GUIDE: Flapper valve mod

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

GUIDE: Flapper valve mod

#1 Inlägg av tjvfr800 »

"Flapper valve mod" är ju nånting som man kan läsa om på flera forum, så jag tänkte prova den eftersom den är så enkel att göra.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=15783
Som jag har förstått så finns den här funktionen i viffern för att klara ljudkrav under förbipasserande körning på ett visst varvtal runt 5000-5500rpm (kraven härstammar från US såklart). Honda har då löst detta genom att under varvtalet 5000-5500rpm stänga en ventil (flapper valve) ovanpå luftboxen så att mindre luft kan tas in varpå effek och buller minskar och provet godkäns, en del talar också om en "flatspot" innan vtec'en aktiveras. (jag kan ha missförstått detta så rätta mig gärna om jag har fel)

Hursomhelst ... börja med att lyfta tanken, se till att palla upp den stadigt. (2 skruvar, ta bort sittdynan)
Bild
Lirka av slangen till metallventilen ovanpå tanken (flapper valve) och plugga den, här med en plastkruv.
Bild
Linda lite plast runt metallpipen och säkra meden strap (smutsskydd)
Bild
Sen är det klart, skruva tillbaka tanken igen.

Flapper valve öppen
Bild
Flapper valve stängd
Bild
Nu skall jag ut på vägarna och testa ... återkommer ...

Den här modden gör man naturligtvis på egen risk ...
Senast redigerad av tjvfr800 den tis aug 28, 2007 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4443
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Najs .. du får följa upp med resultat också ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#3 Inlägg av tjvfr800 »

Conseal skrev:Najs .. du får följa upp med resultat också ;)
Första intrycket (2-3mil) är mycket possitivt, borta är det där området runt 5000 rmp som känns som att viffern tappar luften, och det är ju precis vad som händer när flapper valve stänger igen, egentligen så känns hela registret jämnare från 2000rpm upp till att vtec tar över, tydligen så ställer den här ventilen till med en massa spök.

Helt orginal, normal uppstart.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4443
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Som jag förstår det så har du bara kopplat bort övertrycket som håller ner spjället ? Dvs står man still är den stängd och fartvinden öppnar spjället .. eller har du satt fast det i öppet läge ?

Ska man hitta någon nackdel så kan det ju vara så att då den är öpen mer än tänkt så ökar slitaget på luftfiltret .. men det är väl kanske marginellt.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#5 Inlägg av Kaiko »

När ni ändå har tanken uppe, slit bort snabeln också.
Den gör ingen annan nytta än att begränsa luftflödet på höga varv.
Vroom Vroom

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#6 Inlägg av danhak »

Vilken snabel? Är det den plastprylen som är lite böjd (bild 2) som går in i "andra" delen av luftburken?
hojlös

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#7 Inlägg av tjvfr800 »

Kaiko skrev:När ni ändå har tanken uppe, slit bort snabeln också.
Den gör ingen annan nytta än att begränsa luftflödet på höga varv.
Jag såg att en snubbe i US hade kört en dynorun med och utan snorkel, utan snorkel gav i snitt 1.3hk mer över hela registret

Toplocket på luftburken vänd upp-och-ner (inte från 6gen)
Bild
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#8 Inlägg av tjvfr800 »

Conseal skrev:Ska man hitta någon nackdel så kan det ju vara så att då den är öpen mer än tänkt så ökar slitaget på luftfiltret .. men det är väl kanske marginellt.
Normalt så är ju spjället öppet hela tiden förutom då varvet ligger på ca.5000-5500, kan nog variera lite på olika årsmodeller och skick eftersom det är vacumtryck som jobbar.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#9 Inlägg av Hedlund »

Medan vi ändå har luftburken uppe..
Va det någon som kom på den egentliga lösningen på det där missljudet?
Ni vet, det som lät som om det åkte runt en sten i en tvättmaskin..
Någon som åtgärdat det? Isf kan jag ju lösa allt på en gång! :idea:

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#10 Inlägg av Lt.Dan »

tjvfr800 skrev:Normalt så är ju spjället öppet hela tiden förutom då varvet ligger på ca.5000-5500, kan nog variera lite på olika årsmodeller och skick eftersom det är vacumtryck som jobbar.
Hörde du någon skillnad på ljudet ?
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#11 Inlägg av tjvfr800 »

Lt.Dan skrev:
tjvfr800 skrev:Normalt så är ju spjället öppet hela tiden förutom då varvet ligger på ca.5000-5500, kan nog variera lite på olika årsmodeller och skick eftersom det är vacumtryck som jobbar.
Hörde du någon skillnad på ljudet ?
Jag kan inte säga att jag hörde någon speciell skillnad, alltså! Jag hade inte några missljud tidigare heller, kan nog skilja på olika årsmodeller ?

Ljudet förändras ju mest om man tar bort snorkeln, får se om det behövs när jag sätter på öppnare bak. (slipon)

Däremot så blir ju hela varvtalet användbart med den här modden, kom på mig själv flera gånger på vägen hem idag att jag låg på varvtal runt 4100-4800 och körde som vanligt, det förekom ju aldrig tidigare, antingen växlade man ner eller passerade upp till högre varv.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#12 Inlägg av Lt.Dan »

tjvfr800 skrev:
Lt.Dan skrev: Hörde du någon skillnad på ljudet ?
Jag hade inte några missljud tidigare heller, kan nog skilja på olika årsmodeller ?
Jag har inte heller några missljud, utan jag var mest intresserad av, om det blev ett annat, (coolare) insugningsljud 8)
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#13 Inlägg av tjvfr800 »

Lt.Dan skrev:Jag har inte heller några missljud, utan jag var mest intresserad av, om det blev ett annat, (coolare) insugningsljud 8)
OK, jag missförstod dig, nej den här modden gör ingenting i ljudväg, den tar bara bort den s.k. flatspot runt 5-5500rpm plus en del oroligheter i nedre registret (som det verkar), däremot så får man mer insugsljud om man tar bort snorkeln (coolare ???). Den är ju gjord av gummi så man behöver inte ens skruva bort locket till luftburken för att lirka bort den. (gjort på 5 snabba)
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#14 Inlägg av eccentric »

muhu nice info. Om folk slutar bjuda en på kräftskivor och 30 årsfester kanske man hinner mecka med hojen ibland också :P
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#15 Inlägg av tedman »

Ni som vet :)
ser det likadant ut på 98-01?
Har inte orkat (skruva loss 2 skruv :D )tittat hur det ser på min.
Snorkeln lär väl finnas där men är det samma för mellanregistret?

Skriv svar