Har bytt framhjulslager på beordran av besiktningen.
Dock har jag fortfarande kvar ett litet missljud som antagligen beror på ett anliggande bromsbelägg som låter lite.
Någon som har ett tips hur man löser detta?
Anliggande bromsbelägg
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Anliggande bromsbelägg
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Anliggande bromsbelägg
Skrikdämpningplattor alt köra in belägen bättre. Ibland hjälper det att rugga upp dem lite grann.Nilsson skrev:Har bytt framhjulslager på beordran av besiktningen.
Dock har jag fortfarande kvar ett litet missljud som antagligen beror på ett anliggande bromsbelägg som låter lite.
Någon som har ett tips hur man löser detta?
Mina nya skrikande belägg slutade skrika efter några dagars inkörning.
Tersan tipsade annars att man kunde fila ner, fasa av mer kanske, framkortänden (den i färdriktningen) på belägget lite grann för att få bort skriket.
Edit: Mina skriker fortfarande lite grann om man bara fisbromsar lite lätt, mest för att ena skivan är lite lätt skev pga ett bortglömt skivbromslås...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tommy Gsson
- Donator 2023
-
- Medlem
Att motionera kolvarna är inte fel, men smörjning ska man vara försiktig med. Många sprayer typ 5-56 är aggresiva mot gummit i tätningsringar och dammskydd. Smörjan kan också hamna på beläggen. Effekten av det kan nog alla räkna ut. Om man delat ett ok kan man använda silikonfett vid monteringen.Akademikern skrev:Motionera upp kolven i oken, dvs smörj upp, pressa ut, pressa in. Upprepade gånger tills kolvarna går lätt.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jag fick lite, väldigt lite, WD40 på skivan när jag skulle rostskydda Edwin förra året. Fick byta bromsbelägg och torka av skivan med sprit. Det var banne mig ingen sinekur. Undvik olja eller smörjning öht i närheten av bromsarna, såvida det inte handlar om renovering. Måste det smörjas, lägg på det sparsamt.Göingen skrev:Att motionera kolvarna är inte fel, men smörjning ska man vara försiktig med. Många sprayer typ 5-56 är aggresiva mot gummit i tätningsringar och dammskydd. Smörjan kan också hamna på beläggen. Effekten av det kan nog alla räkna ut. Om man delat ett ok kan man använda silikonfett vid monteringen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===