Varför pajjar mina batterier?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Varför pajjar mina batterier?
Om du har strömmen avslagen på knarren (tändlås) och batteriet drar ur, så kan man med stor fog anta att det "krypdrar" ström någonstans, troligtvisast i regulatorn. Ett billigt och enkelt sätt att kolla det är att man tar en vanlig lampa (eller en diod) med så liten watt som möjligt kopplar loss valfri batteripol, ansluter ena tåten till den lösa skon, andra tåten till batteripolen. Lyser lampan dioden )eller glöder den svagt så vet du att det drar ström igenom regulatorn..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Varför pajjar mina batterier?
När min regulator på Fightern var på gång så sög den ur batteriet på två dagar. Den gick sönder kort därefter.
Jag hade ,som dom andra skrivit, kollat upp laddningen noga och ev mätt hur mycket ström som försvinner i viloläge.
För att mäta ström så måste man koppla ur ena batteripolen och koppla in en amperemeter i serie i kretsen så att strömmen går igenom multimetern.
Du behöver en multimeter som kan mäta ampere.
Jag hade ,som dom andra skrivit, kollat upp laddningen noga och ev mätt hur mycket ström som försvinner i viloläge.
För att mäta ström så måste man koppla ur ena batteripolen och koppla in en amperemeter i serie i kretsen så att strömmen går igenom multimetern.
Du behöver en multimeter som kan mäta ampere.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Det kan de flesta. Iaf uppåt max 0.2A.Donner skrev:Du behöver en multimeter som kan mäta ampere.
Vilket betyder att man ska var j-t försiktig när man mäter ström (ampere asså)
1A är ju 10W så det är mycket enkelt att köra sönder MultiMetern.
Billiga såna brukar ofta sakna all form av överbelastningsäkerhet..


(mina dyrare MM har en super-duper-snabb 20A säkring som om den pajar betingar den ringa summan av 80 spänn.

200mA räcker för att kolla ev från acken utsmygande strömmar.
200mA i läckström är ju nästan 5Ah per dygn...
Svårt att missa.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Re: Varför pajjar mina batterier?
Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.
Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.
Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Man köper bara batteriet, energien får man fylla på själv...moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.
Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?

Seriöst, nyköpta ackar är vanligen inte fulladdade, ladda först, pröva sen...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Stäng av strålkastaren med knappen på vänster styromkopplare. Kör sen fem sekunder max på startmotorn, vänta trettio, upprepa. Kör du längre än så, tömmer du snabbt batteriet.moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.
Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Ett friskt batteri klarar utan problem mååånga minuters nötande på starten (ja, jag har testat på VFR också...).adrian_vg skrev:Stäng av strålkastaren med knappen på vänster styromkopplare. Kör sen fem sekunder max på startmotorn, vänta trettio, upprepa. Kör du längre än så, tömmer du snabbt batteriet.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Jag vet inte om jag någonsin råkat på ett helt friskt batteri någonsin. Det verkar vara nåt som har förföljt mig, och förföljer fortfarande, i hela min motordrivna tvåhjuliga historia... 8-/tersan skrev:Ett friskt batteri klarar utan problem mååånga minuters nötande på starten (ja, jag har testat på VFR också...).adrian_vg skrev:Stäng av strålkastaren med knappen på vänster styromkopplare. Kör sen fem sekunder max på startmotorn, vänta trettio, upprepa. Kör du längre än så, tömmer du snabbt batteriet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Hmm... nu påminde du mig just om att batteriet till min åkklippare nog inte har överlevt vintern...adrian_vg skrev:Jag vet inte om jag någonsin råkat på ett helt friskt batteri någonsin. Det verkar vara nåt som har förföljt mig, och förföljer fortfarande, i hela min motordrivna tvåhjuliga historia... 8-/



VFR750F -92, grön
Re: Varför pajjar mina batterier?
Din startmotor kan vara på upphällningen, typ att den är så sleten att den drar för mycket ström..moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.
Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Låter inte så troligt, men går lagren trögt/skurit laggar ju funktionen hos startmotorn rätt ordentligt.blacken skrev:Din startmotor kan vara på upphällningen, typ att den är så sleten att den drar för mycket ström..moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.
Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Bara att lossa och kolla hur kollektorn ser ut. Ev en lätt svarvning och i med nya kol efter att du naturligtvis checkat lagren att de är OK.
Enklaste testet är att kolla polspänningen på batteriet under startförsök.
Kräver ingen demontering.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Varför pajjar mina batterier?
När startmotorkopplingen spricker så nyper den ihop och går tuunnggtt..blacken skrev:Din startmotor kan vara på upphällningen, typ att den är så sleten att den drar för mycket ström..
Jag trodde mitt batteri var väck, men det hjälpte inte med starthjälp. Provade att kasta dit reservstartmotorn men det var lika trögt, tog sen bort startmotorkopplingen och såg att den var sprucken, dit med reserven och vips så gick startmotorn som den skulle.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Varför pajjar mina batterier?
Jag köpte min viffer -00 och år -09 fick jag byta batteri, jag underhålls-laddade inte en enda gångadrian_vg skrev:Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.
och den stod i kallgarage med batteriet i hela tiden på vintern..
Funkar de åxå

men nu har jag underhållsladdare på vintern(Ctek laddare)
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Varför pajjar mina batterier?
Kvalitetsskillnader? Olika sätt att köra?burnis skrev:Jag köpte min viffer -00 och år -09 fick jag byta batteri, jag underhålls-laddade inte en enda gångadrian_vg skrev:Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.
och den stod i kallgarage med batteriet i hela tiden på vintern..
Funkar de åxå![]()
men nu har jag underhållsladdare på vintern(Ctek laddare)
Vad för batteri var det långlivade?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Varför pajjar mina batterier?
Honda orginal,,,adrian_vg skrev:Vad för batteri var det långlivade?burnis skrev:Jag köpte min viffer -00 och år -09 fick jag byta batteri, jag underhålls-laddade inte en enda gångadrian_vg skrev:Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.
och den stod i kallgarage med batteriet i hela tiden på vintern..
Funkar de åxå![]()
men nu har jag underhållsladdare på vintern(Ctek laddare)
Kvalitetsskillnader? Olika sätt att köra?
visst, startade ett par gånger mitt i vintern o varmkörde
C.a 6000 mil på de åren
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat