Varför pajjar mina batterier?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Varför pajjar mina batterier?

#16 Inlägg av blacken »

Om du har strömmen avslagen på knarren (tändlås) och batteriet drar ur, så kan man med stor fog anta att det "krypdrar" ström någonstans, troligtvisast i regulatorn. Ett billigt och enkelt sätt att kolla det är att man tar en vanlig lampa (eller en diod) med så liten watt som möjligt kopplar loss valfri batteripol, ansluter ena tåten till den lösa skon, andra tåten till batteripolen. Lyser lampan dioden )eller glöder den svagt så vet du att det drar ström igenom regulatorn..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Varför pajjar mina batterier?

#17 Inlägg av Donner »

När min regulator på Fightern var på gång så sög den ur batteriet på två dagar. Den gick sönder kort därefter.
Jag hade ,som dom andra skrivit, kollat upp laddningen noga och ev mätt hur mycket ström som försvinner i viloläge.
För att mäta ström så måste man koppla ur ena batteripolen och koppla in en amperemeter i serie i kretsen så att strömmen går igenom multimetern.
Du behöver en multimeter som kan mäta ampere.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#18 Inlägg av StigH »

Donner skrev:Du behöver en multimeter som kan mäta ampere.
Det kan de flesta. Iaf uppåt max 0.2A.
Vilket betyder att man ska var j-t försiktig när man mäter ström (ampere asså)
1A är ju 10W så det är mycket enkelt att köra sönder MultiMetern.
Billiga såna brukar ofta sakna all form av överbelastningsäkerhet.. :!: :!:
(mina dyrare MM har en super-duper-snabb 20A säkring som om den pajar betingar den ringa summan av 80 spänn. :evil:)
200mA räcker för att kolla ev från acken utsmygande strömmar.
200mA i läckström är ju nästan 5Ah per dygn...
Svårt att missa.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Varför pajjar mina batterier?

#19 Inlägg av moshh »

Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.

Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#20 Inlägg av StigH »

moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.

Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Man köper bara batteriet, energien får man fylla på själv... :roll:
Seriöst, nyköpta ackar är vanligen inte fulladdade, ladda först, pröva sen...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#21 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.

Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Stäng av strålkastaren med knappen på vänster styromkopplare. Kör sen fem sekunder max på startmotorn, vänta trettio, upprepa. Kör du längre än så, tömmer du snabbt batteriet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Stäng av strålkastaren med knappen på vänster styromkopplare. Kör sen fem sekunder max på startmotorn, vänta trettio, upprepa. Kör du längre än så, tömmer du snabbt batteriet.
Ett friskt batteri klarar utan problem mååånga minuters nötande på starten (ja, jag har testat på VFR också...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#23 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Stäng av strålkastaren med knappen på vänster styromkopplare. Kör sen fem sekunder max på startmotorn, vänta trettio, upprepa. Kör du längre än så, tömmer du snabbt batteriet.
Ett friskt batteri klarar utan problem mååånga minuters nötande på starten (ja, jag har testat på VFR också...).
Jag vet inte om jag någonsin råkat på ett helt friskt batteri någonsin. Det verkar vara nåt som har förföljt mig, och förföljer fortfarande, i hela min motordrivna tvåhjuliga historia... 8-/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#24 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag vet inte om jag någonsin råkat på ett helt friskt batteri någonsin. Det verkar vara nåt som har förföljt mig, och förföljer fortfarande, i hela min motordrivna tvåhjuliga historia... 8-/
Hmm... nu påminde du mig just om att batteriet till min åkklippare nog inte har överlevt vintern... :( Det var dåligt redan innan, och sen lite slarv med underhållsladdningen på det. :( :oops:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Varför pajjar mina batterier?

#25 Inlägg av blacken »

moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.

Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Din startmotor kan vara på upphällningen, typ att den är så sleten att den drar för mycket ström..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#26 Inlägg av StigH »

blacken skrev:
moshh skrev:Mätte med amperemeter ända ner till mikroampere-upplösning men fick inget utslag.
Jag drog två flugor i en smäll när jag köpte multimetern och bytte samtidigt in batteriet
mot ett nytt då jag hade kvittot kvar. Startmotorn går runt som den ska nu men drog
ändå slut på batteriet efter att jag höll inne startknappen i ca.10sek (tömde förgasarna
på soppa innan vintern), så nu står nya batteriet på laddning.

Med risk för att starta en ny diskussion, går det så fort att dra slut ett batteri eller är
det Biltemas batterier som är kassa?
Din startmotor kan vara på upphällningen, typ att den är så sleten att den drar för mycket ström..
Låter inte så troligt, men går lagren trögt/skurit laggar ju funktionen hos startmotorn rätt ordentligt.
Bara att lossa och kolla hur kollektorn ser ut. Ev en lätt svarvning och i med nya kol efter att du naturligtvis checkat lagren att de är OK.
Enklaste testet är att kolla polspänningen på batteriet under startförsök.
Kräver ingen demontering.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Varför pajjar mina batterier?

#27 Inlägg av Tommy Gsson »

blacken skrev:Din startmotor kan vara på upphällningen, typ att den är så sleten att den drar för mycket ström..
När startmotorkopplingen spricker så nyper den ihop och går tuunnggtt..
Jag trodde mitt batteri var väck, men det hjälpte inte med starthjälp. Provade att kasta dit reservstartmotorn men det var lika trögt, tog sen bort startmotorkopplingen och såg att den var sprucken, dit med reserven och vips så gick startmotorn som den skulle.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#28 Inlägg av burnis »

adrian_vg skrev:Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.
Jag köpte min viffer -00 och år -09 fick jag byta batteri, jag underhålls-laddade inte en enda gång
och den stod i kallgarage med batteriet i hela tiden på vintern..

Funkar de åxå :?


men nu har jag underhållsladdare på vintern(Ctek laddare)
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#29 Inlägg av adrian_vg »

burnis skrev:
adrian_vg skrev:Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.
Jag köpte min viffer -00 och år -09 fick jag byta batteri, jag underhålls-laddade inte en enda gång
och den stod i kallgarage med batteriet i hela tiden på vintern..

Funkar de åxå :?


men nu har jag underhållsladdare på vintern(Ctek laddare)
Kvalitetsskillnader? Olika sätt att köra?

Vad för batteri var det långlivade?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Varför pajjar mina batterier?

#30 Inlägg av burnis »

adrian_vg skrev:
burnis skrev:
adrian_vg skrev:Glöm inte underhållsladda nästa gång så slipper du skaffa ett nytt batteri inför varje säsong.
Jag köpte min viffer -00 och år -09 fick jag byta batteri, jag underhålls-laddade inte en enda gång
och den stod i kallgarage med batteriet i hela tiden på vintern..

Funkar de åxå :?


men nu har jag underhållsladdare på vintern(Ctek laddare)
Vad för batteri var det långlivade?
Kvalitetsskillnader? Olika sätt att köra?
Honda orginal,,,

visst, startade ett par gånger mitt i vintern o varmkörde
C.a 6000 mil på de åren
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Skriv svar