarna...innan var det drev på alla vfr:er....apex skrev:VFR750 har förknasare , kamaxlarna drivs med kedja.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Första generation VFR har också 180 graders förskutna vevtappar. Fr.o.m. generation 2 fick den 360 graders vev i likhet med alla andra VFR och även VF.
Generation 2 VFR motorn är också baserad på RC30 äväen om den inte har lika dyra lösningar.
Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.
Jag har vid ett tillfälle hört en ombyggd och topplanad RC30 där ägaren ansåg att det var för dyrt att köpa nya drev från HRC med annan diameter och kuggning för att timeningen skulle stämma efter planingen (det är nackdelen med kuggdrivningen) så han köpte vanliga rakskurna drev istället.
Så det är bara att räkna ut hur det lät. Ett litet glapp från vevaxeln till drev 1, som byggs på till drev 2, som byggs på till drev 3, som byggs på till kammarna
Att säga att det lät som ett motorras är en underdrift. Trots ett ganska öppet avgassystem så var rasslet det enda man hörde när han stog på tomgång och det lät tyvärr inte ens snyggt och rytmiskt som en Ducatikoppling.
Bullerkrav kan föresten också vara en bidragande orsak till att V-Tech har fått kedjedrivna kammar förutom den billigare produktionen.
Generation 2 VFR motorn är också baserad på RC30 äväen om den inte har lika dyra lösningar.
Jo akta're. Vår admin Conseal trodde det var ett motorras på gång p.g.a. vinandet. Men jag kunde lugna honom med att det med all sannolikhet bara rör sig om att hans hoj kan ha en aning större byggtoleranser vilket kan göra att den viner lite mer.burnis skrev:Det var i samband med lanseringen av V-TEC som Honda bytte från rakskurna-drev (ett vinande ljud) till till kedja för att driva kamaxlarna...innan var det drev på alla vfr:er....
Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.
Jag har vid ett tillfälle hört en ombyggd och topplanad RC30 där ägaren ansåg att det var för dyrt att köpa nya drev från HRC med annan diameter och kuggning för att timeningen skulle stämma efter planingen (det är nackdelen med kuggdrivningen) så han köpte vanliga rakskurna drev istället.
Så det är bara att räkna ut hur det lät. Ett litet glapp från vevaxeln till drev 1, som byggs på till drev 2, som byggs på till drev 3, som byggs på till kammarna

Att säga att det lät som ett motorras är en underdrift. Trots ett ganska öppet avgassystem så var rasslet det enda man hörde när han stog på tomgång och det lät tyvärr inte ens snyggt och rytmiskt som en Ducatikoppling.
Bullerkrav kan föresten också vara en bidragande orsak till att V-Tech har fått kedjedrivna kammar förutom den billigare produktionen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jo så var det .. när den var nyinförskaffad efter att ha kört med "halv motor" ett tag så var jag inte bredd på volymen .. men det är som musik ...Tyrannosaurus skrev: Jo akta're. Vår admin Conseal trodde det var ett motorras på gång p.g.a. vinandet. Men jag kunde lugna honom med att det med all sannolikhet bara rör sig om att hans hoj kan ha en aning större byggtoleranser vilket kan göra att den viner lite mer.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vad gör det egentligen för skillnad, 180g mot 360g? Är något av dessa att föredra exvis?Tyrannosaurus skrev:Första generation VFR har också 180 graders förskutna vevtappar. Fr.o.m. generation 2 fick den 360 graders vev i likhet med alla andra VFR och även VF.
Rakskurna drev låter manligt.Tyrannosaurus skrev: Ändå har VFR delade fjäderbelastade drev av samma typ som sitter bakom kopplingen för att minska glappet som alltid finns i rakskurna drev och därmed det mekaniska ljudet.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!