Den har vält...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011

#31 Inlägg av Fransson »

Det var just detta jag såg i ditt inlägg
Däremot så har jag ett tipps som ni som är osäkra på detta med centralstöd kan prova
Lägg en eller två masonitbitar under den båttre foten på centralen så lutar den mot er, har andvänt detta när jag lärt en del tjejer lyfta upp den på centralen
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#32 Inlägg av Conseal »

Fransson skrev:Det var just detta jag såg i ditt inlägg
Däremot så har jag ett tipps som ni som är osäkra på detta med centralstöd kan prova
Lägg en eller två masonitbitar under den båttre foten på centralen så lutar den mot er, har andvänt detta när jag lärt en del tjejer lyfta upp den på centralen
:? Va ?"båttre foten på centralen" ?
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#33 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
Fransson skrev:Det var just detta jag såg i ditt inlägg
:? Va ?"båttre foten på centralen" ?
Haha "högra benet på centralstödet", t.o.m. "já hajjar klyket trots att já har lyan på eken men de-e vällan nå jäla bonntugg" :wink: :lol:

Nåja fördelen med det som Fransson säger är väl att när den lilla späda tjejen står där på ett ben och hojen börjar luta för mycket så landar den iaf mjukt åt vänster istället för hårt åt höger :wink:

Jag har själv varit med om att bli "överkörd" av min egen hoj när jag skulle av lite snabbt i ett svagt nerförslut och trodde jag har växel i. När jag fortfarande stog på ett ben i den 1/10 sekunden när man precis har släppt styret då vek sig stödet... Som sagt, hojen landade iaf mjukt :)

Ett trick jag brukar använda när jag ska ha upp hojen på centralen istället för att försöka balansera på något konstigt sätt (jag har sett alla möjliga tekniker och dom flesta ser rätt farliga ut).
Man ställer hojen på sidostödet som vanligt. Fortfarande kvar på sidostödet trampar man ner centralen, suger tag i hojen och viker den sakta uppåt tills man känner att båda benen tar i backen. Sen är det bara att trycka och dra.

Det man måste komma ihåg är att olika hojar är olika lätta/svåra att få upp. Vissa är näst intill omöjliga, andra är löjligt lätta, och det verkar inte ha med hojens vikt att göra heller. Mitt as till hoj är t.ex. en av dom löjligt lätta. Jag har lärt mig att t.o.m. bromsa lite med kroppen när den går upp annars blir det så hårt så den hasar lite på stödet på garagegolvet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#34 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev:Ett trick jag brukar använda när jag ska ha upp hojen på centralen istället för att försöka balansera på något konstigt sätt (jag har sett alla möjliga tekniker och dom flesta ser rätt farliga ut).
Man ställer hojen på sidostödet som vanligt. Fortfarande kvar på sidostödet trampar man ner centralen, suger tag i hojen och viker den sakta uppåt tills man känner att båda benen tar i backen. Sen är det bara att trycka och dra.
Tyckte att det var det jag sa precis fast med andra ord ;)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#35 Inlägg av PerJohan »

Brukar greppa om "hjälmlåset" (eller vad man ska kalla det för??), tycker det sitter i allldeles perfelt höjd och passar bra att bara kupa handen om och hjälpa hojen upp. :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
SGM
Medlem

#36 Inlägg av SGM »

Kanontips grabbar, jag var ut i morse och testade, gick betydligt bättre att lägga mer vikt på hävarmen på stödet och hjälplyfta en smula nere vid hjälmlåset. :)

Allt är busenkelt, bara man vet hur man gör...

/J - slog personbästa i "isärplockning av växellåda till en Impreza" imorse, det nya rekordet står på 12 minuter. :lol: Axlarna är inte isärpressade dock...
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:Nja, men står man där med 220 pannor pärla man inte vill ha ned i golvet så funderar man först, sedan gör man.
Jag har redan provat på att följa med en 130 kg "lätt" endurocykel i golvet när den ville åt andra hållet (lite vinglig efter seriös attack i skogen)...man har inget alls att säga till om när det börjar gå snett.

/J - är ändå rätt stadig på 100 kg, 193 och om jag får säga det själv, med hyfsat med ork. :wink:
Heh. Där håller jag absolut med dig. I början med min bumse, som trots allt hade bysthållare och allt, lyckades jag en gång sätta skenbenet mot ett avgasrör när den skulle upp på centralen efter en tur (det var en het sommardag efter en tur och jag slängde av mig skinnstället och tog på shorts ist, hojen stod på sidostödet innan).

Undrade i nån sekund vaför det fräste så och varför det luktade stekt fläsk, innan nervsignalerna nådde huvet'. Hojen åkte i backen och jag svor så hin håle skulle ha varit avundsjuk. Det var femton år sen. Ärret på benet är kvar.

Vill absolut inte tappa en hoj igen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008

#38 Inlägg av jacken »

Jag är säker på att de flesta av oss har tappat hojen någongång (jag har gjort det 3 ggr,men bara 1 gång med Viffren), :oops: ,när man var "nybörjare",så var man väldigt försiktigt,problemet uppstår när man inbillar sig att man behärska tekniken och bli nonchalant..det är då det händer... :roll:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

jacken skrev:Jag är säker på att de flesta av oss har tappat hojen någongång (jag har gjort det 3 ggr,men bara 1 gång med Viffren), :oops: ,när man var "nybörjare",så var man väldigt försiktigt,problemet uppstår när man inbillar sig att man behärska tekniken och bli nonchalant..det är då det händer... :roll:
Vi kanske skulle starta en bikttråd där man kan bekänna misstag med och runt hojen? ;-)
===

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Kontakt:

#40 Inlägg av ahlisboy »

jacken skrev:Jag är säker på att de flesta av oss har tappat hojen någongång (jag har gjort det 3 ggr,men bara 1 gång med Viffren), :oops: ,när man var "nybörjare",så var man väldigt försiktigt,problemet uppstår när man inbillar sig att man behärska tekniken och bli nonchalant..det är då det händer... :roll:
Det var väl det körskolan var till för, att tappa hojen.... 8) blev ju ett par tapp där kan jag säga....

Efter det bara ett med viffern, men ingen större skada sked......
-86 The original and best

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#41 Inlägg av Conseal »

Har varken tappat eller vält .. än ... peppar peppar .. har varit väldigt nära men nära ger ingen marksyning ;)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

ahlisboy skrev:
Det var väl det körskolan var till för, att tappa hojen.... 8) blev ju ett par tapp där kan jag säga....

Efter det bara ett med viffern, men ingen större skada sked......
Det är inte så farligt om man inte har publik. :roll:
===

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009

#43 Inlägg av Anders »

Har ni sett stuntgrabbarna som petar ut sidstödet i farten och bara hoppar
av exakt när hojen stannar. Såg en på MC mässan som avslutade med kullerbytta över styret 8)
Han har väl tappat hojen en o annan gång kan man tänka...
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#44 Inlägg av palgle »

Så var det min tur...

Var ute med 10-åringen, og skulle snu der det var grus. Hun har nesten ikke sittet på før, så jeg fortalte hele tiden hva vi skulle gjøre, hvorfor vi plasserte oss som vi gjorde osv.

Da vi skulle snu hadde vi nesten ikke fart, hun lente seg til venstre, jeg prøvde å kompensere, men hojen bare skled vekk.

Vet ikke om jeg er så glad i at folk holder seg fast bak, får liksom følelsen av å ha en "ryggsekk" jeg ikke kan kontrollere. Tyngdepunktet blir liksom i en "V". Det var bedre før da folk holdt rundt midjen og tyngden var samlet.

Ikke noe alvorlig, noen skraper i kåpen og et brukket venstrespeil.

Men min viffer var jo så fin :(

Og det er jo ikke noe å gjøre med det...

Men når det har gått bra i 18 år, så kan jeg ikke klage.

Så da er neste spørsmål hvor jeg børe lete etter et venstrespeil til en VTEC 2006. Har sjekket internett, ebay i england og tyskland, men finner ikke noe.

Det skulle da være en kurant sak å finne, eller?
VFR 800 VTEC 2006 - SORT
Justice for the 96 - YNWA

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009

#45 Inlägg av tedman »

Tråkigt att höra :(
Men tur att det inte blev några allvarliga skador.

Säger som jag gjort tusen ggr tidigare (känns det som), kolla David Silver Spares.
Har dom inte prylarna på hyllan så maila dom, dom fixar det mesta till väldigt bra priser.
Vet dock inte hur det funkar med Norge :?:

Skriv svar