Sitter kammarna fel?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
lol
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 09, 2008 19:37
Ort: Hjärup

Sitter kammarna fel?

#1 Inlägg av lol »

Fick för mig att jag skulle kolla ventilspelet på min VFR 92:a, kan ju inte vara så svårt :roll: .
Efter att ha plockat bort allt som går att plocka bort, känns det som, så har jag äntligen fått av ventilkåporna. Nåväl, enligt Haynes-manualen så vrider man motorn medurs tills rätt sträck vid F1T är i linje med urfasningen i öppningen vid veven. Lugnt. Samtidigt ska urfräsningen i kammen vara i linje med kanten på toppen, på höger sida. Där finns ingen urfräsning men på vänster sida finns det! Och den är naturligtvis inte i linje med toppkanten. Det känns som att kammarna sitter bak och fram.
Har någon annan varit med om detta?
Följer jag bara vevmarkeringen så stämmer spelen, men är öppnings- och stängningsrampen lika?
kanske lika bra att ta loss kammarna och vända dem om?

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#2 Inlägg av Tomas »

Nu tar vi det lite lugnt här :wink: Inte flytta på några några kammar om det har fungerat innan, "if it aint broken..."

Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.

Lycka till! //Tomas

lol
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 09, 2008 19:37
Ort: Hjärup

#3 Inlägg av lol »

Visst det funkade, och det vill jag att det ska fortsätta göra.
Om nu ramperna ser olika ut för öppning och stängning så finns risken att ventilerna stänger för hårt, de ska ju stängas mjukt. Stänger man för hårt kan ventilstammen :?: gå mitt av. Been there, done that. Orsaken då var ett haveri på en vipparm, gammal cheva 8:a 8) . Det är inte snyggt, resultatet av ett sådant haveri, så jag vill gärna undvika det igen.
Senast redigerad av lol den mån mar 15, 2010 21:24, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sitter kammarna fel?

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Börjar med att säga som Tomas Inte flytta på några några kammar om det har fungerat innan, "if it aint broken..."

Nåt märke där det står F1T har du nog inte, utan det ser troligen ut ungefär så här:

| 1-3 |
F - - T

och

| 2-4 |
F - - T

F är tändmärket och T är TDC-märket som du ska gå efter.
Om du ska vrida medurs eller moturs beror på vilken sida du sitter på. Höger = medurs, vänster = moturs. Hur som helst, om du hör att du drar med dig startmotorn så vrider du åt fel håll.

Vad det gäller utseendet på kammarna så tänk på att cylinderraderna arbetar spegelvänt mot varandra. Du har ju insugen närmast mitten, så om du får för dig att kammarna på den ena cylinderraden arbetar baklänges i förhållande till den andra så stämmer det utmärkt för det ska dom göra.

Vad det gäller kammarnas monteringsmärkningar så... Få se nu, jag är inte helt 100 att det är som på VF, men troligen linar alla markeringar (brukar även finnas markeringar på dreven) på T 1-3. T 2-4 ska isf inte användas när man kollar kamlägena. Men :arrow: kolla det INNAN du tar ur några kammar!!!

[quote="Tomas]Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.[/quote]
Inte kolven utan kolv-arna (plural), han har 360 graders vev så cylinderparen arbetar parallellt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Re: Sitter kammarna fel?

#5 Inlägg av Tomas »

Tyrannosaurus skrev:
Tomas skrev:Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.
Inte kolven utan kolv-arna (plural), han har 360 graders vev så cylinderparen arbetar parallellt.
ja just det, 360-gradersvev har inte hängt med hela vägen va?

lol
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 09, 2008 19:37
Ort: Hjärup

Re: Sitter kammarna fel?

#6 Inlägg av lol »

Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller kammarnas monteringsmärkningar så... Få se nu, jag är inte helt 100 att det är som på VF, men troligen linar alla markeringar (brukar även finnas markeringar på dreven) på T 1-3. T 2-4 ska isf inte användas när man kollar kamlägena. Men :arrow: kolla det INNAN du tar ur några kammar!!!
Kollade Hondas manual, borde jag ha gjort innan :oops: Mycket riktigt, markeringar på dreven. Sprang ut och kollade och det ser bra ut!
Lita alltså inte på allt i alla manualer...

Skriv svar