Börjar med att säga som Tomas
Inte flytta på några några kammar om det har fungerat innan, "if it aint broken..."
Nåt märke där det står F1T har du nog inte, utan det ser troligen ut ungefär så här:
| 1-3 |
F - - T
och
| 2-4 |
F - - T
F är tändmärket och T är TDC-märket som du ska gå efter.
Om du ska vrida medurs eller moturs beror på vilken sida du sitter på. Höger = medurs, vänster = moturs. Hur som helst, om du hör att du drar med dig startmotorn så vrider du åt fel håll.
Vad det gäller utseendet på kammarna så tänk på att cylinderraderna arbetar spegelvänt mot varandra. Du har ju insugen närmast mitten, så om du får för dig att kammarna på den ena cylinderraden arbetar baklänges i förhållande till den andra så stämmer det utmärkt för det ska dom göra.
Vad det gäller kammarnas monteringsmärkningar så... Få se nu, jag är inte helt 100 att det är som på VF, men troligen linar alla markeringar (brukar även finnas markeringar på dreven) på T 1-3. T 2-4 ska isf inte användas när man kollar kamlägena. Men
kolla det INNAN du tar ur några kammar!!!
[quote="Tomas]Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.[/quote]
Inte kolven utan kolv-arna (plural), han har 360 graders vev så cylinderparen arbetar parallellt.