Vad att kolla extra på "långmilare"
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons mar 02, 2011 11:22
Vad att kolla extra på "långmilare"
Hej ny här på forumet. Undrar om det är något man skall tänka på vid köp av en VFR 800 -98,som har rullat 5000-8000 mil?
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Att service är skött och allmänskicket (sedvanliga med styrlager svinglager mm). Ventilkontroll ska göras vid 2400 intervaller. Bör vara dokumenterat på något sätt.
Vid de milen så checka av stötdämparen har god funktion, det är något av en slitagedetalj som kan ha förlorats sin spänst.
Skottsäker maskin, så annars inga konstigheter
Vid de milen så checka av stötdämparen har god funktion, det är något av en slitagedetalj som kan ha förlorats sin spänst.

Skottsäker maskin, så annars inga konstigheter

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Det är VFR vi pratar om... 5-8000 mil är inte en långmilare. Som Mister säger: kolla allmänskicket och ägar-/servicehistorik.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Om det är en privatimport av handlare, lita inte alltför mycket på servicehistoriken. Om det är privatimport av privatperson kan det vara lite bättre, speciellt om importören brukat bågen själv - som privatperson vill man inte köpa ett vrak. En handlare är lite mer relaxad i det avseendet. 8-}
Annars som Tersan och Mister skriver, kolla allmänskicket och slitagedelarna.
Förhör dig om förre ägaren(arna) ev bytt laddregulatorn/likriktaren.
Annars som Tersan och Mister skriver, kolla allmänskicket och slitagedelarna.
Förhör dig om förre ägaren(arna) ev bytt laddregulatorn/likriktaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Kolla så att den är röd, de går nämligen fortast har jag hört 

Röd Vfr800 -98
-
- Medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons mar 02, 2011 11:22
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Nej,det blir nog en svart = syndigt 

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
svart 800 är det enda rätta
(fan vad jag saknar min ibland, var dock och kände på den lite på mascot i lördags)
lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug

lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug

- Bilagor
-
- vfr1.jpg (252.12 KiB) Visad 6924 gånger
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Challenger skrev:Nej,det blir nog en svart = syndigt
Svart råkkarJimmy.S skrev:svart 800 är det enda rätta(fan vad jag saknar min ibland, var dock och kände på den lite på mascot i lördags)
lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug


VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Fejksvart råkkar också. ;*)Pegaso skrev:Svart råkkar![]()
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
adrian_vg skrev:Fejksvart råkkar också. ;*)Pegaso skrev:Svart råkkar![]()
Självklart

VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Ska du inte unna dig själv en VFR igen Jimmy?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Kan ju avslöja att jag ÄR sugen, men det får gå ett par år med min "powercruiser" innan jag ev. köper en igen (säger jag nu.... framåt hösten är man väl säkert sugen på nåt nytt igen som vanligtAjax skrev:Ska du inte unna dig själv en VFR igen Jimmy?



Men när man har kört ett par år, fått lite mer erfarenhet så kanske man sitter på en vfr igen, en -06:a, med ABS och fina packväskor skulle funka fint

edit: Hastigheten är väl inte exakt, nånstans däromkring iallafall,enl. mätaren, men hojen var ju nerdrevad så det stämde ju inte exakt. men säg runt 200 och det räcker för att bli passagerare och tappa fotfästet från fotpinnarna, det vobblar till ganska bra
