Vad ska man serva på en gammal VFR?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#91 Inlägg av berqa »

Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del helt :( känns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
Är det livsfarligt att köra ett par mil utan olja i ena benet till verkstaden?
Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.
T.
Grejen är att jag får upp det benet som har läckt. Men jag kan inte trycka ihop gaffeln o mäta eftersom jag inte får upp det andra.. vad tror du om att öppna oljedräneringen på det sjuka benet för att försäkra mig om att det är helt tömt. Mäta upp o hälla i 158cc uppifrån för att se om det håller tätt nu efter att jag gjort rent mellan ben o packbox? Logiskt har jag ju sen rätt mängd i bägge ben om det är tätt?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#92 Inlägg av Tommy Gsson »

berqa skrev:
Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del helt :( känns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
Är det livsfarligt att köra ett par mil utan olja i ena benet till verkstaden?
Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.
T.
Grejen är att jag får upp det benet som har läckt. Men jag kan inte trycka ihop gaffeln o mäta eftersom jag inte får upp det andra.. vad tror du om att öppna oljedräneringen på det sjuka benet för att försäkra mig om att det är helt tömt. Mäta upp o hälla i 158cc uppifrån för att se om det håller tätt nu efter att jag gjort rent mellan ben o packbox? Logiskt har jag ju sen rätt mängd i bägge ben om det är tätt?
Förutom att det ska vara "3"58cc så låter det helt okej. Låt hojen stå ett tag med dräneringsskruven ur så att oljan får tid på sig att rinna ut, och komprimera sen gaffeln så gott det går så att du pumpar ut så mycket olja som möjligt. Det gör ju ingenting om du råkar få lite för mycket olja i.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#93 Inlägg av blacken »

berqa skrev:
Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del helt :( känns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
Är det livsfarligt att köra ett par mil utan olja i ena benet till verkstaden?
Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.
T.
Grejen är att jag får upp det benet som har läckt. Men jag kan inte trycka ihop gaffeln o mäta eftersom jag inte får upp det andra.. vad tror du om att öppna oljedräneringen på det sjuka benet för att försäkra mig om att det är helt tömt. Mäta upp o hälla i 158cc uppifrån för att se om det håller tätt nu efter att jag gjort rent mellan ben o packbox? Logiskt har jag ju sen rätt mängd i bägge ben om det är tätt?
Trå en pinne/axel genom hålen för framhjulsaxeln, sätt en lämplig domkraft under pinnen. Och lyft..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#94 Inlägg av berqa »

Nu har JAG faktiskt lyckats laga läckan. Packboxen var ditsatt åt fel håll, värre var det inte :)

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#95 Inlägg av riktigadavid »

Bra tråd! :)
Som nybliven vfr-ägare tänkte jag utföra lite service.
Stiften, är det dessa man ska ha alltså?
http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-VFR750F-L-T ... 2eb4709872
Det står att den är för årsmodell 89-97 men min är en 87a. Är det samma eller ska jag ha andra stift?

Sen oljefilter på biltema... Dom har bara från 88 och uppåt. Återigen, är det samma eller ska jag ha annat filter?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... Honda/VFR/
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#96 Inlägg av HondaHasse »

Inte oljefilter från Biltema. Köp original!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#97 Inlägg av riktigadavid »

HondaHasse skrev:Inte oljefilter från Biltema. Köp original!
Av vilken anledning? För att dom inte har till min eller för att du inte tror på biltema?
Enligt adrian_vg tidigare i tråden (sidan 2) så ska det ju tydligen vara exakt samma bara att det skiljer ett hondamärke. Ett sånt kan jag klara mig utan. Och sen kunna köpa köttbullar istället för nudlar, ja jag studerar ;)

Förresten, vad ska man ha på kedjan, och hur ofta ska den smörjas?
Detta är min första mc och jag har inte ens tagit kortet ännu så jag är ganska grön :mrgreen:
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#98 Inlägg av HondaHasse »

Jag tror jag ska köpa ett Biltema filter och såga sönder och jämföra med mitt gamla originalfilter så man kan se om det är samma.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#99 Inlägg av riktigadavid »

HondaHasse skrev:Jag tror jag ska köpa ett Biltema filter och såga sönder och jämföra med mitt gamla originalfilter så man kan se om det är samma.
Gör det! Återkom gärna med bilder och vad du kom fram till. :)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#100 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Jag tror jag ska köpa ett Biltema filter och såga sönder och jämföra med mitt gamla originalfilter så man kan se om det är samma.
Intressant! Återkom med bilder eller åtminstone en rapport sen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#101 Inlägg av Donner »

Min åsikt är att på en sån billig och viktig grej så snålar man inte.

Personligen köper jag antingen original eller det som min Hondahandlare erbjuder.
Kan hända att det inte skiljer nåt men jag vågar helt enkelt inte ta den chansen på en sån viktig sak.

Köpte bromsbelägg på Feltema och det gör jag inte om kan jag säga.

Men packsäck, packnät och såna saker köper jag där.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#102 Inlägg av riktigadavid »

Jag googlade lite och hittade denna tråd. Den verkar intressant.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218533

En anledning till att alla har så mycket olika åsikter kan ju vara så att biltema har bytt produkt och tillverkare nån gång de senaste tio åren medan en persons åsikt aldrig går att ändra på.
Jag menar, det finns ett par som säger sig sågat sönder och jämfört mellan original och biltema och ändå har dom kommit fram till olika saker. Det kan ju bero på vilket år detta gjordes och varifrån biltema fick sina filter just då.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#103 Inlägg av HondaHasse »

riktigadavid skrev:Jag googlade lite och hittade denna tråd. Den verkar intressant.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218533
Jag är beredd att ändra uppfattning om Bilemas oljefilter efter att ha läst tråden!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#104 Inlägg av riktigadavid »

HondaHasse skrev:Jag är beredd att ändra uppfattning om Bilemas oljefilter efter att ha läst tråden!
Jag kommer också köra på biltemafilter. Framförallt för att jag tror att biltemas som tillverkas idag är bättre än orginalfilterna var 1987 (då min cykel gjordes).

Men åter till min fråga då :)
Biltema hade bara filter till vfr från 88 och uppåt. Passar ett sådant filter på min 87a?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#105 Inlägg av blacken »

Förresten, vad ska man ha på kedjan, och hur ofta ska den smörjas?
Kedjan i sig behövs inte smörjas, eller rättare sagt man kan inte göra det för den är oftast förseglad i rullarna på dagen kedjor, Men att lätt anolja dom ytor som kommer i mekaniskt kontakt (rulle/drev) med någon sorts "smörja" som är "torr" så att säga typ grafitpasta, "torr" kedjeolja, mm,mm är rekommenderat. Glöm bara inte bort att först torka/göra rent kedja/drev så gott det går innan. Använder man ett klibbigare smörjmedel så fastnar det fint grus och annat smått och gott efter ett tag, som förvandlar smörjmedlet till en sorts slip pasta, och det är inte så bra för kedjor och drev, har jag hört :D ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar