Grejen är att jag får upp det benet som har läckt. Men jag kan inte trycka ihop gaffeln o mäta eftersom jag inte får upp det andra.. vad tror du om att öppna oljedräneringen på det sjuka benet för att försäkra mig om att det är helt tömt. Mäta upp o hälla i 158cc uppifrån för att se om det håller tätt nu efter att jag gjort rent mellan ben o packbox? Logiskt har jag ju sen rätt mängd i bägge ben om det är tätt?Tommy Gsson skrev:Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del heltkänns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
Är det livsfarligt att köra ett par mil utan olja i ena benet till verkstaden?
T.
Vad ska man serva på en gammal VFR?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Förutom att det ska vara "3"58cc så låter det helt okej. Låt hojen stå ett tag med dräneringsskruven ur så att oljan får tid på sig att rinna ut, och komprimera sen gaffeln så gott det går så att du pumpar ut så mycket olja som möjligt. Det gör ju ingenting om du råkar få lite för mycket olja i.berqa skrev:Grejen är att jag får upp det benet som har läckt. Men jag kan inte trycka ihop gaffeln o mäta eftersom jag inte får upp det andra.. vad tror du om att öppna oljedräneringen på det sjuka benet för att försäkra mig om att det är helt tömt. Mäta upp o hälla i 158cc uppifrån för att se om det håller tätt nu efter att jag gjort rent mellan ben o packbox? Logiskt har jag ju sen rätt mängd i bägge ben om det är tätt?Tommy Gsson skrev:Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del heltkänns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Trå en pinne/axel genom hålen för framhjulsaxeln, sätt en lämplig domkraft under pinnen. Och lyft..berqa skrev:Grejen är att jag får upp det benet som har läckt. Men jag kan inte trycka ihop gaffeln o mäta eftersom jag inte får upp det andra.. vad tror du om att öppna oljedräneringen på det sjuka benet för att försäkra mig om att det är helt tömt. Mäta upp o hälla i 158cc uppifrån för att se om det håller tätt nu efter att jag gjort rent mellan ben o packbox? Logiskt har jag ju sen rätt mängd i bägge ben om det är tätt?Tommy Gsson skrev:Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del heltkänns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
T.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Nu har JAG faktiskt lyckats laga läckan. Packboxen var ditsatt åt fel håll, värre var det inte 

- riktigadavid
- Medlem
Bra tråd! 
Som nybliven vfr-ägare tänkte jag utföra lite service.
Stiften, är det dessa man ska ha alltså?
http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-VFR750F-L-T ... 2eb4709872
Det står att den är för årsmodell 89-97 men min är en 87a. Är det samma eller ska jag ha andra stift?
Sen oljefilter på biltema... Dom har bara från 88 och uppåt. Återigen, är det samma eller ska jag ha annat filter?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... Honda/VFR/

Som nybliven vfr-ägare tänkte jag utföra lite service.
Stiften, är det dessa man ska ha alltså?
http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-VFR750F-L-T ... 2eb4709872
Det står att den är för årsmodell 89-97 men min är en 87a. Är det samma eller ska jag ha andra stift?
Sen oljefilter på biltema... Dom har bara från 88 och uppåt. Återigen, är det samma eller ska jag ha annat filter?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... Honda/VFR/
Honda VFR 750F -87
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Inte oljefilter från Biltema. Köp original!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- riktigadavid
- Medlem
Av vilken anledning? För att dom inte har till min eller för att du inte tror på biltema?HondaHasse skrev:Inte oljefilter från Biltema. Köp original!
Enligt adrian_vg tidigare i tråden (sidan 2) så ska det ju tydligen vara exakt samma bara att det skiljer ett hondamärke. Ett sånt kan jag klara mig utan. Och sen kunna köpa köttbullar istället för nudlar, ja jag studerar

Förresten, vad ska man ha på kedjan, och hur ofta ska den smörjas?
Detta är min första mc och jag har inte ens tagit kortet ännu så jag är ganska grön

Honda VFR 750F -87
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Jag tror jag ska köpa ett Biltema filter och såga sönder och jämföra med mitt gamla originalfilter så man kan se om det är samma.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- riktigadavid
- Medlem
Gör det! Återkom gärna med bilder och vad du kom fram till.HondaHasse skrev:Jag tror jag ska köpa ett Biltema filter och såga sönder och jämföra med mitt gamla originalfilter så man kan se om det är samma.

Honda VFR 750F -87
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Intressant! Återkom med bilder eller åtminstone en rapport sen!HondaHasse skrev:Jag tror jag ska köpa ett Biltema filter och såga sönder och jämföra med mitt gamla originalfilter så man kan se om det är samma.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Min åsikt är att på en sån billig och viktig grej så snålar man inte.
Personligen köper jag antingen original eller det som min Hondahandlare erbjuder.
Kan hända att det inte skiljer nåt men jag vågar helt enkelt inte ta den chansen på en sån viktig sak.
Köpte bromsbelägg på Feltema och det gör jag inte om kan jag säga.
Men packsäck, packnät och såna saker köper jag där.
Personligen köper jag antingen original eller det som min Hondahandlare erbjuder.
Kan hända att det inte skiljer nåt men jag vågar helt enkelt inte ta den chansen på en sån viktig sak.
Köpte bromsbelägg på Feltema och det gör jag inte om kan jag säga.
Men packsäck, packnät och såna saker köper jag där.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- riktigadavid
- Medlem
Jag googlade lite och hittade denna tråd. Den verkar intressant.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218533
En anledning till att alla har så mycket olika åsikter kan ju vara så att biltema har bytt produkt och tillverkare nån gång de senaste tio åren medan en persons åsikt aldrig går att ändra på.
Jag menar, det finns ett par som säger sig sågat sönder och jämfört mellan original och biltema och ändå har dom kommit fram till olika saker. Det kan ju bero på vilket år detta gjordes och varifrån biltema fick sina filter just då.
En anledning till att alla har så mycket olika åsikter kan ju vara så att biltema har bytt produkt och tillverkare nån gång de senaste tio åren medan en persons åsikt aldrig går att ändra på.
Jag menar, det finns ett par som säger sig sågat sönder och jämfört mellan original och biltema och ändå har dom kommit fram till olika saker. Det kan ju bero på vilket år detta gjordes och varifrån biltema fick sina filter just då.
Honda VFR 750F -87
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Jag är beredd att ändra uppfattning om Bilemas oljefilter efter att ha läst tråden!riktigadavid skrev:Jag googlade lite och hittade denna tråd. Den verkar intressant.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- riktigadavid
- Medlem
Jag kommer också köra på biltemafilter. Framförallt för att jag tror att biltemas som tillverkas idag är bättre än orginalfilterna var 1987 (då min cykel gjordes).HondaHasse skrev:Jag är beredd att ändra uppfattning om Bilemas oljefilter efter att ha läst tråden!
Men åter till min fråga då

Biltema hade bara filter till vfr från 88 och uppåt. Passar ett sådant filter på min 87a?
Honda VFR 750F -87
Kedjan i sig behövs inte smörjas, eller rättare sagt man kan inte göra det för den är oftast förseglad i rullarna på dagen kedjor, Men att lätt anolja dom ytor som kommer i mekaniskt kontakt (rulle/drev) med någon sorts "smörja" som är "torr" så att säga typ grafitpasta, "torr" kedjeolja, mm,mm är rekommenderat. Glöm bara inte bort att först torka/göra rent kedja/drev så gott det går innan. Använder man ett klibbigare smörjmedel så fastnar det fint grus och annat smått och gott efter ett tag, som förvandlar smörjmedlet till en sorts slip pasta, och det är inte så bra för kedjor och drev, har jag hörtFörresten, vad ska man ha på kedjan, och hur ofta ska den smörjas?

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.