Domnande händer

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

Domnande händer

#1 Inlägg av Excalibur105 »

Tänkte kolla lite om det bara är mina händer som är överkänsliga eller har fler problem med bortdomnande händer när ni är ute på era maskiner?
Körde tidigare GSX 750 -F, händerna kunde domna bort om man körde sissådär 25mil i ett streck på ungefär samma varvtal hela tiden, men sen jag köpte ny VFR800 så går det kanske någon mil och sen blir det till att frikoppla och försöka skaka fram några droppar blod ut i fingertopparna igen.
Jag anser inte att jag sitter och tokhåller i styret så jag får vita knogar, är ganska så säker på att det är vibrationerna från det där härliga ljudet bakom mig (inte sambon). Sen är det alltid högerhanden, och det kommer garanterat inte från övriga aktiviteter måste jag tillägga innan andra gör det, alltid TVÅ händer på styret samtidigt

Om nu någon har samma problem och kanske sitter på en lösning så är jag väldigt tacksam för svar. Eller kör ni kanske på stilen "No Pain, No Gain"? :lol:

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Ett tips!

Nästan det första jag gjorde på min hojj var att byta grepp. Kör nu med ett par skumgummiliknande saker. Kan ta en bild på dem. Nu kan jag köra bra mycket längre utan vita knogar. :)

Ett annat tips är att köpa små blykulor och lägga in i ändarna på styret, då slipper du lite fler vibrationer.
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Jag har samma problem .. är ganska övertygad om att det var mitt ryggskydd som stramar i armhålan och stryper blodtillförseln till armen.
När jag kör med safetyjacket eller lättar på axelremmen till skyddet försvinner problemet. KOmmer och går lite.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

bordsvatten
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor aug 16, 2007 21:11
Ort: Tvååker

#4 Inlägg av bordsvatten »

Titta nån mer än jag som har de problemet.... När jag körde motarden hann jag femton meter innan de va dags att skaka men nu kan man ju köra flera mil och ibland hela dagen utan domningar.. Enda lösningen är nog att skaka o knåda så gott de går....
Jag är beroende av livet, utan de hade jag dött...

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#5 Inlägg av kennet »

Samma här att händerna "somnar" men som sagt det är nog bara att röra på händerna ibland :? Hade en gammal Kawasaki -81 förut och där domnade händerna bort direkt, här kommer man ju en bra bit innan man känner av det :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#6 Inlägg av eccentric »

Tjockare grepp är det tipps jag hört oftast.

Jag märker stor skillnad i fall jag sätter på mig en tröja under stället, alltså inte bara underställ. Domnar mycket fortare när jag har mycket kläder under. När jag kör med allvärderstället fungerar det mycket bättre.

Jag funderar helt klart på att köpa tjockare grepp.. och banta lite.

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#7 Inlägg av Karlsson »

Tjockare grepp...måste nog testa...har dålig blodcirkulation i händerna,
så det kan vara värt ett försök.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Banta .. ja det är ett bra tips .. behöver jag verkligen .. usch
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#9 Inlägg av Karlsson »

Banta.. låter ju jobbigt.. provar nog tjockare grepp först 8)
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#10 Inlägg av yxan »

detta har varit uppe innan på forumet.
Vad jag har kunnat läsa mig till här och på andra ställen så är det inte ovanligt.

Jag löste mitt problem genom att be en kompis svarva ett par mässingsvikter och hamrade in dem i styret och sedan skruva dit styrändarna i dem (de var gängade...)
Och sedan blev det ännu bättre när jag köpte ett par högre clip-on av en här på forumet.
Så nu är det väldigt sällsynt att jag får det, men om jag får det så beror det på att jag ligger på "bil" varv och kör länge!
Något i vfr motorn ger små vibbar i styret, och eftersom små vibrationer oftast är jobbigare än tex. en hd´s mer skakande så får man domningar.
I värsta fall om man inte gör något åt det kan man få "vita" fingrar.
Något polisen fick efter flera år på sina bmw, men också vanligt bland bygg arbetare.
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#11 Inlägg av Excalibur105 »

Jag såg senare att detta problemet hade varit uppe på forumet tidigare, men ni verkade har fler tips denna gång så helt meningslöst var det inte :lol:
Var ute idag och drog en repa med en kompis, tänkte prova mina tjockare vantar som jag skippade efter att ha brukat dem under övningskörningen, det gick inte alls att krypköra med dem eftersom de var fodrade och det blev alls ingen fin känsla, men idag gick det dock mycket bättre, 25 mil och bara de sista två med domningar så det blir mitt lilla tips "Tjockare handskar"
Vore intressant att se de där "Skummgummi liknande sakerna" bilder, tack :D

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#12 Inlägg av elias »

Kan nog knata förbi garaget och ta lite bilder. :)
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Tjockare grepp .. är det samma sak som love handles så har jag det men det blir inga bilder ... pervon ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Tony 800
Donator 2008
Inlägg: 136
Blev medlem: tis maj 22, 2007 22:09
Ort: Johanneshov

#14 Inlägg av Tony 800 »

Conseal skrev:Tjockare grepp .. är det samma sak som love handles så har jag det men det blir inga bilder ... pervon ;)
Inga bilder!!! :cry: :wink:
When everything is said and done
There is always more said than done.



ingen hoj längre:-(

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#15 Inlägg av stilo »

Jag hade definitivt problemet efter semesterresan i somras...kände inte av det så mycket först men väl hemma kunde jag inte ens hålla i en penna på två dar, detta gällde framförallt gashanden.
Vet inte om det var vibrationerna eller om det beror på att man håller upp den övre kroppsvikten med armarna... men det är väl det i kombination med vibratioen som är problemet...
Utan hoj...

Skriv svar