Så varför ska man fylla dem helt enl "alla"?Tyrannosaurus skrev:Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.
Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvaringen
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.adrian_vg skrev:Så varför ska man fylla dem helt enl "alla"?Tyrannosaurus skrev:Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn.Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.

===
===
Det jag kan tänka mig är att en halvfull tank kan under temperaturskiftningar ge upphov till kondens. Vatten i bensin är inget bra.adrian_vg skrev:Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn.Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Full tank löser det problemet och en flaska K-sprit.
Förvaring i varmgarage, ja då kan det nog kvitta.
Sen vill man kanske inte ha full tank gammal bensin till våren.
Ja då är det bara att tömma tanken på hösten, skruva av den och lägga in den i förrådet.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Och för att slippa rost skulle man ha i något som heter Kreem (finns på Raceway). Det är vitt och har ungefär samma konsistens som snoradrian_vg skrev:Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn.Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.

En polare höll på att gegga med det en gång. Såg inte alls kul ut, långa trådar som hängde ur tanken. Vet inte vad han gjorde sen, om han fick ordning på tanken eller om han slängde den.
På tal om rost. Har du sett äldre Duccar eller Guzzi med gjutjärnsskivor? Där kan vi snacka om att rosta... Inte så fort någon säger regn utan bara hög luftfuktighet.
Men det var å andra sidan på den tiden japanhojarna hade rostfria evighetsskivor (t.ex. CB750) som hade en viss fördröjning av bromsverkan i regn - Kunde bli rätt "spännande" ibland

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Check! På båda punkterna låter det som Edwins framskiva innan jag tog ut till den kalla mc-säsongen.Tyrannosaurus skrev:På tal om rost. Har du sett äldre Duccar eller Guzzi med gjutjärnsskivor? Där kan vi snacka om att rosta... Inte så fort någon säger regn utan bara hög luftfuktighet.
Men det var å andra sidan på den tiden japanhojarna hade rostfria evighetsskivor (t.ex. CB750) som hade en viss fördröjning av bromsverkan i regn - Kunde bli rätt "spännande" ibland![]()

Kan man fortfarande köpa K-sprit? Trodde det var en förgasarmotorgrej, som man idag inte behövde mer. Måste kolla på *Biltema*.Donner skrev:Full tank löser det problemet och en flaska K-sprit.

===
===
Och bränslets kvalitè var sämre med mera vatteninnehåll i sig, och tankarna var gjorda av tunnplåt (järn)..adrian_vg skrev:Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn.Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Nja, soppan var faktiskt bättre förr. Det är idag vi har skitsoppa vilket man märker när man åker till Tyskland som har betydligt bättre soppa. Det både går bättre och drar mindre.blacken skrev:Och bränslets kvalitè var sämre med mera vatteninnehåll i sig, och tankarna var gjorda av tunnplåt (järn)..adrian_vg skrev:Måste vara en kvarleva från 50-talet när bensintankar var gjorda i gjutjärn och rostade så fort nån sa regn.Tyrannosaurus skrev:Inte den blekaste. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft problem.
Man känner det även på lukten. Tyska soppan luktar gott som traditionell soppa, svenska soppan luktar äckel päckel

Min bil som jag var nere och köpte i våras fick tuppjuck efter några månader på svensk soppa och motorlampan började lysa. In på verkstad, jodå tredje lambdasonden (den har fyra) hade indikerat fel en enda gång, kollade slangar mm. inga fel, nollställdes, "kör vidare och återkom om det händer igen". Därefter har gått ytterligare ett antal månader, inga problem.
Tankarna är oftast gjorda i tunnplåt även nuförtiden, men galvade. Det är få hojar som har alutankar (Honda CB1100R, VF1000R, RC30, RC45, NR750 - Jodå NR har en snygg men enbart grundlackad alutank under kolfiberskalet) och plasttankar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal