Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvaringen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.
Så varför ska man fylla dem helt enl "alla"?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.
Så varför ska man fylla dem helt enl "alla"?
Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#19 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn. :)
Det jag kan tänka mig är att en halvfull tank kan under temperaturskiftningar ge upphov till kondens. Vatten i bensin är inget bra.
Full tank löser det problemet och en flaska K-sprit.

Förvaring i varmgarage, ja då kan det nog kvitta.

Sen vill man kanske inte ha full tank gammal bensin till våren.
Ja då är det bara att tömma tanken på hösten, skruva av den och lägga in den i förrådet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn. :)
Och för att slippa rost skulle man ha i något som heter Kreem (finns på Raceway). Det är vitt och har ungefär samma konsistens som snor :P
En polare höll på att gegga med det en gång. Såg inte alls kul ut, långa trådar som hängde ur tanken. Vet inte vad han gjorde sen, om han fick ordning på tanken eller om han slängde den.

På tal om rost. Har du sett äldre Duccar eller Guzzi med gjutjärnsskivor? Där kan vi snacka om att rosta... Inte så fort någon säger regn utan bara hög luftfuktighet.
Men det var å andra sidan på den tiden japanhojarna hade rostfria evighetsskivor (t.ex. CB750) som hade en viss fördröjning av bromsverkan i regn - Kunde bli rätt "spännande" ibland :twisted: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:På tal om rost. Har du sett äldre Duccar eller Guzzi med gjutjärnsskivor? Där kan vi snacka om att rosta... Inte så fort någon säger regn utan bara hög luftfuktighet.
Men det var å andra sidan på den tiden japanhojarna hade rostfria evighetsskivor (t.ex. CB750) som hade en viss fördröjning av bromsverkan i regn - Kunde bli rätt "spännande" ibland :twisted: :wink:
Check! På båda punkterna låter det som Edwins framskiva innan jag tog ut till den kalla mc-säsongen. 8)
Donner skrev:Full tank löser det problemet och en flaska K-sprit.
Kan man fortfarande köpa K-sprit? Trodde det var en förgasarmotorgrej, som man idag inte behövde mer. Måste kolla på *Biltema*. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#22 Inlägg av HondaVFR »

Full tank minskar kondensinblanding som sagt.
Men även avdunstningen med risk för kristallisering
och bildande av den "vita geggan" i tanken :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#23 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn. :)
Och bränslets kvalitè var sämre med mera vatteninnehåll i sig, och tankarna var gjorda av tunnplåt (järn)..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn. :)
Och bränslets kvalitè var sämre med mera vatteninnehåll i sig, och tankarna var gjorda av tunnplåt (järn)..
Nja, soppan var faktiskt bättre förr. Det är idag vi har skitsoppa vilket man märker när man åker till Tyskland som har betydligt bättre soppa. Det både går bättre och drar mindre.
Man känner det även på lukten. Tyska soppan luktar gott som traditionell soppa, svenska soppan luktar äckel päckel :P

Min bil som jag var nere och köpte i våras fick tuppjuck efter några månader på svensk soppa och motorlampan började lysa. In på verkstad, jodå tredje lambdasonden (den har fyra) hade indikerat fel en enda gång, kollade slangar mm. inga fel, nollställdes, "kör vidare och återkom om det händer igen". Därefter har gått ytterligare ett antal månader, inga problem.

Tankarna är oftast gjorda i tunnplåt även nuförtiden, men galvade. Det är få hojar som har alutankar (Honda CB1100R, VF1000R, RC30, RC45, NR750 - Jodå NR har en snygg men enbart grundlackad alutank under kolfiberskalet) och plasttankar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar