Anliggande bromsbelägg

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

Anliggande bromsbelägg

#1 Inlägg av Nilsson »

Har bytt framhjulslager på beordran av besiktningen.

Dock har jag fortfarande kvar ett litet missljud som antagligen beror på ett anliggande bromsbelägg som låter lite.

Någon som har ett tips hur man löser detta?
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Anliggande bromsbelägg

#2 Inlägg av adrian_vg »

Nilsson skrev:Har bytt framhjulslager på beordran av besiktningen.

Dock har jag fortfarande kvar ett litet missljud som antagligen beror på ett anliggande bromsbelägg som låter lite.

Någon som har ett tips hur man löser detta?
Skrikdämpningplattor alt köra in belägen bättre. Ibland hjälper det att rugga upp dem lite grann.

Mina nya skrikande belägg slutade skrika efter några dagars inkörning.

Tersan tipsade annars att man kunde fila ner, fasa av mer kanske, framkortänden (den i färdriktningen) på belägget lite grann för att få bort skriket.

Edit: Mina skriker fortfarande lite grann om man bara fisbromsar lite lätt, mest för att ena skivan är lite lätt skev pga ett bortglömt skivbromslås...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

Börja med att kolla frigången mellan ok och skiva enligt manualen, har för mig att det ska vara minimum 0,7mm.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#4 Inlägg av Akademikern »

Motionera upp kolven i oken, dvs smörj upp, pressa ut, pressa in. Upprepade gånger tills kolvarna går lätt.
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Akademikern skrev:Motionera upp kolven i oken, dvs smörj upp, pressa ut, pressa in. Upprepade gånger tills kolvarna går lätt.
Att motionera kolvarna är inte fel, men smörjning ska man vara försiktig med. Många sprayer typ 5-56 är aggresiva mot gummit i tätningsringar och dammskydd. Smörjan kan också hamna på beläggen. Effekten av det kan nog alla räkna ut. Om man delat ett ok kan man använda silikonfett vid monteringen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Att motionera kolvarna är inte fel, men smörjning ska man vara försiktig med. Många sprayer typ 5-56 är aggresiva mot gummit i tätningsringar och dammskydd. Smörjan kan också hamna på beläggen. Effekten av det kan nog alla räkna ut. Om man delat ett ok kan man använda silikonfett vid monteringen.
Jag fick lite, väldigt lite, WD40 på skivan när jag skulle rostskydda Edwin förra året. Fick byta bromsbelägg och torka av skivan med sprit. Det var banne mig ingen sinekur. Undvik olja eller smörjning öht i närheten av bromsarna, såvida det inte handlar om renovering. Måste det smörjas, lägg på det sparsamt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar