Vad att kolla extra på "långmilare"

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Challenger
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 02, 2011 11:22

Vad att kolla extra på "långmilare"

#1 Inlägg av Challenger »

Hej ny här på forumet. Undrar om det är något man skall tänka på vid köp av en VFR 800 -98,som har rullat 5000-8000 mil?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1548
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#2 Inlägg av Mister »

Att service är skött och allmänskicket (sedvanliga med styrlager svinglager mm). Ventilkontroll ska göras vid 2400 intervaller. Bör vara dokumenterat på något sätt.

Vid de milen så checka av stötdämparen har god funktion, det är något av en slitagedetalj som kan ha förlorats sin spänst. :P


Skottsäker maskin, så annars inga konstigheter :wink:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#3 Inlägg av tersan »

Det är VFR vi pratar om... 5-8000 mil är inte en långmilare. Som Mister säger: kolla allmänskicket och ägar-/servicehistorik.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#4 Inlägg av adrian_vg »

Om det är en privatimport av handlare, lita inte alltför mycket på servicehistoriken. Om det är privatimport av privatperson kan det vara lite bättre, speciellt om importören brukat bågen själv - som privatperson vill man inte köpa ett vrak. En handlare är lite mer relaxad i det avseendet. 8-}

Annars som Tersan och Mister skriver, kolla allmänskicket och slitagedelarna.

Förhör dig om förre ägaren(arna) ev bytt laddregulatorn/likriktaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#5 Inlägg av Fromm »

Kolla så att den är röd, de går nämligen fortast har jag hört :)
Röd Vfr800 -98

Challenger
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 02, 2011 11:22

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#6 Inlägg av Challenger »

Nej,det blir nog en svart = syndigt :cEvil:

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#7 Inlägg av Jimmy.S »

svart 800 är det enda rätta :) (fan vad jag saknar min ibland, var dock och kände på den lite på mascot i lördags)

lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug :P
Bilagor
vfr1.jpg
vfr1.jpg (252.12 KiB) Visad 6928 gånger

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#8 Inlägg av Pegaso »

Challenger skrev:Nej,det blir nog en svart = syndigt :cEvil:
Jimmy.S skrev:svart 800 är det enda rätta :) (fan vad jag saknar min ibland, var dock och kände på den lite på mascot i lördags)

lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug :P
Svart råkkar :headbang :headbang
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#9 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Svart råkkar :headbang :headbang
Fejksvart råkkar också. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#10 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Svart råkkar :headbang :headbang
Fejksvart råkkar också. ;*)

Självklart :tummenupp
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#11 Inlägg av Ajax »

Ska du inte unna dig själv en VFR igen Jimmy?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"

#12 Inlägg av Jimmy.S »

Ajax skrev:Ska du inte unna dig själv en VFR igen Jimmy?
Kan ju avslöja att jag ÄR sugen, men det får gå ett par år med min "powercruiser" innan jag ev. köper en igen (säger jag nu.... framåt hösten är man väl säkert sugen på nåt nytt igen som vanligt :roll: ) Men anledningen till att jag sålde var en blandning av vårdslös körning som jag inte kunde låta bli och att sambon inte trivdes bakpå. Hade jag varit singel och inte haft några barn så hade jag behållt den, kanske trimmat? (finns ju kompressorsatster :cdrewl ) och sen hade jag antagligen lekt över mina begränsningar som vanligt och slått mig fördärvad, Insåg fakta att när man inte längre kunde färdas normalt utan var tvungen att ge allt för att det är ju såå gott, då hamnar man gärna på fel sida gränsen och det vill jag inte riskera, fick några ordentliga bakhjulssläpp i 230-240 ett par ggr och det isade ju till i magen, men efter ett par ggr tyckte man att, jaaa det är ju inte såå farligt, mjuk i kroppen och lite mera gas.... så funkar jag :?

Men när man har kört ett par år, fått lite mer erfarenhet så kanske man sitter på en vfr igen, en -06:a, med ABS och fina packväskor skulle funka fint :tummenupp

edit: Hastigheten är väl inte exakt, nånstans däromkring iallafall,enl. mätaren, men hojen var ju nerdrevad så det stämde ju inte exakt. men säg runt 200 och det räcker för att bli passagerare och tappa fotfästet från fotpinnarna, det vobblar till ganska bra :lol:

Skriv svar